توصیه ها و هشدارهای دکتر پروین منصوری متخصص پوست و مو
توصیه ها و هشدارهای دکتر پروین منصوری متخصص پوست و مو

توصیه ها و هشدارهای دکتر پروین منصوری متخصص پوست و مو

توصیه ها و هشدارهای دکتر پروین منصوری متخصص پوست و مو    

فرقی نمی کند موهای شما کوتاه باشد یا بلند، اگر مراقبت اساسی از مو را یاد بگیرید همیشه موهای زیبا و سالمی خواهید داشت. این بخشی از گفت و گوی ما با خانم دکتر پروین منصوری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش بالاست. اگر به سلامت موهایتان اهمیت می دهید، ادامه این گفت و گو را بخوانید…

 ▪ وقتی موهایمان بلند است، چگونه می توانیم از موهایمان مراقبت کنیم؟

برای این کار باید نکته هایی را درباره ساختمان موهایتان بدانید. مو یکی از ضمایم لایه خارجی پوست (اپیدرم) است که از پیازمو به وجود می آید. پیازمو قبل از تولد تشکیل می شود و به طور متوسط ۱۲۰ ۸۰ هزار پیازمو در پوست سرمان وجود دارد. به همین دلیل داشتن موهای پرپشت و بلند ارثی است و تعداد پیازموها جنبه ژنتیکی دارد و بعد از تولد دیگر هیچ پیازمویی تشکیل نمی شود.

▪ یعنی رنگ موها هم در پرپشت یا کم پشت بودن موها تاثیری ندارد؟

کسانی که موهای بلوند دارند، موی بیشتر و به طور متوسط ۱۲۰ هزار مو دارند در حالی که تعداد تار مو در افراد مو مشکی، ۱۰۰ هزار و در مو قرمزها ۸۰ هزار است، اما مو قرمزها موهای ضخیم تری دارند و موهای بلوند ظریف و نازک اند به همین دلیل است که می گویند اگر تمام موهای سر افراد را در هر رنگ و نژادی که باشند، بتراشند و وزن کنند مساوی خواهد بود.

▪ پس داشتن موهای بلند هم ژنتیکی است. بعضی ها می گویند موهایمان بلند نمی شود.

تقریبا، چون چرخه رشد موها جنبه ژنتیکی دارد و هیچ کاری در این زمینه نمی توان انجام داد. طول دوره رشد تعیین کننده بلندی موی شماست، حتی اگر اصلا موهایتان را کوتاه نکنید. موهای سر چرخه رشدی ۶ ۲ ساله دارند که در این مدت ۱۲ ۸ میلی متر در ماه رشد می کنند. سپس هر مو وارد یک مرحله گذرا می شود که رشد آن متوقف، انتهای آن چماقی و از ریشه مو جدا می شود و می ریزد. وقتی چرخه رشد جدیدی شروع شود، یک موی جدید پدید می آید. چرخه رشد موهای سر با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین فقط ۱۵ درصد از موها با هم به فاز استراحت می روند، اگر غیر از این بود، ما هم مانند بعضی از حیوانات هرچند وقت یک بار طاس می شدیم.

▪ پس اگر مو دوره رشد طولانی داشته باشد، می توان انتظار موهایی بلند داشت؟

بله، فقط کسانی که دوره رشد خیلی طولانی ای دارند، موهایشان از کمرشان پایین تر می رود. با دوره رشد متوسط، فقط حدود ۳۰ سانتی متر موهایشان بلند می شود. افراد با دوره رشد کوتاه، موهای بلندی نخواهند داشت و نباید نگران شوند، چون این روزها با کمک تکنیک های آرایشگری می توانند موهایشان را اکستنشن کنند و موهایی تا حد کمر داشته باشند و لذت داشتن موهای بلند را هم بچشند.

▪ برگردیم به مراقبت های اساسی از موها.

همان طو ر که گفتم اگر موهای خود را نشناسید، نمی توانید خوب از آنها مراقبت کنید. ریشه مو که در پایه پیازمو است، تنها قسمت رشدکننده یا زنده مو است. همچنان که سلول های سازنده مو تولید می شوند، این سلول ها سخت می شوند و می میرند و ساقه مو را تشکیل می دهند. ساقه مو حاوی «کراتین» (یک نوع پروتئین) است و ۱۲ ۸ میلی متر در ماه رشد می کند. ساقه مو با یک ماده چرب به نام «سبوم» (از غدد چربی داخل پیازمو ترشح می شود) پوشانده شده است. لایه خارجی مو «کوتیکول» نام دارد و از روی هم قرارگرفتن سلول ها (شبیه تخته های نازک روی سقف) درست شده است. اگر کوتیکول سالم باشد، موها لطیف به نظر می رسند و به آسانی ژولیده نمی شوند، نور را منعکس می کنند و براق و درخشان اند. اگر کسی با شانه، رنگ کردن یا… به سلول های لایه خارجی مو آسیب بزند، آن سلول ها کنده می شوند و می ریزند. مانند اینکه طوفانی بیاید و چند تکه از سقف شیروانی را بردارد. این فرورفتگی ها باعث کدرومات شدن سطح ساقه مو می شوند. منظور از مراقبت اساسی، کاهش صدمه های وارده به لایه خارجی موهاست. اگر موها را به آرامی با شامپو بشویید، با دقت شانه کنید و کمتر از بی رنگ کننده ها و مواد شیمیایی استفاده کنید، به سطح کوتیکول صدمه نمی خورد و موهای بهتری خواهید داشت. این کلید زیبایی مو است. این مراقبت ها در کسانی که همیشه می خواهند موی بلند داشته باشند، باید دقیق تر انجام شود. چون ساقه مو یک بافت مرده است و نمی تواند خود را ترمیم کند و صدمه برای همیشه باقی می ماند و موها آنقدر بدمنظره می شوند که باید کوتاه شوند بعد باید منتظر ماند موهای سالم و جدید رشد کنند و جایگزین موهای صدمه دیده شوند.

▪ پس فایده این همه ماسک مو و نرم کننده که ادعا می شود برای ترمیم موهای صدمه دیده اند، چیست؟

نرم کننده ها فقط به طور موقت باعث بهبود ظاهر موها می شوند و خیلی گذرا پوششی ایجاد می کنند که فرورفتگی های روی ساقه مو را پر می کند و هنگام شانه کردن مو از آسیب بیشتر و صدمه های بعدی جلوگیری می کند. وقتی مو صدمه دید، تنها راه حل برای برگرداندن شادابی از دست رفته، رشد موهای تازه است اما باید چند نکته را خیلی رعایت کرد؛

اگر موهای خیلی بلندی دارید یا موهایتان صدمه دیده اند، باید سر را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را جداگانه شامپو بزنید، به آرامی آبکشی کنید و نرم کننده بزنید. نرم کننده را فقط به ساقه مو بمالید چون با پرکردن سطوح نابرابر ساقه مو باعث نرمی و درخشان به نظر رسیدن موها می شود. موهای خود را در یک حوله بپیچانید تا خشک شوند. برای خشک کردن موها آنها را ماساژ ندهید چون باعث می شود ساقه مو دوباره زبر شود و بشکند. فقط موها را آرام با شانه ای که فاصله دندانه هایش زیاد و نوک آنها گرد است، شانه کنید. هرگز موهای خیس را برس نزنید چون موهای خیس، بادکرده و شکننده اند و قابلیت کشش آنها زیاد می شود و با هر کششی شکسته می شوند. اگر عادت دارید از سشوار یا هر دستگاه حالت دهنده ای استفاده کنید، از حرارت بالا استفاده نکنید. با درجه کم وقت بیشتری صرف می شود اما از صدمه دیدن مو جلوگیری خواهد شد. سعی کنید هر روز از حالت دهنده های حرارتی استفاده نکنید و این کار را به هفته ای ۳ ۲ بار کاهش دهید. از فرکردن دایمی موها، بی رنگ کردن یا صاف کردن بیش از حد مو خودداری کنید. برای هر دستکاری و تغییر در حالت و رنگ مو، به خصوص اگر موهای بلند و صدمه دیده دارید، به یک آرایشگر ماهر مراجعه کنید. موهایتان را از آثار زیانبار آفتاب محافظت کنید. اگر دوست دارید همیشه موهای بلند و مرتبی داشته باشید، باید آنها را مرتب اصلاح کنید، حتی اگر موهای بلندی دارید، چون هر تار مو به طور جداگانه رشد می کند و چند هفته بعد از اصلاح کردن، نوک موها غیرهم سطح و نازیبا می شوند، با کوتاه کردن مرتب نوک موها همیشه موهای ضخیم و جذابی خواهید داشت.

▪ خیلی از خانم ها به دلیل داشتن حجاب در محیط های کار و اجتماع، موهایشان در وضعیت کشش قرار می گیرد. آیا این کار باعث ریزش می شود؟

اگر موها را دم اسبی کنند یا محکم ببافند، در طولانی مدت دچار ریزش موی موقت ناشی از کشش می شوند اما اگر مو را در وضعیت راحتی قرار دهند، روسری یا هر محافظتی که روی مو دارند، می تواند موهایشان را از آثار مضر آفتاب در امان نگه دارد. لازم است خانم ها وقتی به خانه برمی گردند، موها را آرام شانه کنند و ترجیحا تا هنگام خواب و استراحت آنها را باز بگذارند. اگر مراقب مو باشند، این پوشش ها باعث ریزش موها نخواهد شد. ریزش ۱۰۰ ۵۰ تار مو در روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

▪ تغذیه تا چه حد در داشتن موهای سالم و زیبا نقش دارد؟

برای داشتن بدنی سالم، باید به این اصول توجه کنیم؛ اول داشتن فعالیت بدنی مناسب سن که متاسفانه این روزها بیشتر زنان و مردان جوان آن را اولویت آخر زندگی خود قرار داده اند، دوری از استرس های بی مورد و تغذیه استاندارد که همه گروه های موادغذایی را داشته باشد. بعضی افراد به جای ورزش، سعی می کنند با رژیم های خاص و فاقد پروتئین به تناسب اندام برسند. در صورتی که برای حفظ رشد طبیعی موها پروتئین لازم است و ۳ ۲ ماه بعد از قطع مصرف پروتئین، فرد دچار ریزش مو خواهد شد و با خوردن مقادیر کافی غذاهای حاوی پروتئین، دوباره ریزش مو قطع می شود. خانم ها باید از نظر کم خونی، مشکل های تیروییدی و بعضی مشکل های هورمونی بررسی شود. داشتن خواب کافی هم بسیارمهم است که علاوه بر آرام بخش بودن، می تواند سلامت بدن و زیبایی پوست و مو را به ارمغان بیاورد.

منبع:

http://tebyan-zn.ir

تعداد بازدید: 1932

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.