کلیات ارتودنسی و انواع آن
کلیات ارتودنسی و انواع آن

کلیات ارتودنسی و انواع آن

کلیات ارتودنسی و انواع آن
به وضعیت غیر طبیعی دندان ها با فکین مال اکلوژن (به هم ریخنگی یا نا متعادل بودن فک) می گویند، درمان آن با ارتودنسی و یا جراحی فک و صورت همراه با ارتودنسی انجام می گیرد. مال اکلوژن انحراف از رشد و تکامل می باشد که بر جفت گیری دندان ها تأثیر می گذارد. توانایی در تمیز کردن دندان ها را کم و سلامت لثه را تهدید می کند. ارث و محیط نقش مهمی را در ایجاد مال اکلوژن دارد. شکل و اندازه ی صورت و فکین و دندان ها قالباً به وسیله ی ارث انتقال می یابد. عوامل محیطی مانند: تصادف، درگیری، زمین خوردن و در بعضی مواقع به دست خود انسان ایجاد می شود. مانند عاداتی چون: مکیدن انگشت، جویدن ناخن و لب، تنفس از دهان و دست گذاشتن بر زیر چانه می باشد.

 

کلیات ارتودنسی و انواع آن

دو نوع ارتودنسی داریم:

1) ارتودنسی متحرک

2) ارتودنسی ثابت

 

ارتودنسی متحرک:

به ارتودنسی متحرک پلاک می گویند و به راحتی می توان از دهان خارج کرد و به دست بیمار داخل دهان گذاشت، پلاک برای پیش از درمان ارتودنسی ثابت یعنی برای افراد زیر 12 سال که دوره ی دندان های مخلوط دارند و دیگر برای درمان بعد از ارتودنسی ثابت گذاشته می شود. ارتودنسی متحرک یا پلاک یک سیم نازک می باشد که بر روی سطوح لیبیال و باکال دندان قرار می گیرد و بر روی دندان های کانین به صورت هلالی می باشد. این سیم ها به وسیله ی ماده ای به نام آکریل دورالی که همانند یک ژله ی متراکم و سفت نگه داشته می شوند.

 

ارتودنسی ثابت:

به وسایلی گفته می شود که در طول درمان نیازی به خارج نمودن آن ها نیست و امکان گذاشتن و درآوردن توسط بیمار وجود ندارد. یک سری وسایل بر روی سطح دندان ها می چسبانند و بسته به طول درمان بر روی دندان ها باقی می ماند و بعد از آن که درمان تکمیل شد دندانپزشک وسایل را از سطح دندان جدا کرده و ادامه ی درمان را با پلاک (ارتودنسی متحرک) تکمیل می کند.

منبع:

http://proorthosys.com

تعداد بازدید: 887

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.