علائم نیاز به عصب‌کشی
علائم نیاز به عصب‌کشی

علائم نیاز به عصب‌کشی

توضیحات دکتر شکوه مقصودلو درباره علائم نیاز به عصب‌کشی
زمانی که عصب یک دندان تحت تأثیر عفونت یا پوسیدگی باشد به عصب‌کشی (درمان ریشه) نیاز خواهد بود. برای حفظ دندان باید پالپ (بافت زنده داخل دندان)، عصب‌ها، باکتری‌ها و هر نوع پوسیدگی خارج شده و جای خالی آنها توسط مواد مخصوص دندان‌پزشکی پر شود. در این صورت کارکرد دندان حفظ خواهد شد.
خیلی از مردم گمان می‌کنند که راه‌حل کشیدن دندانی که دارای مشکل است، اما در واقع کشیدن دندان در بلند مدت هزینه و مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.
عصب‌کشی درمانی بسیار موفق بوده و معمولاً بدون بازگشت است، اما در برخی از موارد دندان به سبب عفونت جدید نیاز به درمان مجدد خواهد داشت.
 

علائم نیاز به عصب‌کشی
•    ورم (یا دمل) در لثه
•    حساسیت به سرما و گرما
•    دندان درد شدید
در بعضی مواقع هیچ نشانه‌‌ای وجود نخواهد داشت.
 

دلایل عصب‌کشی
•    پوسیدگی به پالپ دندان (بافت زنده‌ی داخل دندان) رسیده است.
•    عفونت یا ورم تا داخل دندان یا نوک ریشه امتداد یافته است.
•    صدمه یا ضربه به دندان
 

عصب‌کشی شامل چه مراحلی است؟
عصب‌کشی توسط دندان‌پزشک و طی یک یا چند جلسه انجام خواهد شد. پس از بی‌حس شدن دندان یک ابزار پلاستیکی در دهان قرار داده می‌شود تا از جمع شدن بزاق دهان جلوگیری شود. با ایجاد یک راه دسترسی در روی دندان چند فایل عصب‌کشی (ابزاری فلزی) وارد دندان شده و پالپ، بافت‌ عصب و باکتری‌ها خارج می‌شوند. در صورتی که دندان پوسیده باشد پوسیدگی نیز به کمک یک ابزار دندان‌پزشکی مخصوص برداشته می‌شود.
وقتی دندان کاملاً پاک‌سازی شد به طور موقت یا دائمی پر می‌شود. در صورت نیاز در جلسه‌ی بعدی، معمولاً یک هفته بعد، ریشه‌ و حفره‌ی دندان به کمک مواد مخصوص دندان‌پزشکی به طور دائمی پر خواهد شد. علاوه بر این همه‌ی دندان‌هایی که عصب‌کشی می‌شوند به کپ (پوشش) نیاز خواهند داشت. این مسئله از دندان در مقابل شکسته شدن محافظت کرده و باعث می‌شود که دندان بتواند کارکردی عادی داشته باشد.


این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های‌  Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو ‌است.

تعداد بازدید: 771

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.