حقایقی در مورد رژیم های سریع و زودگذر
حقایقی در مورد رژیم های سریع و زودگذر

حقایقی در مورد رژیم های سریع و زودگذر

3 مهر 1390

اگر شما نیز از کسانی هستید که از افزایش وزن رنج می برند حتما تا به حال وسوسه شده اید که از رژیمهای سریع برای حل مشکل خود کمک بجویید. لازم است بدانید که این حس تنها در شما نیست و کم نیستند افرادی که در سراسر دنیا روزانه بدین رژیمها روی می آورند. چرا رژیم های سریع و معجزه آسا مورد توجه مردم هستند؟ فاکتورهایی به شرح زیر موجب محبوبیت و شهرت رژیم های زودگذر می گردند:

    * مورد تایید برخی از افراد مشهور رسانه ای قرار گرفته اند: چه کسی دلش نمی خواهد مشابه آخرین ستاره ای که استفاده از این رژیم ها را تبلیغ کرده خود را باریک و محبوب کند؟ بله فقط کافی است که برخی از افراد بفهمند یک شخص مشهور یا یک هنرپیشه و... استفاده از این رژیم را تایید کرده و یا اظهار کرده که خودش از چنین رژیمی استفاده نموده است. همین امر خود باعث محبوبیت یک رژیم غذایی می گردد حتی اگر آن رژیم پایه و اساس درستی نداشته باشد.

    * این رژیم ها وعده دستیابی به کاهش وزن را در مدت زمانی کوتاه را می دهند: به هر حال طبیعی است که افراد به پیروی از یک رژیم غذایی معجزه آسا که قول می دهد وزن افراد را در طی چند هفته (به جای چندین ماه ) کاهش دهد، ترغیب شوند. چراکه معمولاً افراد چاق از امتحان نمودن رژیمهای متعدد خسته شده اند. به هر حال این ادعاها وسوسه کننده هستند و افراد را به سمت خود می کشند.

    * ذهنیت و آگاهی نامطلوب: یک عقیده عام و غلط رایج در مورد رژیم غذایی این است که باید برخی غذاهای خاص را به کل از رژیم غذایی حذف نمود در حالی که در حقیقت، در رژیم غذایی لاغری نیز می بایست مقادیر متعادلی از تمام گروههای غذایی را دریافت نمود. با این ذهنیت نادرست که افراد فکر می کنند در زمان رژیم باید از غذاهای لذیذ دست بکشند بدنبال راه حلی برای کوتاه نمودن زمان ریاضت خود می گردند.

    * برخی فشارهای  محیطی و اجتماعی: اگر دوستان و اطرافیان شما از رژیم های زودگذر پیروی می نمایند، این امر شما را نیز ترغیب می کند که از این رژیم ها پیروی نمایید.
 

شناخت برخی از ویژگی های رژیم های غذایی زود گذر و نادرست:

اگر مشاهده کردید که یک رژیم غذایی دارای ویژگی هایی به شرح زیر است این احتمال وجود دارد که این رژیم، یکی از رژیم های غلط غذایی زودگذر باشد:

    * قول یک کاهش وزن سریع و معجزه آسا را می دهند که بیشتر شبیه یک رویا است تا واقعیت.

    * جمله ها و مطالبی که در این رژیم ها عنوان می شوند توسط سازمان های علمی معتبر رد شده باشند. مانند رژیمهای حاوی شکلات، رژیمهای گروه خونی و ...

    * غذاها را تحت عناوین خوب و بد منتسب می نمایند.

    * رژیم های غذایی زودگذر اغلب شامل رژیم های بسیار محدود از کالری و کاهش شدید خوردنی ها و آشامیدنی ها می باشند.

 

 ایمنی و سلامت رژیم های غذایی زودگذر چگونه است؟

بسیاری از رژیم های زودگذر تنها برای دوره کوتاهی از زمان موثر هستند و معمولا سبب کاهش وزن بیش از حد و کاهش ناسالم و بیش از حد کالری و آب دریافتی می گردد. به هر حال رژیم های غذایی کوتاه مدت افراد را از مصرف انواع غذاهای پرکالری از جمله انواع خوراکی ها و میان وعده های پرکالری و غذاهای حاضری و حتی گاهی از مصرف برخی غذاهای سالم، باز می دارند و لذا ویژگی خارق العاده ای به جز محدودیت کالری دریافتی در رژیم های سریع و کوتاه مدت وجود ندارد. در یک چنین رژیم هایی نگرانی هایی از این بابت وجود دارند که بسیاری از رژیم های زود گذر نیازهای غذایی اغلب افراد را بر آورده نمی کنند. لذا می توان انتظار داشت که ادامه این رژیمها نه تنها برای شما میسر نباشد بلکه زمینه بروز بیماریهایی را فراهم نماید.
 

برخی از علائم عدم سلامت یک رژیم غذایی زودگذر عبارتند از:

- گرفتگی و انقباض های عضلانی
- احساس خواب آلودگی و گنگی
- احساس پریشانی و اضطراب
- احساس غش و ضعف
- دهیدراسیون و کم آبی
- یبوست شدید یا اسهال
- تغییرات حالات روحی و روانی
- گرسنگی مداوم و پایدار

همچنین برخی اثرات روحی – روانی در ارتباط با رژیم غذایی کوتاه مدت وجود دارند. این حقیقتی است که در رژیم های کوتاه مدتی که منجر به کاهش وزن سریع (بدون تامین نیازهای غذایی) می شوند، می توانند پس از پایان رژیم غذایی و زمانی که فرد مجددا به عادت های غذایی سابق خود بر می گردد منجر به بازگشت سریع وزن گردند و نهایتا منجر به رژیم گرفتن یویویی (افزایش و کاهش وزن های مکرر) گشته که عوارض نامطلوب بسیاری را به دنبال دارد.

احتمال شکست افراد با رژیم های زودگذر بالاست و وقتی رژیم غذایی در کاهش وزن شکست بخورد،زمینه ناامیدی از حل مشکل افزایش وزن فراهم گردیده و در طی سالیان متمادی روزه به روز افزایش وزن بیشتری را تجربه می نمایند. لذا توصیه عمومی آنست که به جای رژیم های زود گذر به دنبال راه های جایگزین بهتری باشید و به دنبال رژیم غذایی ای باشید که پشتوانه علمی داشته باشند و بر اساس اصول علم تغذیه تنظیم شده باشد. شما مطمئن باشید که می توانید مشکل افزایش وزن خود را کنترل نمایید به شرطی که واقع بینانه برای حل آن تلاش نمایید.

 

تعداد بازدید: 1222

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.