تشخیص علایم حمله قلبی
تشخیص علایم حمله قلبی

تشخیص علایم حمله قلبی

تشخیص علایم حمله قلبی
شناخت علایم حمله قلبی و پاسخ سریع نسبت به این علایم اهمیت بسیاری دارد. اگر فرد دچار حمله قلبی تا رسیدن به بیمارستان زنده بماند، احتمال مرگ وی کاهش زیادی می‌یابد. شروع درمان برای بازکردن سرخرگ‌های مسدود شده کرونری قلب ظرف مدت 60 تا 90 دقیقه بعد از شروع علایم حمله قلبی (برای مثال درد قفسه سینه) موثرتر می‌باشد. اگر جریان خون به عضلات قلبی کاملا مسدود شود، آسیب دایمی عضلات قلبی در عرض 20 دقیقه رخ می‌دهد. بنابراین پس از شروع علایم احتمالی حمله قلبی، روی هر دقیقه حساب کنید تا در حفظ جان خود و بهبود کیفیت زندگی بعد از حمله قلبی موفق باشید. قبل از هر اقدامی باید به اورژانس (115) زنگ بزنید.
پرسنل اورژانس درمان را بلافاصله یعنی حتی قبل از رسیدن به بیمارستان شروع می‌کنند. اگر دچار ایست قلبی شوید، پرسنل اورژانس دانش و تجهیزات لازم و کافی را برای پشتیبانی و بازگرداندن ضربان قلب دارند. یکی دیگر از مزایای تماس با اورژانس و انتقال با آمبولانس به بیمارستان این است که فردیکه دچارحمله قلبی شده و توسط آمبولانس حمل می‌شود، بلافاصله به محض ورود به بیمارستان درمان مناسب را دریافت می‌دارد و پرسنل اورژانس بیمارستان به محض رسیدن آمبولانس درمان را شروع می‌کنند.
اگر قرص آسپرین در دسترس است یک عدد از آن را بخورید. به جای بلعیدن، بهتر است آن را بجوید. سپس صبر کنید تا پرسنل اورژانس برسند. اگر تنها هستید درب منزل را باز بگذارید، سپس بنشینید یا دراز بکشید تا آمبولانس برسد.

 

در صورت بروز علایم حمله قلبی چه کاری باید انجام داد ؟
بسیاری از افراد در مراجعه به بیمارستان تاخیر می‌کنند، گاهی اوقات 2 ساعت پس از وقوع نخستین علایم بالینی به بیمارستان می‌روند. برخی افراد امیدوارند که این علایم خودبه‌خود برطرف شوند، برخی نمی‌خواهندکه توسط یک علامت هشداردهنده کاذب بی‌دلیل دست‌پاچه شوند و برخی می‌پندارند که حمله قلبی بیماری وحشتناکی است که درمانی ندارد و بسیاری از افراد هم از مزایای بیشمار درمان زودهنگام آگاه نیستند. هر چند این احساسات قابل درک می‌باشند، ولی بهتر است شما با نخستین نشانه‌های حمله قلبی درخواست کمک نمایید. به این ترتیب امکان درمان موثر و زودهنگام فراهم می‌شود.
اقدامات ابتدایی لازم برای فرد دچار حمله قلبی را یاد بگیرید، در این صورت شروع سریع درمان ابتدایی حمله قلبی پیش از رسیدن پرسنل اورژانس امکان پذیرخواهد بود.‌‌ قبل از همه، باید نشانه‌های هشداردهنده حمله قلبی را یاد بگیرید. با پزشکتان درباره احتمال بروز حمله قلبی گفتگو کنید و درباره نحوه مقابله با حمله قلبی مشورت کنید. برای مثال اینکه آیا باید آسپیرین بخورید و از نیتروگلیسیرین (قرص زیرزبانی) استفاده کنید (صفحه253را ملاحظه بفرمایید). اگر شما در معرض خطر می‌باشید با خانواده، دوستان و همکاران خود درباره نشانه‌های هشداردهنده حمله قلبی و بهترین درمان ممکن صحبت کنید. بدانید که در نزدیکی شما چه کسی از نحوه احیای قلبی ریوی (CPR) اطلاع دارد تا درصورت لزوم از او کمک بگیرید. اگر دسترسی به اورژانس امکان ندارد، شماره تلفن مرکز فوریت‌های منطقه خود را به حافظه تلفنتان بدهید (اعم از آتش نشانی125، آمبولانس یا پلیس 110). آدرس نزدیکترین بیمارستان دارای خدمات 24 ساعته به بیماری‌های قلبی را نیزیادداشت نموده و آن را در دسترس قرار دهید.
وقتیکه وارد اتاق اورژانس بیمارستان می‌شوید، پزشک و یا سایر پرسنل پزشکی ممکن است سوالاتی درباره علایم بالینی از شما بپرسند. اگر قادر به پاسخ دادن باشید، اطلاعاتی که به آنها می‌دهید به درمان شما کمک خواهند کرد.
 این پرسش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
• برای اولین بار چه وقت متوجه علایم شدید؟
• در آن زمان مشغول انجام چه کاری بودید؟
• آیا علایم ناگهانی بوجود آمدند، یا به تدریج ایجاد شدند؟
• آیا غیر از علایم اولیه یا علایم شدید، علایم دیگری هم داشتید؟
• به ناراحتی خود بین 1 تا 10 چه درجه‌ای می‌دهید؟
• امروز چه داروهایی مصرف کرده‌اید؟
• معمولا چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

 

هشدار!
نشانه‌های ایست قلبی
یک فرد دچار ایست قلبی :
•  هشیاریش را از دست می‌دهد.
•  نفسش بند می‌آید.
• نبضش نمی‌زند.

 

اقدامات ضروری
• با اورژانس تماس بگیرید (شماره تلفن 115).
• اگر احیای قلبی ریوی (CPR) را آموزش دیده‌اید، از آن برای زنده نگهداشتن فرد تا رسیدن پرسنل اورژانس و انجام دفیبریلاسیون استفاده کنید.
• سعی کنید از دفیبریلاسیون خودکار خارجی (AED) برای کمک به فرد استفاده نمایید

 

استفاده از یک  AED ) دفیبریلاتور خودکار خارجی(
پرسنل غیرپزشکی آموزش دیده مانند آتش‌نشان‌ها یا میهمان‌داران هواپیما نیز می‌توانند از AED  استفاده کنند. تعداد AEDها به طور فزاینده‌ای در محل‌های کار و سایر اماکن عمومی رو به افزایش می‌باشند. یک فرد با آموزش مختصری درباره طرزکار این دستگاه، ممکن است جان افراد بسیاری را نجات ‌دهد. AED ریتم قلب را تعیین می‌کند و به طوراتوماتیک میزان جریان الکتریکی مورد نیاز برای بازگرداندن قلب به ریتم طبیعی را تعیین می‌کند.

 

محل یک AED
استفاده فوری از AED یعنی حداکثر سه دقیقه بعد از افتادن فرد در اثر حمله قلبی، امکان زنده ماندن فرد دچار حمله قلبی را افزایش می‌دهد. علایمی مانند علامت روبرو در اماکن عمومی برای مثال در فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن، خانه سالمندان و باشگاه‌های ورزشی نشانگر محل قرارگیری یک  AED  می‌باشد.

 

درد قفسه سینه
بیشتر مردم درد قفسه سینه را از جمله علایمی نام می‌برند که همراهی نزدیکی با بروز حمله قلبی دارد. اما اغلب اوقات علایمی که فرد در اثر انسداد سرخرگ‌های کرونری تجربه می‌کند، بصورت دردهای شدید و آزارنده نمی‌باشند. افرادیکه دچار حمله قلبی شده‌اند، می‌گویند که احساسی که در حین این حملات داشته‌اند، درد نبوده است بلکه یک احساس ناراحتی مثل فشرده شدن یا فشار بوده است (آنژین صدری را در صفحه244 ملاحظه بفرمایید). یک واقعیت تا حدی گیج‌کننده و مبهم این است که دردقفسه‌سینه ممکن است ناشی از بیماری‌های قلبی به غیر ازحمله قلبی باشد و نیز ممکن است نتیجه بیماری‌های غیرقلبی نظیر بیماری‌های کیسه صفرا، اختلال عضلانی یا مشکل گوارشی باشد. مهمترین مشخصه متمایزکننده درد ناشی از بیماری سرخرگ‌های کرونری از سایر دردها، شاید ارتباط آن با استرس‌های جسمی و روانی باشد که اغلب در این نوع استرس‌ها نیاز قلب به اکسیژن افزایش می‌یابد که اگر بدون پاسخ باقی بماند موجب ایجاد درد قفسه سینه می‌شود. باید به درد سینه‌هایی که در حین خواب و استراحت رخ می‌دهند بلافاصله رسیدگی پزشکی کرد، بویژه در افرادیکه دارای عوامل خطر حملات قلبی می‌باشند. ممکن است اولین درد سینه، نشانه بروز حمله قلبی محتمل‌الوقوع باشد، لذا در رفتن به نزد پزشک به هیچ وجه درنگ نکنید.   
 بنا به دلایلی که هنوز کاملا روشن نشده‌اند، بیشتر زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی، علایمی غیر از درد قفسه سینه مثل تنگی نفس، سو هاضمه و یا خستگی را تجربه می‌کنند و این امر تشخیص حمله قلبی در زنان را دشوارتر می‌سازد. افراد مبتلا به دیابت (بیماری قند خون) نیز ممکن است درد معمولی قفسه سینه را تجربه نکنند. برخی افراد ممکن است در فک یا بازوهای خود احساس درد نمایند که این دردها در آنها معادل درد قفسه سینه (یعنی نشانه‌ای مبنی بر بروز حمله قلبی) می‌باشد. اگر پیش از این، علایم حملات قلبی را تجربه کرده باشید، نکته مهمی که باید بدانید تشخیص این علایم در زمان رخ دادن آنها است، تا بی‌درنگ اقدامات مورد نیاز را انجام دهید.
نوعی از درد سینه مرتبط با بیماری قلبی، ممکن است ناشی از التهاب سطح خارجی قلب یعنی لایه پریکاردیوم باشد. درست مانند التهاب در سایر نقاط بدن، پریکارد ملتهب نیز متورم می‌شود و باعث اعمال فشار بر پایانه‌های عصبی می‌شود که این امر ممکن است منجر به بروز درد در هنگام نفس کشیدن، خم شدن به جلو یا دراز کشیدن شود. درست است که تمام دردهای قفسه‌سینه نشان دهنده حمله قلبی نمی‌باشند، ولی همیشه باید در صورت ادامه درد قفسه سینه برای بیش از 5 دقیقه، از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. قطعا رعایت ایمنی و احتیاط، بسیار بهتر از پشیمانی احتمالی است.

منبع:

http://www.dr-manafi.com

تعداد بازدید: 1163

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.