تغذیه سالم در دوران بارداری
تغذیه سالم در دوران بارداری

تغذیه سالم در دوران بارداری

مواد غذایى که شما مصرف مى کنید از طریق جفت به جنین مى رسد. تغذیه سالم در تامین سلامتى کودک نقش بسزایى دارد. سبزى ها و میوه ها مثل کاهو، هویج، گوجه فرنگى، سیب زمینى زیاد مصرف کنید. سبزى ها با برگ پهن و تیره مثل کلم بروکلى، اسفناج، گل کلم و بادام زمینى مقادیر زیادى فولات (فولات متعلق به گروه ویتامین هاى ب و نوعى ویتامین محلول در آب مى باشد. نام فولات از کلمه ى لاتین فولیوم بر گرفته شده است) دارند که براى جلوگیرى از نقایص سیستم عصبى جنین لازم است.

مواد پروتئینى مثل انواع گوشت ، آهن و پروتئین مورد نیاز شما و کودکتان را تامین مى کنند و براى رشد جنین و تکامل سیستم عصبى او لازم هستند. انواع گوشت قرمز، مرغ ، ماهى، تخم مرغ، حبوبات ، انواع مغزها مثل و کلسیم D گردو، بادام، پسته و فندق که حاوى ویتامین هستند براى رشد جنین اهمیت دارند.

مصرف شیر و لبنیات تامین کننده کلسیم بدن شما براى ذخیره دوران شیر دهى است. کلسیم استخوان بندى و دندانهاى کودک را محکم مى کند.

میوه هاى خشک مثل توت خشک و کشمش حاوى مقادیر فراوانى آهن هستند.

اسید فولیک موجب پیشگیرى از اختلالات رشد سیستم عصبى جنین مى شود و قرص اسید فولیک از سه ماه قبل از باردارى تا پایان سه ماهه اول باردارى در زنان حامله توسط پزشک تجویز مى شود.

براى پیشگیرى از یبوست غذاهاى پر فیبر مثل نان سبوس دار ، غلات ، میوه جات ، سبزى جات بخصوصکاهو زیاد مصرف کنید.

روزانه 8-  10 لیوان آب بنوشید که براى پیشگیرى از عفونت ادرارى بسیار مفید است.

 

لباس پوشیدن :

در دوران باردارى لباس هاى راحت بپوشید. بدلیل افزایش حجم سینه ها از سینه بندهاى مناسب استفاده کنید. پوشیدن کفش پاشنه بلند یا بدون پاشنه ، شلوار و جوراب تنگ توصیه نمى شود.

کشیدن سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر :

کشیدن سیگار در باردارى موجب زایمان زودرس ، کم وزنى و کاهش رشد جنین و حتى مرگ نوزاد مى شود، مصرف الکل موجب اختلال رشد ، ناهنجاریهاى صورت و اختلال عصبى کودک مى گردد.

حداقل یکماه قبل از باردارى کشیدن سیگار و مصرف الکل را قطع کنید. در صورتى که نمى توانید، کشیدن سیگار را قطع کنید، مصرف آن را به حداقل برسانید.

در باردارى هرگز الکل مصرف نکنید.

 

بهداشت دهان و دندان :

بیماریهاى دهان و دندان موجب زایمان زود رس مى شود. قبل از باردارى براى معاینات دندانپزشکى مراجعه کنید، تا در صورت نیاز درمان هاى لازم انجام شود.

اگر در باردارى دچار مشکلات دهانى و دندانى شدید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در زمان مناسب، درمان شوید.

 

مسافرت :

در بارداریهاى بدون عارضه ، مسافرت اثرات مضرى ندارد . قبل از مسافرت با پزشک مشورت کنید تا در حین سفر و دور از خانه و بیمارستان دچار سقط جنین یا زایمان زود رس نشوید. در مسافرت هاى طولانى هر دو ساعت حداقل ده دقیقه قدم بزنید، در اتومبیل حتما از کمربند ایمنى استفاده کنید.

 

بهداشت روانى :

اضطراب و نگرانى هاى مادر ، بر جنین تاثیر مى گذارند، نگران نباشید بیماریهاى روانى مادر و مشکلات روحى او موجب ناهنجاریهاى و اختلال رشد جنین نمى شود.

 

مصرف دارو در باردارى :

اگر دارویى را باید مرتب مصرف کنید، در مورد میزان مصرف و تعدیل مقدار آن در باردارى با پزشک مشورت کنید . از یک ماه قبل از باردارى داروها رابا نظر پزشک قطع کنید.

 

فعالیت و کار در باردارى :

اگر باردارى شما بدون عارضه است، مى توانید تا شروع دردهاى زایمانى به کار خود ادامه دهید . از انجام کارهایى که موجب عرق کردن و افزایش ضربان قلب مى شود، خود دارى کنید مراقب باشید بار سنگین بلند نکنید. آرایشگرى، دندانپزشکى و فروشندگى که نیاز به ایستادن طولانى دارند، احتمال زایمان زودرس را زیاد مى کنند. هنگام کار از ایستادن و نشستن طولانى خوددارى کنید و بطور متناوب راه بروید. اگر در معرض تشعشعات رادیواکتیو، اشعه ایکس و یا مواد شیمیایى هستید، نکات ایمنى را حین کار، رعایت نمایید.

 

استراحت :

چیزى که به آن نیاز دارید، یک برنامه منظم استراحت بخصوص در اواخر باردارى است، بهترین وضعیت خوابیدن به پهلوى چپ است. بلند شدن و تغییر وضعیت از یک پهلو به پهلوى دیگر را به آرامى انجام دهید.

 

ورزش:

اگر قبل از باردارى در رشته خاصى فعالیت داشتید، مى توانید آنرا ادامه دهید. در صورت افزایش ضربان قلب و یا تعریق زیاد ، میزان ورزش را کم کنید . ولى در هنگام باردارى فعالیت ورزشى جدیدى را شروع نکنید.

 

اجتناب از بیماریهاى عفونى:

از تماس با کودکان یا بالغین مبتلا به آبله مرغان ، تب خال، سرخک، سرخجه و بطور کلى تمام افراد تب دار و بى حال و از تماس با فضولات گربه حتى اگر واکسینه نیز شده باشد، خوددارى کنید.

منبع:

http://doctorlotfi.ir

 

تعداد بازدید: 820

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.