مراقبتهای بعداز عمل بینی یا رینوپلاستی
مراقبتهای بعداز عمل بینی یا رینوپلاستی

مراقبتهای بعداز عمل بینی یا رینوپلاستی

مراقبتهای بعداز عمل بینی یا رینوپلاستی
انچه که نتیجه یک جراحی خوب را تضمین می نماید رعایت و انجام دقیق توصیه های پس از عمل می باشد.
1-انجام کمپرس سرد به صورتی که روی چشمها و بالای پل بینی قرار گیرد برای جلو گیری ازرده شدن پوست وچشمها یک قطعه گاززیر اتروپات یا دستکش حاوی یخ و روی چشمها قرار دهید بهتر است کمپرس یخ تا 48ساعت ادامه یا بدو بعد از ان کمپرس گرم گذاشته شود.
2- از فعالیت بدنی سنگین بپرهیزید سه هفته اول پس از عمل استرحت نسبی داشته باشید وسایل سنگین بلند نکنید خم وراست نشوید زیر افتاب راه نروید.

3-اگر به قرینه ماندن سوراخهای بینی تان اهمیت می دهید اگر می خواهید ترمیم محل های بخیه بینی تان به خوبی انجام شود و حتی المقدور اسکار قابل دید کمتری بر جای بگذارد از خندیدن و جویدن و صحبت کردن بپرهیزید کافیست که غذاهایتان را له و میکس نمایید و البته غذای پر پروتیین مصرف نمایید حرکت لب بالا و بخصوص لبخند زدن موجب کشیده شدن لبها و باز شدن بخیه ها می شود پس سعی کنید دو هفته اول نخندید نجوید وحرف نزنید.

 4- می توانید از یک مسواک نرم با احتیاط استفاده کنید.
 5-ازعینک استفاده نکنید و پس ازپایان کمپرس در صورت لزوم می توانید ازلنزهای تماسی استفاده بفرمایید قطره فنیل افرین را فقط در صورت تجویز پزشک نداشتن بیماری قلبی زمینه ای وفشار خون و تپش قلب در صورت. ترشحات خونابه ای یا خونریزی روی تامپون ها بریزید و فقط 2 تا 3 قطره ترشحات خونابه ای مختصر در یکی دو روز اول بعد از عمل طبیعی است ولی در صورت خونریزی شدید یا احساس خونریزی از پشت حلق به پزشک خود اطلاع دهید و مراجعه بفرمایید.
6-بسته به وضعیت و سلیقه هرجراح متفاوت است لیکن در سپتورینوپلاستی مدرن با توجه به ترمیم و دوخت کامل برشها معمولا خونریزی چندانی پس از سپتورینو پلاستی یا حتی توربینو پلاستی وجود ندارد. توربینوپلاستی به جراحی توربینیتهای بینی گفته می شود که همان شاخکهای دیواره های کناری بینی هستند و بین مردم اشتباها به پولیپ مشهورند. بنا بر این حتی می توان تامپون داخل بینی قرار نداد ولی در این حالت احتمال وجود ترشحات خونابه ای هست که هم داخل بینی لخته می شود و بیشتر گرفتگی ایجاد میکند و هم برای بیمارخوشایند نیست و ایجاد اضطراب میکند بنابراین خیلی از همکاران هنوز ترجیح به قرار دادن تامپون داخل بینی دارند ولی به مدت کوتاه بطوریکه تا بعد از ظهر یا فردای بعد از عمل خارج می شود. نکته بسیار مهم ترس از درد موقع خارج کردن تامپون ازبینی است این مشکل هم مدتهاست که حل شده است. و راه حل ان بسیار ساده است پیش از خروج تامپون قطره کلرور سدیم یا سرم نرمال سالین باسرنگ روی تامپونها بریزید، این کار موجب می شودتامپونها کاملا نرم وخیس شده وبه راحتی وبدون درد و خونریزی خارج شوند.
7- داروهایی که به شما داده میشود شامل انتی بیوتیک خوراکی و دو امپول برای کاهش تورم وکبودی صورت وبینی است که معمولا در دو روز متوالی پس ازعمل باید به صورت عضلانی استفاده شود.معمولا پماد ویتامین ا چشمی و پماد جنتامایسین چشمی برا ی چرب کردن روی محل بخیه ها تجویز می شود ولی هرگز روی بخیه ها را با گاز یا پنبه و اپلیکاتورهای معروف به گوش پاک کن تمیز نکنید و پماد ها را نیز فقط با ملایمت روی محل بخیه شده قرار دهید درغیر اینصورت سبب می شود که بخیه های ظریفتان باز شود و نتیجه معکوس بدهد.
8- برای جلو گیری از غیر قرینه شدن تورم بینی که در صورت تداوم ممکن است در فرم ظاهری بینی تاثیر منفی بگذارد سعی کنید طاق باز بخوابید و سرتان صاف باشد و دو روز اول هم کمی بالاتر از حد معمول با زاویه 30 درجه قرار دهید.

منبع:

http://www.dr-zeighami.com
   

تعداد بازدید: 1076

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.