تاثیر مصرف میوه در دوران بارداری بر تکامل شناختی و هوش کودک
تاثیر مصرف میوه در دوران بارداری بر تکامل شناختی و هوش کودک

تاثیر مصرف میوه در دوران بارداری بر تکامل شناختی و هوش کودک

23 مرداد 1395

اکثر مردم این ضرب المثل قدیمی را شنیده اند که "خوردن یک سیب در روز دکتر را از شما دور می کند.". این گفته تنها شامل سیب نمی شود بلکه به طور کلی مصرف میوه سبب کاهش خطر ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری ها مانند بیماری قلبی و سکته مغزی می شود. به تازگی نتایج مطالعه ای نشان داده که فواید میوه ها می تواند از درون رحم مادر آغاز شود.
در این مطالعه مشاهده شد مادرانی که مقادیر زیاد میوه در دوران بارداری مصرف می کنند کودکانی به دنیا می آورند که در سن یک سالگی آزمون های رشد و تکامل را بهتر انجام می دهند. این یافته با بررسی 688 کودک به دست آمده است.
در این مطالعه که هدف از انجام آن شناسایی عوامل موثر بر هوش و تکامل شناختی بود مشخص شد که یکی از بزرگترین عوامل موثر بر تکامل شناختی میزان مصرف میوه توسط مادر در دوران بارداری است. در مادرانی که مقادیر بیشتر میوه مصرف می کردند هوش و تکامل شناختی کودک بالاتر بود.
با توجه به مقیاس IQ، میانگین IQ معادل 100 است. IQ دو سوم افراد بین 85 و 115 است. نتیجه این مطالعه نشان داد که اگر مادران باردار 6 تا 7 سروینگ میوه یا آبمیوه در روز مصرف کنند، کودکانشان در یک سالگی 6 یا 7 امتیاز بالاتر از نظر IQ کسب می کنند.
محققان می گویند: ما می دانیم که هر چه کودک مدت طولانی تری در رحم باشد، بیشتر رشد می کند و مصرف یک سروینگ بیشتر میوه در روز توسط مادر برای کودک مزایایی ایجاد می کند که مشابه آن است که کودک یک هفته دیرتر متولد شود.
منبع:


Cognitive Enhancement in Infants Associated with Increased Maternal Fruit Intake During Pregnancy: Results from a Birth Cohort Study with Validation in an Animal Model. EbioMedicine, 2016
 

تعداد بازدید: 1032

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.