رادیوگرافی در دوران بارداری
رادیوگرافی در دوران بارداری

رادیوگرافی در دوران بارداری

میزان دوز دریافت اشعه به هنگام رادیوگرافی دندان در حد میلیونیوم است. درحالی که قرار گرفتن درمعرض اشعه کیهانی نور خورشید به مدت 2 یا 3 ساعت که هر فرد دریافت می‌کند بیشتر از این میزان است. اشعه رادون در خاک، آب و بخصوص در هوا وجود دارد. هر فرد به میزان 6/3 میلی‌گرم در طول سال به‌طور میانگین اشعه دریافت می‌کند اما در هر صورت باید در زمان بارداری که مشکل دندان درد و عفونت‌های دندان اتفاق می‌افتد و نیاز به رادیو گرافی دندان وجود دارد. بهترین روش استفاده از شکم‌بند سربی است. با استفاده از آن رادیوگرافی انجام می‌شود و مشکل خاصی برای بیمار و جنین او بوجود نمی‌آید.
در دوره اول بارداری زمانی که جنین هنوز در رحم مادر کاملاً شکل نگرفته است، در این دوره ممکن است رادیوگرافی دندان موجب سقط جنین شود در برخی موارد که زن از باردار بودن خود آگاه نیست با انجام رادیوگرافی دندان احتمال سقط جنین او بالا می‌رود.
دوره دوم بارداری که دوران اندام‌ زایی جنین محسوب می‌شود. در این دوره ممکن است بیشترین آسیب را جنین از رادیوگرافی دریافت کند که عوارض آن روی جنین به صورت کند ذهنی و تأخیر در رشد اندام‌ها بروز پیدا می‌کند.
دوره سوم بارداری دوره رشد جنین است. خطر رادیوگرافی دندان کمتر از دوره اول و دوم است. رادیوگرافی دندان بهتر است در سه ماه سوم بارداری با استفاده از شکم بند سربی و به حالت ایستاده انجام شود که خطری برای جنین نداشته باشد. در ماه‌های اول بارداری بهتر است رادیوگرافی دندان انجام نشود. در صورت دندان درد و احساس ناراحتی در فرد برای از بین بردن عفونت می‌بایست به صورت سطحی آن را جراحی کرده و پانسمان را انجام داد و بعد از زایمان بقیه اعمال دندانپزشکی را به سهولت انجام داد.

منبع:

http://drbassiriradiology.ir

تعداد بازدید: 989

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.