گوجه فرنگی
گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

22 اسفند 1390

  • خاستگاه اولیه گوجه فرنگی را به آمریکای جنوبی نسبت می ‌دهند. گوجه فرنگی انواع متعددی داشته و یکی از پرمصرف‌ ترین سبزی‌های جهان است. گوجه فرنگی گیاهی است، یک ساله که شاخه‌های بلند آن تا ارتفاع یک متر بالا می‌ رود و دارای گل‌هایی زرد رنگ است.
  • گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A،B1، B2و C، آب، املاحو مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، ارسنیک و کبالت است. میزان قند موجود در گوجه فرنگی(گلوکز و فروکتوز) اندک بوده و علاوه بر آن مقداری پروتئینو چربی نیز در گوجه فرنگی وجود دارد.
  •  رنگ دانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب ابعاد رنگ قرمز آن می‌ شود. پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می ‌شود که این سبزی خوش‌طعم را همراه با پوست میل کنید. گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد، یکی از پایه‌های اصلی سبزی‌ها در رژیم‌های غذایی معروف و کارآمد است. نکته جالب آن است که پختن گوجه فرنگی سبب از بین رفتن یا کاهش میزان مواد مغذی آن نشده و حتی در برخی موارد، هضم آن را در بدن آسان‌تر می ‌کند.
  • مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلیتوصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد.
  • لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی‌اکسیدانیاست که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبیجلوگیری می‌ کند. بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.
  • گوجه‌فرنگی به دلیل نداشتننمکو قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابتو فشارخوناست .
  • به مادران شیردهتوصیه می‌ شود که در سبد غذایی روزانه خود، گوجه‌فرنگی را فراموش نکنند زیرا مصرف آن موجب افزایش شیر و بهبود بافت آن می ‌شود.
  • گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.
  • ویتامینA موجود در گوجه فرنگی، سبب تقویت بیناییو سلامت پوست، مخاط و استخوان‌ها می ‌شود.
  • مصرف مداوم گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه ‌فرنگی پخته می ‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. این پژوهشگران می ‌گویند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه ‌فرنگی به ویژه گوجه ‌فرنگی که همراه با دانه ‌ها و پوست آن پخته شده باشد، می ‌تواند پیشرفت تومورهای پروستاتو عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.این دانشمندان برای دستیابی به این نتایج، روی موش‌ های آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل پیشرفت تومور پروستات انسان را شبیه ‌سازی کردند. سپس این موش‌ ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به میزان 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه ‌فرنگی پخته دریافت می ‌کرد و در رژیم غذایی گروه دوم گوجه ‌فرنگی وجود نداشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که نمونه‌ های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش‌ های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد. همچنین بیشترین فعالیت آنتی‌ اکسیدانیو کمترین سطح التهاب در آن ها مشاهده شد.
  • گوجه ‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌ توانند از گوجه ‌فرنگی استفاده کنند. همچنین بررسی‌ ها نشان داده است گوجه ‌فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن کمک می‌ کند. لیکوپن موجود در سبزی‌ ها و میوه ‌ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند. پژوهشگران انگلیسی با بررسی تاثیر مصرف نان غنی شده با سبزی ‌ها بر 17 زن 18 تا 35 ساله دارای وزن طبیعی، دریافتند بین افرادی که نان‌ های غنی شده با پنیر خامه‌ ای، هویج و گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، آن هایی که نان دارای گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، بیشتر احساس سیری می ‌کردند.
  • مصرف گوجه ‌فرنگی پخته توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانندضد آفتاباز پوست محافظت می ‌کند. افرادی که دچار سوختگی‌ های پوستی می‌ شوند، می ‌توانند با مصرف گوجه‌ فرنگی پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند. همچنین استفاده از گوجه ‌فرنگی می‌ تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین‌ وچروک‌ های زود هنگام پوست جلوگیری کند.
تعداد بازدید: 906

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.