مکمل روی با پوست ما چه کارها که نمی‌کند!
مکمل روی با پوست ما چه کارها که نمی‌کند!

مکمل روی با پوست ما چه کارها که نمی‌کند!

مکمل روی با پوست ما چه کارها که نمی‌کند!

زینک یا همان روی، یکی از مواد معدنی مفید و مورد نیاز برای بدن ما انسان‌ها است. این ماده معدنی، نقش به سزایی هم در حفظ سلامتی و شادابی پوستمان دارد، تا جایی که دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست، مو و لیزر در گفتگو با «سلامانه» در این باره می‌گوید: «روی، یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که در ساختمان بعضی از پروتئین‌ها و آنزیم‌های لازم و همچنین برخی از ژن‌ها، شرکت می‌کند. روی در حفظ ایمنی پوست هم موثر است. ضمن اینکه این ماده معدنی در ساختن پروتئین‌های ساختاری پوست، ترمیم زخم، ساخت DNA و تقسیم سلولی پوست هم نقش دارد.»

این عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «نقش ضدالتهابی روی هم در منابع علمی مختلف، به اثبات رسیده است. به‌علاوه، محافظت پوست در برابر اشعه UV خورشید، یکی دیگر از خاصیت‌های روی در بدن محسوب می‌شود.»

وی تاکید می‌کند که مطالعات علمی مختلفی نشان داده‌اند که مصرف روی باعث کاهش آکنه می‌شود. دکتر مباشر تاکید می‌کند: «استفاده از مکمل‌های روی با نظر پزشک متخصص می‌تواند در درمان ریزش مو هم موثر باشد. همچنین، به‌دلیل اثر روی در بهبود جای زخم، گاهی مصرف مکمل‌های روی برای بیماران مبتلا به زخم‌های سوختگی که سطح روی بدنشان پایین آمده است، تجویز می‌شود.»

برخی از بیماری‌های پوستی هم به‌طور مستقیم با کمبود روی در بدن ارتباط دارند که تجویز و مصرف این مکمل می‌تواند مشکل بیماران را حل بکند. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، بوقلمون، میگو، لوبیا، سویا و غلات، جزو منابع طبیعی دریافت روی هستند.

دکتر مباشر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «افزایش سطح روی در بدن، باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و به‌همین دلیل هم مکمل‌های این ماده معدنی باید تحت نظر پزشک، مصرف بشوند. آشفتگی معده، استفراغ، کاهش عملکرد ایمنی، سرگیجه، سردرد، خوابالودگی و افزایش تعریق از علایم بالا بودن بیش از حد سطح روی در بدن به حساب می‌آیند.»

منبع:

http://www.zendegisalem.com

تعداد بازدید: 1060

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.