کوآنزیم Q10 و ویتامین B6 و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب
کوآنزیم Q10 و ویتامین B6 و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب

کوآنزیم Q10 و ویتامین B6 و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب

10 دی 1391

بر اساس اطلاعات جدیدی که در مجله Nutrition Research  به چاپ رسیده است نشان داده شد که مقادیر بالای ویتامین B6  و کوآنزیم Q10  می تواند در پیشگیری از بروز بیماری کرونر قلبی مؤثر باشد.
بیماریان مبتلا به بیماری کرونر قلب که یکی از بیماری های شایع در جهان است، وضعیت خوبی از لحاظ این دو ماده مغذی ارزشمند ندارند و مقادیر خونی ویتامین B6 و کوآنزیم Q10  آنها بسیار پایین است. در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا مقادیر مکمل یاری این مواد مغذی نیز می تواند در درمان این بیماران مؤثر باشد؟ به گزارش محققین این مطالعه؛ بین مقادیر بالای کوآنزیم Q10 ( حداقل 516 نانو مول در لیتر) و مقادیر ویتامین B6 (حداقل 7/59 نانو مول در لیتر) و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب ارتباط و همبستگی بالایی وجود دارد.
کوآنزیم Q10 یا کوکیوتن، نقش مهمی را در تولید انرژی شیمیایی در میتوکندری (یک اندامک درون سلولی که وظیفه تنفس سلول بر عهده ی آن است)ایفا می کند. تحققیات زیادی در زمینه ی نقش این ماده ی مغذی در ارتباط با سلامت ذهن، قلب و اثر ضد پیری آن انجام شده است( چه به صورت مصرف دهانی یا در فرمول های ویژه). علاوه بر این نشان داده شده است که این ماده مغذی در حمله های قلبی، آنژین و فشار خون نیز اثر دارد. ویتامین B6 یکی از ویتامین های محلول در آب است که در غلات سبوس دار، گوشت ،موز، مغزها و سبزیجات یافت می شود. مطالعه ی مذکور یک تحقیق موردی است که بر روی 45 فرد مبتلا به بیماری کرونری (CAD) و 87 فرد سالم انجام شد. مقادیر خونی ویتامین B6 و کوآنزیم Q10 در خون این آزمودنی ها بررسی شدند و نتایج نشان داد که مقادیر خونی آن ها در افراد بیمار کمتر از افراد سالم بود. به بیان محققین سن یک عامل مهم و مستقل در بیماری CAD می باشد و بیماران مبتلا به دلیل فشار اکسایشی بیشتر ناشی از افزایش سن و بیماری مقادیر کوآنزیم Q10 کمتری داشتند. بنابراین پایش مقادیر کوآنزیم Q10 بیماران مبتلا به CAD می تواند میزان استرس اکسایشی را در آن ها کاهش دهد. در مورد ویتامین B6 باید خاطر نشان کرد که این ویتامین  علاوه بر کاهش مقادیر هموسیستئین ( یک عامل خطر برای بیماری های قلبی) تولید کوآنزیم Q10 را نیز تقویت می کند، بنابراین می تواند نقش پر رنگ تری نسبت به کوآنزیم Q10 داشته باشد.

منبع:

B-J Lee, et al" A significant correlation between the plasma levels of coenzyme Q10  and vitamin B6 and the reduced risk of coronary artery disease, Nutrition Research, 2012

تعداد بازدید: 689

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.