دانستنی های نوزادان
دانستنی های نوزادان

دانستنی های نوزادان

سلامت نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادر کم تجربه را به خود مشغول می‌کند. در این میان هر آشنایی می‌خواهد آنها را راهنمایی کند و این مساله اضطراب والدین را بیشتر خواهد کرد. اگر والدین جوان بدانند در هر موقعیتی اقدام درست چیست و چه باید کرد مسلما دل نگرانی‌های آنها در مورد نوزاد نو‌رسیده بسیار کمتر خواهد بود.


نشانه‌های گرسنگی نوزاد
برخی از والدین در تعیین کردن اینکه هنگامی که نوزاد گریه می‌کند، آیا واقعا گرسنه است یا نه،‌ دچار دردسر می‌شوند. اینها نشانه‌هایی است که نوزاد می‌خواهد شیر بخورد:

  • چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر.
  • باز کردن دهان و بیرون آوردن زبان.
  • گذاشتن دست‌ها و انگشت‌ها یا مچ در داخل دهان یا نزدیک به آن.
  • غنچه کردن لب‌ها.
  • رفتن به سوی سینه مادر.
  • حرکت دادن دهان در جهت چیزی که گونه را لمس می‌کند (بازتاب “روتینگ.”)

 

چه کسانی نباید با نوزاد بخوابند؟
برخی از خانواده‌ها اجازه می‌دهند کودکان کوچک با والدین، خواهر و برادر بزرگتر یا پرستارشان در یک تخت بخوابند.
این کار ممکن است برای کودکان زیر دو سال خطرناک باشد و بهتر است از آن پرهیز کرد.
در عین حال این افراد نباید با نوزاد در یک تخت بخوابند:

  • هر که مواد مخدر مصرف کرده است.
  • سیگاری‌ها (زیرا امکان افزایش خطر سندروم ناگهانی مرگ نوزاد وجود دارد)
  • کودکان به خصوص، کودکان نوپا زیرا ممکن است در حین خواب روی نوزاد بغلتند.

 

اگر در خواباندن کودک با خودتان یا دیگران سوال یا نگرانی دارید، با متخصص اطفال مشورت کنید.


گریه نوزاد مایه بی‌خوابی‌تان نشود!
این مطلب به صورت رسمی تایید شده است: رها کردن نوزاد به حال خودش در هنگام گریه تا زمانی که به خواب فرو رود، نه بی‌رحمانه است و نه ضرری برای سلامت روانی کودک یا والدینش دارد.
والدین به جای اینکه فورا به سوی نوزاد در حال گریه بدوند، بهتر است آرام مانده و منتظر بمانند تا فرزندشان بخوابد. با این حال، نوزادان زیر ۶ ماه را نباید تنها گذاشت، چون باید در طول شب هم به آنها غذا داد.
پژوهشگران ملبورن این تکنیک را بر روی ۳۲۸ نوزاد هشت تا ۱۰ ماهه امتحان کرده و در ۴۵ درصد موارد با کاهش مشکلات خواب مواجه شده‌اند. در تحقیق بعدی که بر روی ۲۳ کودک ۶ ساله صورت گرفت، پژوهشگران با هیچ عوارض جانبی یا افزایش موارد افسردگی در مادران مواجه نشدند.
آنا پرایس، یکی از این پژوهشگران گفت: “خوشبختانه، این مدرک به والدینی که می‌خواهند خواب فرزندان‌شان را با استفاده از این استراتژی‌ها مدیریت کنند، اطمینان مضاعفی می‌دهد. ما کاملا درک می‌کنیم که شنیدن صدای گریه کودک برای والدینش سخت است، اما بهتر است بدانید که خویشتن‌دار باشید، آسیبی به فرزندتان نمی‌رسد.”
این یافته‌ها حاصل خاتمه ۶ سال تحقیق است که در ماه جاری میلادی به کنگره بهداشت جهانی مربوط به پزشکی داخلی در ملبورن ارایه شد.


کاهش دادن خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)  به معنای مرگ ناگهانی کودک کمتر یک از سال بدو ن علت واضح است.

این عارضه را گاهی “مرگ در گهواره” هم می‌نامند، زیرا اغلب نوزادان مرده در آنجا یافت می‌شوند. اما گهواره علت SIDS نیست.

 

برخی از توصیه‌ها برای کاهش خطر SIDS  اینها هستد:

  • همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.
  • نوزاد باید روی سطح سفت خوابانده شود، مانند تشک گهواره و تنها یک ملحفه به اندازه او روی بدنش انداخته شود. درون گهواره نباید بالشت، پتو، تخته پوست، لحاف داشته باشد.
  • پیش و پس از بچه‌دار شدن سیگار نکشید- و نوزاد را از دود سیگار محیطی دور نگهدارید.
  • نوزاد را در تختخواب خودتان نخوابانید.
  • می‌توانید به نوزاد اجازه دهید با یک پستانک تمیز و خشک به خواب رود، اما اگر نوزاد پستانک را نمی‌گیرد، به او فشار نیاورید.
  • هنگامی نوزاد می‌خوابد از گرم‌گردن بیش از حد اتاق خودداری کنید، از لباس‌های سبک برای نوزاد استفاده کنید و درجه حرارت اتاق را در حد مطبوع نگهدارید.

 

عطسه‌ کردن‌ نوزادان‌:
اکثر نوزادان‌ به‌ سادگی‌ و پی‌ درپی‌عطسه‌ می‌کنند که‌ این‌ عطسه‌ کردن‌نشانه‌ سرماخوردگی‌ نوزاد نیست‌، مگرتوأم‌ با آبریزش‌ از بینی‌ و علایم‌ دیگرسرماخوردگی‌ باشد.
عطســه‌ کــردن‌ نتیجه‌ وارد شدن‌ گـردو خاک‌ یا هوای‌ خشک‌ و گرم‌ به‌ داخل‌بینی‌ نوزاد بوده‌ و یا به‌ علت‌ تجمع‌ترشحات‌ در داخل‌ بینی‌ و تحریک‌دیواره‌ بینی‌ است‌.
از بینی‌ بعضی‌ نوزادان‌ ممکن‌ است‌ مایع‌شفافی‌ زیادتر از معمول‌ ترشح‌ شودمخصوصا وقتی‌ که‌ گریه‌ می‌کنند یادچار سرماخوردگی‌ می‌شوند که‌ دفع‌این‌ ترشحات‌ چندان‌ هم‌ بد نیست‌ ومادر باید با دستمال‌ نرم‌ آن‌ را پاک‌ کند.و یا با «پوآر» و قطره‌ چکان‌ پلاستیکی‌ترشحات‌ را مخصوصا قبل‌ از شیردادن‌به‌ آرامی‌ تخلیه‌ نماید.
در صورتی‌ که‌ ترشحات‌ بینی‌ نوزادغلیظ، سبز و یا زردرنگ‌ باشد به‌ دلیل‌عفونت‌ بینی‌ است‌ و نیاز به‌ درمان‌ دارد.


پوست‌ نوزاد:
در روزهای‌ بعد از تولد ممکن‌ است‌برجستگیهای‌ کوچکی‌ به‌ اندازه‌ ته‌سنجاق‌ در سطح‌ پوست‌ صورت‌ نوزادظاهر شود. این‌ برجستگیهای‌ کوچک‌را «میلیا» گویند که‌ نتیجه‌ ترشحات‌زیاد چربی‌ پوست‌ می‌باشد وخود بخوداز بین‌ می‌رود. همچنین‌ ممکن‌ است‌لکه‌های‌ آبی‌ تیره‌ با اطراف‌ مشخص‌ درناحیه‌ کفل‌ نوزاد یا به‌ طور استثنایی‌ درمحل‌ دیگری‌ از بدن‌ دیده‌ شود که‌ آنهارا لکه‌های‌ منگولی‌ یا آبی‌ رنگ‌ گویندو در خلال‌ سال‌ اول‌ تولد از بین‌می‌رود.


 لرزش‌ چانه‌ و زانوهای‌نوزاد:
بعضی‌ نوزادان‌ موقعی‌ که‌ در حال‌بیداری‌ و فعالیت‌ هستند لرزشهایی‌ درچانه‌ یا در زانوهای‌ آنها دیده‌ می‌شود.این‌ لرزشها چون‌ در زمان‌ فعالیت‌ نوزاداست‌ جای‌ نگرانی‌ نیست‌ و طبیعی‌است‌.
علت‌ این‌ لرزشها این‌ است‌ که‌ سیستم‌عصبی‌ نوزاد هنوز تکامل‌ نیافته‌ است‌ وبتدریج‌ در طی‌ چند ماه‌ از بین‌ می‌رود.اما اگر در حال‌ آرامش‌ یا خواب‌ دچارلرزش‌ گردید باید به‌ فکر تشنج‌ بود وکودک‌ باید مورد معاینه‌ پزشک‌متخصص‌ قرار گیرد.

 

منبع:

http://drzolghadr.com

 

تعداد بازدید: 867

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.