تست های بارداری
تست های بارداری

تست های بارداری

3 مرداد 1392

تست بارداری چیست و چگونه عمل می کند ؟
تست های بارداری به شما در تشخیص این که آیا ادرار یا خونتان حاوی هورمونی موسوم به گنادوتروپین جفتی انسانی HCG)) هست یا خیر کمک می کند. این هورمون بلافاصله پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره ی رحم مادر تولید می شود. این روند معمولاً، حدود 6 روز پس از لقاح اتفاق می افتد. اگر باردار هستید، سطوح HCG)) بدنتان به سرعت بالا می رود و هر 2 یا 3 روز میزان آن دو برابر می شود.
انواع تست های بارداری موجود کدامند ؟
دو نوع عمده تست های بارداری به تشخیص بارداری کمک می کنند : تست های ادراری و تست های خونی.
تست های ادراری را می توان در خانه یا مطب پزشک انجام داد. بسیاری از خانم ها یک هفته پس از به تعویق افتادن قاعدگی ابتدا تست بارداری در منزل را انتخاب می کنند. تست های بارداری خانگی راحت و محرمانه هستند. این محصولات همراه با دستورالعمل هایی ارائه می شوند. برای دستیابی به صحیح ترین نتیجه ی ممکن ، دقیقاً از این دستورالعمل ها پیروی کنید. پس از انجام تست می توانید با ملاقات با پزشکتان از نتایج بدست آمده اطمینان حاصل کنید ، حتی ممکن است پزشک ، تست های بارداری حساس تری را تجویز  کند.
تست های خونی در مطب پزشک  انجام می شوند ولی نسبت به تست های ادراری کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. این تست ها می توانند بارداری را زودتر از تست های خانگی یا زودتر از 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری تشخیص دهند. اما گرفتن نتیجه ی این آزمایش ها بیشتر از تست های بارداری خانگی طول می کشد.
دو نوع تست خونی بارداری وجود دارد :
تست کیفی (HCG) که به سادگی وجود (HCG)  را در خون بررسی می کند. این تست در پاسخ به این سوال که " آیا باردار هستید ؟" یک جواب " بله " یا " خیر " می دهد. پزشکان اغلب این تست ها را 10 روز پس از به عقب افتادن  قاعدگی برای تائید بارداری تجویز می کنند.
تست کیفی (Beta HCG) که مقدار دقیق (HCG) را در خونتان اندازه گیری می کند. این تست می تواند حتی مقادیر بسیار کم hCG را نیز پیدا کند. بدلیل اینکه این نوع تست های بارداری می توانند غلظت (HCG) را اندازه گیری کنند، در یافتن مشکلات بارداری نیز مفیدند. این تست ها همچنین می توانند جهت جلوگیری از بارداری داخل لوله ای ( اکتوپیک ) و یا پایش یک خانم پس از یک بار سقط جنین استفاده شوند که در این حالت سطوح(HCG) سریعاً کاهش می یابد.
تست های بارداری چقدر دقیق هستند ؟
باید بدانید که حداقل 1 هفته صبر کردن پس از به تعویق افتادن قاعدگی صحیح ترین نتیجه را به شما می دهد. اگر تست را به صورت ناشتا یعنی وقتی که ادرارتان غلظت بیشتری دارد انجام دهید، نتایج صحیحتری بدست می آورید.
تست های بارداری خانگی که از طریق ادرار انجام می شوند، حدوداً 97% دقیق هستند و دقت تست های خونی حتی از این مقدار هم بیشتر است.
دقت و صحت تست های بارداری که در منزل انجام می شود به موارد زیر بستگی دارد :
•    با چه دقتی به دستورالعمل آنها عمل شود.
•    در سیکل قاعدگی تان چه زمانی تخمک گذاری انجام می شود و با چه فاصله ای لانه گزینی اتفاق می افتد.
•    با چه فاصله ای پس از باردار شدن تست را انجام می دهید.
•    حساسیت تست بارداری
آیا انجام تست بارداری خانگی (HPT)  پرهزینه یا سخت است ؟
می توانید تست بارداری خانگی را از داروخانه و بدون نسخه خریداری کنید. تست های بارداری خانگی، سریع و آسان هستند و اگر به دقت طبق دستورالعملشان استفاده شوند بسیار دقیق نیز می باشند. تمامی این نوع تست های بارداری به یک روش مشابه عمل می کنند. در تست از طریق ادرار معمولاً باید به یکی از روش های زیر ، ادرارتان را آزمایش کنید :
•    نوار تست را در مقابل جریان ادرار نگه دارید.
•    ادرار را در یک ظرف جمع آوری کنید و سپس نوار تست را در آن فرو کنید.
•    ادرار را در یک ظرف جمع آوری کنید و از یک قطره چکان برای ریختن آن روی نوار تست استفاده کنید.
در تمام روش ها برای مشاهده ی نتایج باید چند دقیقه صبر کنید. نتایج ممکن است به شکل یک خط ، رنگ یا علامت مثل + یا –  نشان داده شوند. تست های دیجیتالی عبارت " باردار" یا "غیر باردار" را نشان می دهند.
نتایج تست بارداری چیست ؟
دانستن معنی نتایج + یا – اهمیت دارد. اگر نتیجه تست شما + بود، باردارید. این که خط، رنگ یا نشانه چقدر کمرنگ است مهم نیست. اگر نتیجه تست شما + باشد، ممکن است بخواهید در مورد وقایع آینده و بارداریتان با پزشکتان صحبت کنید.
در موارد بسیار نادر ممکن است نتیجه آزمایشتان بطور کاذب مثبت باشد. این یعنی شما باردار نیستید ولی تست نشان میدهد که باردارید. نتیجه ی مثبت کاذب زمانی اتفاق می افتد که در ادرارتان خون یا پروتئین وجود داشته باشد. داروهای خاصی مثل مسکن ها، داروهای ضد تشنج یا خواب آورها نیز می توانند سبب مثبت شدن کاذب نتیجه تست بارداری شوند.
اگر نتیجه آزمایشتان منفی باشد احتمالاً باردار نیستید. اما هنوز هم ممکن است باردار باشید اگر :
•    تاریخ انقضای تست گذشته باشد.
•    شیوه ی استفاده ی شما از تست غلط باشد.
•    خیلی زود تست را انجام داده باشید.
•    ادرارتان بعلت مصرف مقادیر زیاد مایعات قبل از انجام تست بسیار رقیق شده باشد.
•    از داروهای خاصی مثل مدر ها یا آنتی هیستامین ها استفاده کنید.
اگر نتیجه ی تست بارداریتان منفی است دوباره ظرف مدت یک هفته بعد تست را مجدداً انجام دهید. بسیاری از تست های بارداری که در منزل صورت می گیرند انجام این کار را صرفنظر از نتیجه ی تست پیشنهاد می کنند.
اگر دو نتیجه ی متفاوت گرفتید با پزشکتان تماس بگیرید. انجام یک تست خونی ، راه خوبی برای تائید نتایج است.
 

تعداد بازدید: 1273

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.