خواص توت فرنگی
خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی

21 اسفند 1390

  • این توت همان‌ طور که از نامش پیداست، زادگاه اروپایی دارد و در قرن چهاردهم به طور وحشی در فرانسه می روییده و مصارف دارویی داشته تا این که کم‌ کم به مزارع راه یافت.
  • در جنگل‌های شمال ایران نوع وحشی آن به وفور یافت می‌ شود، زیرا توت فرنگی برای رویش به هوای خنک و آب فراوان نیاز دارد و نواحی شمالی کشور این شرایط را فراهم می‌ کند.
  • خوردن 8 عدد توت فرنگی متوسط ، 40 درصد از نیاز روزانه افراد به ویتامین ث، 12 درصد از نیاز روزانه به فیبر، 6 درصد از نیاز روزانه به فولاتو 210 میلی ‌گرم پتاسیمرا تأمین خواهد کرد، در حالی که فقط 45 کالری انرژی دارد و به دلیل نداشتن سدیم، کلسترولو سایر اسیدهای چرب اشباع، ضرر و زیانی را متوجه مصرف‌ کننده‌اش نخواهد کرد.
  • علاوه بر موارد یاد شده، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این میوه دارای ترکیباتی به نام فیتوکمیکال است که در این گروه فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها و اسید فنولیک و الاژیک جای می‌ گیرند که دریافت آن ها از طریق مواد غذایی و به خصوص این میوه، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند انواع سرطان‌، بیماری ‌های قلبی-عروقیو متابولیکی را کاهش می‌دهند.
  • توت فرنگی  حاوی مقادیر فراوان ویتامینCاست. دریافت مقادیر بالای ویتامینC که در دسته آنتی‌اکسیدان‌هااست، از فعالیت رادیکال‌ های آزاد جلوگیری کرده و روند پیریرا در بدن به تأخیر می ‌اندازد. به علاوه، ویتامینC در ساختن پروتئینی به نام کلاژن دخالت دارد که با افزایش ساخت این پروتئین، امکان ترمیم بافت ‌های آسیب‌ دیده فراهم می‌ شود.
  • پتاسیم توت فرنگی  سبب کاهش فشار خون شده و خطر بروز سکته را به خصوص در افراد مستعد کاهش می ‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه مقادیر زیادی از این میوه را مصرف می ‌کنند، در مقایسه با افرادی که به خوردن این میوه توجه نمی ‌کنند، سه برابر کمتر به بیماری ‌های قلبی دچار می ‌شوند.
  • همچنین فیبر بالای این میوه به کاهش کلسترول خونکمک کرده و از بروز سرطان روده بزرگجلوگیری می کند.
  • فولات موجود در این میوه نیز برای دوران بارداریبسیار مهم است و از عقب ماندگی‌ های مادرزادی در این دوران جلوگیری می ‌کند. به علاوه، این ماده مغذی نیز مانند سدی در برابر بیماری‌ های عروق کرونر و سرطان روده بزرگ عمل می‌ کند، از این رو، به خانم‌ های بارداری که البته به حساسیت دچار نیستند، توصیه می ‌شود که به طور مرتب این میوه را میل کنند.
  • نکته مهمی‌ که درباره توت‌ فرنگی باید در نظر داشت این است که به علت تماس این میوه با خاک و کود، احمال آلودگی آن زیاد است، لذا باید آن را به دقت شست و سپس مصرف کرد.
  • این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژیمی ‌کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجهو حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.
  • توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبدو مثانه را تحریک کرده و جوش‌ هایی شبیه کهیرایجاد می ‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.
  • کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسمهستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.
تعداد بازدید: 897

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.