سردرد های رینوژنیک
سردرد های رینوژنیک

سردرد های رینوژنیک

سردرد شکایت شایعی است. در واقع سردرد بیماری نیست بلکه علامتی است که علل گوناگون دارد. برخی اوقات علت سر درد یک مشکل بی اهمیت و گاه ضایعه ای جدی است. عفونت حاد سینوسهای اطراف بینی یا به اصطلاح سینوزیت از علل معروف و شناخته شده سردرد است. در این بیماری بدنبال عفونت و تورم حاد سینوسها سردرد ایجاد میشود. گاه بیمار دچار سردردی است که همراه با علایم و نشانه هایی مشابه سینوزیت است ولی علت سردرد سینوزیت نیست. بیمار دچار درد پیشانی، درد در اطراف چشم یا بین دو چشم است، دردی که ممکن است به پشت سر نیز انتشار یابد.

این بیماران ممکن است به اشتباه و با تشخیص سینوزیت تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرند. طبیعی است که علایم بیمار با درمان مذکور بهبود نمی یابد. در سی تی اسکن یا اندوسکوپی تشخیصی بینی نیز نشانه ای دال بر عفونت یا سینوزیت دیده نمیشود اما در برخی از این بیماران در بررسی سی تی اسکن و حین آندوسکوپی مشخص میشود که تیغه میانی بینی با شاخکهای بینی در تماس است. نام این سر درد Contact Point Headache است.

شاخکها در دیواره جانبی و در دو طرف بینی قرار گرفته اند. در حالت طبیعی بین شاخکها و دیواره یا تیغه میانی بینی تماسی وجود ندارد. در هوای سرد یا به دنبال استنشاق برخی مواد شیمیایی تورم مخاط بینی بویژه مخاط شاخکهای بینی موجب تماس شاخک با سپتوم بینی گشته، بیمار دچار سردرد میشود. این نوع از سردرد، سردرد تماسی نام دارد. بسیاری که فکر میکنند دچار سینوزیت غیر قابل درمان هستند در واقع سینوزیت ندارند بلکه مبتلا به Contact Point Headache هستند. بهترین و راحت ترین درمان این نوع سردرد جدا نمودن تیغه میانی بینی از شاخک مربوطه است که با یک جراحی ساده قابل اصلاح است. همچنانکه ذکر گردید تشخیص با سی تی اسکن و آندوسکوپی است.

منبع :

http://drpouriaaflaki.com

تعداد بازدید: 1214

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.