فیبر رژیمی خطر سکته را کاهش میدهد
فیبر رژیمی خطر سکته را کاهش میدهد

فیبر رژیمی خطر سکته را کاهش میدهد

11 تیر 1392

فیبرهای رژیمی، بخش های غیرقابل هضم گیاهان در دستگاه گوارش انسان می باشند. فیبرهای محلول درمعده و روده کوچک سرعت جذب مواد مغذی و زمان تخلیه معده را کند می کنند که باعث افزایش حس سیری شده و بر میزان دریافت مواد غذایی تاثیر می گذارد. هم چنین در اثر تخمیر باکتریایی نشاسته مقاوم و فیبرهای محلول در روده بزرگ اسیدهای چرب کوتاه زنجیری تولید می شوند که از تولید کلسترول در کبد ممانعت کرده و در نتیجه سطوح سرمی کلسترول خون را کاهش میدهند. مطالعات پیشین نشان دادند که فیبر غذایی می تواند موجب کاهش عوامل خطر سکته شامل فشار خون، کلسترول بالا و  مقاومت به انسولین شود. طی یک مطالعه  جدید پژوهشگران نشان دادند که مصرف فیبر خطر بروز سکته را کاهش میدهد.
این مطالعه که نتایج آن در Journal of Stroke  به چاپ رسیده است به منظور بررسی اثر میزان فیبر مصرفی از طریق رژیم غذایی و خطر بروز سکته مغزی انجام شده است.
در این پژوهش، 8 مطالعه انجام شده در زمینه میزان فیبر دریافتی در افراد سالم و شیوع سکته مغزی در آنها  در  ایالات متحده، اروپای شمالی، استرالیا و ژاپن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بر اساس میزان دریافت فیبر در رژیم غذایی ارزیابی شد.
بررسی نتایج نشان داد، مصرف فیبر می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. پژوهشگران یافتند به ازاء هر 7 گرم افزایش در میزان فیبر رژیم غذایی، میزان ابتلا به سکته  مغزی تا 7 درصد کاهش می یابد. این مقدار فیبر برابر با دریافت یک واحد اضافه حبوبات یا دو واحد میوه مثل سیب و پرتقال می باشد. هم چنین نتایج این مطالعه نشان میدهد، بیشتر افراد میزان فیبر توصیه شده 25 گرم در روز را دریافت نمی کنند در حالی که دریافت فیبر در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.
نکته عملی: مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا در رژیم غذایی مثل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل برای همه افراد، به ویژه افراد چاق، دارای اضافه وزن یا دارای فشار خون بالا حائز اهمیت است .

منبع:

Stroke 2013; 44

تعداد بازدید: 687

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.