درمان مشکلات دهان و دندان به کمک دارو
درمان مشکلات دهان و دندان به کمک دارو

درمان مشکلات دهان و دندان به کمک دارو

نظر دکتر شکوه مقصودلو درباره درمان مشکلات دهان و دندان به کمک دارو
هدف از درمان پریودنتیت (التهاب لثه) پاکسازی دندان‌ها و جلوگیری از بروز آسیب در استخوان اطراف است. درمان التهاب لثه توسط یک پریودنتیست، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان انجام می‌شود. اگر به امور مرتبط با بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید، از شانس بیشتری برای موفقیت در درمان برخوردار خواهید بود.
متدهای درمان بدون جراحی
اگر پریودنتیت به مراحل حاد نرسیده باشد، می‌توانید از روش‌های غیر تهاجمی برای درمان کمک بگیرید:

•    جرم‌گیری دندان. جرم‌گیری، اجرام و باکتری‌های موجود در سطح دندان و زیر لثه را از بین می‌برد. این عمل با استفاده از تجهیزات دندان‌پزشکی و یا یک دستگاه فراصوت انجام می‌گیرد.
•    جرم‌گیری ریشه. جرم‌گیری ریشه باعث پاکسازی سطح ریشه‌ها شده و احتمال انباشت جرم و اندوتوکسین‌های باکتریایی را به حداقل می‌رساند.
•    آنتی بیوتیک‌ها. از آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی برای کنترل عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک‌های موضعی از قبیل دهان‌شویه‌ها و ژل‌های حاوی آنتی بیوتیک برای پاکسازی دهان و دندان بکار گرفته می‌شوند. با این حال، آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای از بین بردن کامل باکتری‌های عفونت‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
متدهای درمان به کمک جراحی
در موارد پریودنتیت حاد، ممکن است بافت لثه به درمان‌های غیر جراحی واکنش نشان ندهد. در این شرایط، درمان پریودنتیت به جراحی نیاز خواهد داشت.
•    پیوند بافت نرم. اگر بیماری پریودنتال باعث از بین رفتن بخشی از بافت لثه شود، لثه به تدریج تحلیل می‌رود. در این شرایط، باید به تقویت بافت نرم آسیب دیده بپردازید. این عمل از طریق برداشت اندکی از بافت سقف دهان (کام) و یا بافت‌های اهدایی و پیوند آن به محل مورد نظر انجام می‌شود.
•    پیوند استخوان. این عمل زمانی انجام می‌گیرد که استخوان اطراف ریشه دندان از بین رفته باشد. به طور کلی، در عمل پیوند از قطعات کوچک استخوان بیمار استفاده می‌شود. استخوان‌های اهدایی و مصنوعی نیز در برخی از موارد بکار گرفته می‌شوند.


در نگارش این مطلب از نتایج تحقیقات ارائه شده در سایت‌های Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو  استفاده شده است.

تعداد بازدید: 770

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.