جراحی مجاری تنفسی
جراحی مجاری تنفسی

جراحی مجاری تنفسی

آیا در صورت انسداد بینی به علت انحراف بینی باید بینی را در دو مرحله عمل کرد؟
هرچند پاسخ به این سوال از نظر هر جراحی می تواند بسته به سلیقه تا حدی متفاوت باشد ولی به طور کلی بهتر است در صورتی که قرار باشد بینی به علت مشکل تنفسی تحت علت سپتوپلاستی ( عمل اصلاح انحراف داخلی تیغه وسط بینی) قرار گیرد و حدس بزنیم که بیمار ممکن است در آینده تمایل به انجام عمل رینوپلاستی داشته باشد بهتر است عمل تیغه همزمان با عمل رینوپلاستی صورت گیرد چرا که معمولا عمل رینوپلاستی روی افرادی که تیغه بینی شان توسط جراح دیگری قبلا عمل شده باشد سخت تر است و ممکن است حتی نتیجه شان تا حدی ضعیف ترهم گردد. البته این یک اظهار نظر کلی است گاهی می توان حتی اصلاح تیغه بینی را در صورتی که روی کجی بینی تاثیر زیادی نگذاشته باشد به بعد از عمل رینوپلاستی موکول کرد. با این حال به نظر من موکول کردن رینوپلاستی به بعد از عمل تیغه بینی کار چندان صحیحی نیست. یعنی در صورتی که بیمار به هر دو عمل جراحی نیازمند باشد غالبا بهتر است هر دو عمل در یک جلسه انجام شود.
لطفا راجع به پولیپ بینی و مشکلات تنفسی توضیح دهید
مشکلات تنفسی بینی علل بسیار متعددی می تواند داشته باشد ولی معمولا مشکلات طولانی مدت تنفسی در بینی به دو علت است. علت شایع تر آلرژی بینی است که می تواند همراه با عطسه و آبریزش بینی هم باشد ولی گاهی فقط به صورت گرفتگی بینی بروز می کند و معمولا به صورت دوطرفه است و یا اینکه گاهی یک طرف و گاهی طرف دیگر گرفته است اکثرا به صورت فصلی و در فصول گرم عود می کند ولی گاهی هم در تمام سال وجود دارد آلرژی طولانی مدتی که خوب درمان نشود باعث بزرگ شدن زوائدی در بینی به نام شاخک های بینی می شود آلرژی معمولا با درمان دارویی باید کنترل شود یا با واکسن تا حدی بهبود یابد ولی در صورت بروز عارضه بزرگی دائم شاخک ممکن است درمان دارویی کافی نباشد و نیاز به جراحی شاخک باشد. شاخک ها به طور طبیعی در بینی وجود دارند و با کوچک و بزرگ شدن متناوب به صورت یک ترموستات میزان عبور هوا از بینی را تنظیم می کنند تا بدین وسیله کیفیت, رطوبت و حرارت هوایی که به مجاری تنفسی می رسد کنترل گردد و بدین ترتیب به طور متناوب یک طرف بینی را بازتر و یک طرف دیگر را بسته تر نگه می دارند و یکی دوساعت بعد برعکس سمت دیگر را بازتر می کنند که شاید این برای استراحت متناوب هر یک از حفره های بینی لازم باشد.
به هر حال باید به بیمارانی که آلرژی بینی دارند یادآور شد که گرچه گاهی عمل تیغه بینی همراه با رینوپلاستی تاثیر مثبتی در آلرژی می گذارد مکانیزم آلرژی بینی ریشه در سلول های خونی دارد و به اصطلاح ریشه آلرژی بینی در خون است و محل بروز آن در بینی است در نتیجه عمل جراحی در اصلاح آلرژی تاثیری ندارد و حتی در بعضی موارد تا مدتی پس از عمل ممکن است آلرژی تشدید شود درمان آلرژی معمولا دارویی است و این درمان گاهی پس از عمل جراحی تا حدود یک سال باید بیشتر و قوی تر صورت گیرد.
علت شایع بعدی انسداد بینی انحراف داخلی تیغه بینی است که معمولا باعث گرفتگی یک طرفه بینی می شود. البته به ندرت این انسداد دو طرفه است با این حال حتی در موارد یک طرفه هم گاهی ممکن است بیمار نتواند سمت گرفتگی را به درستی تشخیص دهد. درمان انحراف تیغه بینی جراحی سپتوپلاستی می باشد که می تواند به تنهایی و یا همراه با عمل رینوپلاستی صورت گیرد. پولیپ بینی بیماری شایعی نیست درمان آن معمولا علاوه بر جراحی درمان های دارویی هم می باشد با این حال اکثر بیمارانی که دچار انحراف داخلی تیغه بینی هستند به اشتباه گمان می کنند که دچار پولیپ بینی هستند به طوری که حتی گاهی پزشکان به جای گفتن تشخیص درست بیماری به هر فردی که دچار انسداد مزمن بینی است می گویند که دچار پولیپ است و شاید این اشتباه رایج بیماران ناشی از این موضوع باشد.
آیا تنفس از بینی بعد از عمل رینوپلاستی بدتر می شود؟
گرچه معمولا در عمل جراحی رینوپلاستی بینی کوچکتر میشود ولی در صورتی که جراحی با دقت و با تکنیک درست انجام شود این کوچک شدن در مسیر عبور هوا صورت نمیگیرد و تنفس تحت تاثیر قرار نمیگیرد. با این حال به طور معمول تا 1-3 ماه بعد از عمل ممکن است به علت تورم داخل بینی مقدار کمی گرفتگی بینی وجود داشته باشد که باید پس از آن خوب شود. در غیر این صورت حتما باید برای رفع اشکال اقدام نمود.در بیماران مبتلا به آلرژی بینی گاهی تا یکسال پس از عمل رینوپلاستی آلرژی تشدید میشود و نیاز به مصرف دارو بیشتر میشود ولی به هر حال با مصرف صحیح داروهای ضد آلرژی تنفس باید بهبود یابد. گاهی باقی ماندن انحراف داخل بینی و گاهی بزرگی قبلی شاخک ها و یا جابجا شدن به سمت داخل یا تشدید بزرگی شاخک ها علت این گرفتگی است و به ندرت هم افتادگی غضروف ها عامل این اشکالات تنفسی است که همه آنها توسط یک جراح خوب به ندرت رخ میدهد و حتی اگر بروز کند به راحتی قابل رفع است. در واقع پس از یک عمل رینوپلاستی خوب تنفس بیمار نسبت به قبل بهتر میشود (البته پس از 1 تا 3 ماه) و یا اینکه تغییری نمیکند و بدتر شدن آن به هیچ وجه طبیعی نیست مگر در موارد آلرژی که آن هم با درمان دارویی برطرف میشود.

منبع:

http://www.dr-sami.com

تعداد بازدید: 1334

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.