اهمیت دوران پس از زایمان
اهمیت دوران پس از زایمان

اهمیت دوران پس از زایمان

 دوران پس از زایمان به زمان ختم بارداری تا زمانی که تغییرات ایجاد شده در بدن به حالت قبل از بارداری برگردد گفته می شود که مراقبت های بهداشتی در دوران پس از زایمان بخصوص ۱۰روز اول پس از زایمان بسیار مهم است زیرا بیشترین تغییرات بدن مادر در ۱۰روز اول اتفاق می افتد که این امر به علت تغییرات ناشی از فشارخون در اثر مشکلات ناشی از خونریزی احتمال بوجود آمدن عوارض در این دوران بیشتر خواهد بود.
بنابراین لازم است عواملی که موجب سلامتی روح و جسم مادر شیرده می گردد بطور جدی ودقیق مطرح واجرا شود که در زیر به این عوامل اشاره خواهم کرد:

 مادرانی که از شیر خود برای تغذیه نوزاد خود استفاده می نمایند باید مراقب بارداری ناخواسته باشند زیرا ممکن است خانم شیرده پریود نشود ولی احتمال حاملگی وجود دارد.

 حمایت های عاطفی همسر. همچنین همسران باید اطلاعات کافی در مورد اهمیت شیر مادر داشته باشند و بدانند که تشویق و پشتیبانی آنان از مادر تازه زایمان کرده تا چه اندازه در حفظ خانواده و شیردهی مادر حائز اهمیت خواهد بود. استراحت کافی مادر. مادر شیرده باید انجام کارهای منزل را به حداقل برساند.
 مراجعه به پزشک که اولین مراجعه 4 تا 5 روز پس از زایمان جهت معاینه نوزاد و سپس 8 تا 10 روز بعد از زایمان (در صورت زایمان سزارین جهت کشیدن بخیه ها)، هم چنین 40 روز بعد از زایمان جهت بررسی وجود کم خونی و جلوگیری از بارداری های ناخواسته.
  در صورتی که علائمی مانند تب، تورم و ترشح ناحیه عمل، خونریزی مداوم (البته خونریزی تا 10 روز پس از زایمان طبیعی است) حتما به پزشک خود مراجعه فرمایید.

منبع :

http://www.rezaeemed.com

تعداد بازدید: 1296

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.