نکاتی برای حفظ سلامتی در دوران یائسگی از زبان دکتر ترانه همتاپور
نکاتی برای حفظ سلامتی در دوران یائسگی از زبان دکتر ترانه همتاپور

نکاتی برای حفظ سلامتی در دوران یائسگی از زبان دکتر ترانه همتاپور

نکاتی برای حفظ سلامتی در دوران یائسگی از زبان دکتر ترانه همتاپور
احتمال بروز برخی مشکلات در دوره‌ی یائسگی افزایش می‌یابد. برخی از مشکلات مربوط به تغییرات هورمونی این دوره هستند، اما مشکلات دیگر صرفاً به دلیل افزایش سن روی می‌دهند. در ادامه با چند راه‌کار برای کاهش احتمال بروز مشکلات و خطراتی که سلامت شما را تهدید می‌کنند آشنا خواهید شد.
 

سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنید
ترک سیگار برای استخوان‌ها و قلب مفید بوده و چروک صورت را نیز کنترل می‌کند. اگر این فواید شما را قانع نمی‌کنند بهتر است بدانید: حدود نیمی از افرادی که در سن یائسگی هستند به علت پوکی استخوان دچار شکستگی شده و بیش از نیمی از آن‌ها نیز به سبب بیماری‌های قلبی پس از ۵۰ سالگی فوت می‌کنند.
 

سالی یک بار ماموگرافی انجام دهید
دو سوم سرطان‌های پستان تهاجمی مربوط خانم‌های یائسه‌ای که بیش از ۵۵ سال دارند است. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. توصیه می‌شود پس از ۴۰ سالگی سالی یک بار ماموگرافی انجام دهید.
 

آزمایش غربالگری سرطان روده
از سن ۵۰ سالگی که تقریباً دوره‌ی یائسگی نیز هست، باید برای سرطان روده آزمایش دهید. البته افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند باید زودتر از این سن آزمایشات مربوطه را انجام دهند.
 

آزمایش غربالگری سرطان پوست
اغلب سرطان‌های پوست پس از ۵۰ سالگی رخ می‌دهند، بنابراین باید توسط پزشک خود یا یک متخصص پوست معاینه شوید تا در صورت لزوم از بافت‌های مشکوک نمونه برداری شود. 
 

وزن خود را کنترل کنید
افزایش وزن یکی از رایج‌ترین مشکلات دوره‌ی یائسگی است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به شما کمک می‌کنند از افزایش وزن در دوره‌ی یائسگی جلوگیری کنید. این کار بسیار آسان‌تر از این است که بخواهید پس از افزایش وزن آن را کاهش دهید.
 

از استخوان‌های خود مراقبت کنید
متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌ها پس از یائسگی آزمایشات مربوط به پوکی استخوان را از سن ۶۵ سالگی یا آنانی که در معرض خطر بیشتری هستند از سن ۶۰ سالگی آغاز کنند. برخی عوامل مانند سابقه‌ی خانوادگی، سابقه‌ی شکستگی استخوان، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات احتمال دچار شدن به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند.

تعداد بازدید: 747

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.