استرس و فشار روحی از علل شایع لکه بینی بین قاعدگی
استرس و فشار روحی از علل شایع لکه بینی بین قاعدگی

استرس و فشار روحی از علل شایع لکه بینی بین قاعدگی

استرس و فشار روحی از علل شایع لکه بینی بین قاعدگی

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه خونریزی بین قاعدگی ممکن است در اثر تخمک گذاری یا استفاده از برخی روش های جلوگیری از بارداری اتفاق بیافتد گفت: استرس و فشار جسمی و روحی از علل شایع لکه بینی بین قاعدگی به ویژه در زنان جوان است.

دکتر لیلا قضاتی در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خونریزی بین دو دوره قاعدگی که لکه بینی نامیده می شود مشکلی رایج در زنان است گفت: کمی خونریزی قبل از قاعدگی نگران کننده نیست، اما لکه بینی مداوم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد.

وی گفت: استرس و فشار جسمی و روحی ممکن است سبب شوند که مغز فرمان آغاز چرخه قاعدگی را صادر نکند. این امر می تواند موجب لکه بینی در نیمه اول چرخه قاعدگی شود. کاهش میزان پروژسترون، که نتیجه تخمک گذاری ناقص است، موجب لکه بینی در نیمه دوم چرخه قاعدگی می شود.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: اگر لکه بینی، 3 یا 4 روز قبل از عادت ماهانه و یا یک هفته پس از آن اتفاق بیافتد، نشان دهنده یک چرخه قاعدگی غیرمعمول است.

دکتر قضاتی گفت: لکه بینی علاوه بر این که نشانه تخمک گذاری و یا شروع قاعدگی است، ممکن است نشانه تغییرات مهمتری در زندگی یک زن، مانند بارداری یا یائسگی باشد. لکه بینی جزء اولین نشانه های بارداری در مراحل اولیه بارداری است، در زنان میانسال نیز ممکن است نشانه ی دوران پیش از یائسگی باشد، زمانی که هنوز یائسگی به طور کامل اتفاق نیفتاده است و خونریزی های واژنی باید به کلی قطع شوند.

وی گفت: اگرچه ممکن است خونریزی بین قاعدگی در اثر تخمک گذاری یا استفاده از برخی روش های جلوگیری از بارداری اتفاق بیافتد، ولی مشکلاتی مانند: استرس، شروع و یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری، مصرف برخی داروها، مانند کورتیکواستروئید یا داروهای ضد افسردگی، عدم تعادل هورمونی، پولیپ رحم، کیست تخمدان، اختلالات تیروئید و دیابت از علل شایع بروز خونریزی بین قاعدگی هستند.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: حتی اگر لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نباشد، هیچ دلیلی برای تحمل کردن آن قبل از هر قاعدگی وجود ندارد. لکه بینی در طول یک دوره قاعدگی عامل نگران کننده ای نیست، اما به محض بروز این مشکل باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر قضاتی گفت: زنانی که دچار لکه بینی هستند، باید از مصرف آسپرین خودداری کنند، زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود. آسپرین رقیق کننده خون است، مصرف آن شدت خونریزی بین قاعدگی را افزایش می دهد.

منبع:

http://tums.isna.ir

تعداد بازدید: 1066

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.