ورزش کگل : بی اختیاری ادراری استرسی (SI)
ورزش کگل : بی اختیاری ادراری استرسی (SI)

ورزش کگل : بی اختیاری ادراری استرسی (SI)

 مقدمه : این اختلال در خانم های میان سال به بالا بسیار شایع می باشند و شایع ترین نوع بی اختیاری ادراری در خانم های مسن است . بی اختیاری ادراری استرسی (SI) زمانی اتفاق می افتد که یک فعالیت مانند سرفه ، عطسه ، بالا رفتن فشار شکمی روی مثانه باعث نشد مقدار کمی ادرار از مجرای ادرای شود . این اختلال در خانم های که زایمان طبیعی داشته اند بیشتر شایع است .

عواملی که باعث ایجاد SI می شوند چیست ؟

 

علل مختلفی می تواند باعث این اختلال شود :

  • عضلات ضعیف کف لگن و یا عضله ضعیف  دریچه گردن مثانه .
  • اختلال در باز و بسته شدن دریچه مثانه
  • مشکلات عضله مثانه و مجرای ادرار و ارگانهای مربوط به آن
  • ضعیف شدن عضلات اطراف مثانه
  • سرفه مزمن
  • سیگار کشیدن زیاد
  • چاقی بیش از حد

 

تغییرات فیزیکی بدن که می توانند باعث ایجاد SI شوند :

  • حاملگی و زایمان طبیعی
  • قاعدگی
  • یائسگی
  • جراحی

 

در  SI  عضلات کف لگن ضعیف شده که باعث می شود . مثانه به سمت پایین آمده و از بسته شدن کامل مجرای ادرار جلوگیری کرده که این امر باعث نشت ادرار می شود.

 

علائم    SI

علامت اصلی تراوش ادرار در فعالیت ها یا حرکات  فیزیکی ، سرفه کردن ، پریدن و یا ورزش است . تراوش ممکن است در حد یک و یا دو قطره و یا به مقدار زیاد باشد .

 

روش های درمان SI

روشهای درمان متعددی جهت SI

ورزش کگل   (برای انجام این ورزش باید عضلات دور مهبل و مقعد را سفت کنید (درست مثل زمانی که می‌خواهید جلوی جریان ادرار را بگیرید) و 8 تا 10 ثانیه نگهدارید و سپس آزاد کنید. البته این کار را هنگام ادرار کردن انجام ندهید بلکه اگر فقط می‌خواهید درستی انجام آن را کنترل کنید برای یک لحظه موقع ادرار کردن امتحان کنید.
یک راه دیگر برای اطمینان از اینکه عضلاتی را که منقبض می‌کند همان‌هایی هستند که باید باشند این است که انگشت را در درون مهبل قرار داده و عضلات را منقبض کنید. اگر روی انگشتتان احساس فشار کردید معلوم است که ورزش را بصورت صحیح انجام می‌دهید. شکم و عضلات نشیمن نباید هنگام انجام ورزش‌های کگل حرکت کنند).


کاهش وزن
Time voiding :  نوشتن زمانی که به دستشویی می روید یا تراوش ادرار دارید  بنابراین با تخلیه مرتب ادرار در ساعت های خاص می توانید از تراوش خود به خود آن جلوگیری کنید.
آموزش مثانه : Bladder  Training   فواصل رفتن به دستشویی را به تدریج افزایش دهید . به عنوان مثال هر یک 1 ساعت به دستشویی رفته و ادرار خود را تخلیه کنید . سپس فواصل را به 90 دقیقه و سپس به 2 ساعت و در نهایت فواصل را 3 تا 4 ساعت بین زمان تخلیه ادرار برسانیم . هر زمان احساس ادرار کردیم . ابتدا 15 دقیقه بعد ادرار خود را تخلیه کنید . و کم کم بعد از 2 هفته فاصله را به 30 دقیقه بعد برسانید که بتوانید ادرار خود را نگه دارید.

استفاده از وسایل مخصوص : گاهی پزشکان از وسائلی پساری استفاده می کنند که آن را داخل واژن می گذارند تا از SI جلوگیری کنند . پساری حلقه ای است که وقتی داخل واژن گذاشته می شود . فشار روی مجرای ادرار با برگرداندن آن به محل طبیعی خود برمی دارد . بنابراین باعث از بین رفتن تراوش ادرار می شود . عوارض احتمالی آن شامل : ترشح واژینال و عفونت می باشد.
روشهای تزریقی :  حجم دهند هایی هستند که زیر مجرای ادرار تزریق می گردند در نتیجه مقاومت مجرای ادرار در برابر جریان ادراری بیتشتر می کنند . از موادی که معمولا استفاده می کنند . کلاژن است . در صورتی که تزریق موفق باشد . معمولا نیاز به تزریق دوره ای وجود دارد.

روش جراحی : سه نوع جراحی برای نگه داشتن مثانه در محل خود و درمان SI پیشنهاد شده است.

Reropubic suspension : در این روش از طریق جراحی روی شکم ، گردن مثانه را به استخوان لگن ( پوبیس ) بخیه میزنند.
جراحی sling جراح به کمک یک sling طبیعی یا مصنوعی ، انجام می دهند . sling  اطراف گردن مثانه قرار گرفته و آن را به استخوان پوبیس می چسبانند.
دریچه های مصنوعی : این روش بیشتر در آقایان انجام میشود . یک کیسه پر از مایع در اطراف مجرای ادرار گذاشته می شوند که م یتوانند توسط بیمار باز و بسته شوند و مانند دریچه ای ادرار را کنترل کنند .

این روشهای درمان ممکن است . کاملا موثر باشد . از عوارض جانبی آنها آنکه  ممکن است بی اختیاری ادرار ادامه یابد یا بدتر شود یا بیمار قادر به تخلیه ادرار خود نباشد.

 

جراحی tot مش یا چسب Transobtorator

لیزر واژینال  : به دو صورت اربیوم و Co2 میباشد که روش لیزر اربیوم باعث رفع خفیف بی اختیاری ادرار می شود . و این روش درمان برگشت پذیر است.

 و در روش دوم که در حال حاضر co2 فرکشنال مخصوص این اختلال ساخته شده که خوشبختانه  این روش بیشترین تاثیر را در بی اختیاری اداری استرسی داشته و کاملا این مشکل را برطرف می کنند . انجام این روش کاملا سرپایی بوذه در طی سه نوبت و هر بار 10 دقیقه قابل انجام ایست . این روش جدیدترین متد رفع بی اختیاری استرسی ادرار می باشد.

 

منبع:

http://drshirinshams.com

تعداد بازدید: 1356

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.