کاشت مو یا پیوند طبیعی مو
کاشت مو یا پیوند طبیعی مو

کاشت مو یا پیوند طبیعی مو

کاشت مو به عملی گفته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه پشت سر که موهای دایمی دارد به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده و کاشته می‌شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود همچنین از این روش برای پر پشت نمودن یا و یا بازسازی ابرو، مژه، محاسن، موهای سینه و پوشاندن محل زخمهای ناشی از تصادف و یا جراحی نیز استفاده می‌گردد.

امروزه در پیشرفته ترین روشهای کاشت مو، پیاز مو را دست نخورده انتقال می‌دهند. نتیجه این کار ظاهر طبیعی تر موهای کاشته شده‌است. این روش کاشت

Follicular Unit Transplantation و یا بصورت کوتاه شده FUT نامیده می‌شود. باید گفت هر کسی که ریزش موی پایدار داشته باشد شاید بتواند از عمل پیوند موی طبیعی  و همینطور کاشت موی طبیعی استفاده نماید. در اکثر افرادی که دچار ریزش مو با زمینه ارثی و یا هورمونی می باشند از موهای ناحیه پشت سر که معمولا در تمامی طول عمر باقی می مانند استفاده می شود. حدود شصت سال پیش انتقال مو از ناحیه پشت سر به قسمتهایی که دچار ریزش شده به صورت جراحی شروع گردید که تا حدود ۱۵ سال قبل به صورت کاشت درشت بود که اصطلاحاً به آن «کاشت عروسکی» گفته می شود. در این روش موها به صورت دسته ای به قطر۳ تا ۵ میلمتر از ناحیه پشت سر با ریشه برداشته می شود و در ناحیه جلوی سر که دچار ریزش یا کم پشتی شده است کاشته می شود. از مشکلاتی که در این روش وجود دارد این است که در هر جلسه تعداد کمی از این دسته ها می توان منتقل نمود و مسئله دوم و مهمتر رویش این موها است که به صورت دسته ای رشد (مثل مسواک) می کنند یعنی در هر دسته حدود ۸ الی ۱۰ تار مو موجود دارد و در ضمن فاصله گرافت ها از یکدیگر حدود ۱سانتی متر یا بیشتر است و در نتیجه منظره خوبی ایجاد نمی کنند. در روش جدید کاشت مو که از حدود پانزده سال پیش انجام می گیرد روش میکروگرافت و مینی گرافت نامیده می شود. این روش با توجه به وسایل و ابزار جدیدی که ساخته شده دچار تحول زیادی گردیده و به موهایی که به این سبک کاشته می شوند حالت طبیعی و زیباتری می دهد.         در این نوع جراحی یک نوار از پوست پشت سر بیمار همراه مو برداشته می شود که عرض حدود ۱/۵ سانتی متر و طولی در حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر خواهد داشت. پس از برداشت نوار محل آن بخیه زده می شود و به وسیله موهای خود بیمار پوشیده می شود.   سپس این نوار توسط تیم کاشت به قطعات یک میلیمتری تقسیم می شود و توسط پزشک متخصص یک به یک در فسمت بدون موی سر کاشته می شود. این عمل برای کسانی انجام می شود که:

1- مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه.

2- خانمهای مبتلا به طاسی الگوی زنانه.

3- آقایان و خانم هایی که می خواهند طرح خط جلوی موی خود را تغییر دهند.

4- اشخاصی که در ناحیه سر و صورت خود بر اثر جراحات یا بیماری پوستی جای زخم فاقد مو دارند.

5- اشخاصی که در منطقه سر و یا صورت دچار سوختگی شده اند و منطقه سوخته فاقد مو باشد.

6- اشخاصی که ابرو یا مژه از دست داده اند و یا در ناحیه ریش و سبیل دچار نقص رویش مو هستند.

تکنیک های مدرن کاشت موی طبیعی می توانند نواحی را که دچار طاسی شده اند٬ توسط موهای طبیعی و قابل رشد شخص٬ مودار و خط موی از بین رفته و یا ناقص جلوی سر را به شکل دلخواه ترمیم کنند. این مو ها مانند موی طبیعی به شست و شو ٬ شانه و اصلاح کردن که به طور معمول برای موهای خود انجام می دهیم٬ نیاز دارند. به طور کلی پیوند موی طبیعی عبارتست از برداشت موی دائمی و ثابت از پشت یا کناره های سر و کاشت آنها درپوست ناحیه کم پشت یا طاس سر بدون آنکه به ریشه موهای برداشت شده صدمه ای وارد شود. موی انسان به صورت واحد هایی به نام گرافت رشد می کند.هرگرافت می تواند شامل یک تا شش تار باشد. معمولا در انسانهایی که دچار ریزش مو می شوند این ریزش در منطقه جلو و وسط سر رخ می دهد و دلیل آن هورمون مردانه یا همان تستوسترون (Testosterone) است.هورمون مردانه زمانی که به دی هیدروتستوسترون ( DHT)   تبدیل می شود بر روی موهای منطقه جلو و مرکزی سر تاثیر گذاشته و باعث ریزش آنها می شود ولی بر موهای کناره و پشت سر تاثیر ندارند. به همین دلیل در کاشت موی طبیعی  موهای کناره و پشت سر را به منطقه طاس انتقال میدهند، البته به طریقی  که منطقه پشت سر کم پشت و خالی نگردد. یکی دیگر از روش های جدید کاشت طبیعی مو، روش FIT می باشد. در روش FIT از پشت و کناره سر توسط  سوزن های خیلی ظریف به قطر 0.7 میلیمتر به صورت تک تک موها برداشت شده و  سپس در سوراخ‌هایی به قطر یک سوزن باریک در مناطق جلوی سر کاشته می‌شوند. این سوراخ‌ها بدون بجا گذاشتن اثری مشهود در عرض چند روز بهبود می‌یابند.

چند توضیح:

۱- در این روش سرعت عمل جراحی بسیار مهم است زیرا این قسمت از پوست سر که از جریان خون خود جدا گردیده باید هر چه سریع تر در محل خود جایگزین شود.

۲- تعداد موهایی که در یک جلسه می توان برای یک فرد کاشته شود بستگی به طول نواری دارد که توسط پزشک برداشته می شود و معمولاً بین  ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تار مو رشد می باشد که بر حسب نیاز بیمار کاشته می شود.

۳- پس از عمل جراحی که حدود ۶-۵ ساعت به طول می انجامد سر بیمار پانسمان شده و مرخص می شود.

۴ – موهای کاشته شده ۲ الی ۳ ماه پس از کاشت، رشد دائمی خود را شروع خواهند نمود و احتیاج به نگهداری و مراقبت دارویی خاصی ندارند.

۵- از ناحیه پشت سر (بستگی به وضعیت بیمار) بین ۱ الی ۵ جلسه  می توان مو برداشت کرد و برای فردی که دچار طاسی وسیع می باشد ۳ الی ۴ جلسه جراحی نیاز است.

۶- باید توجه داشت که هزینه این روش بسیار بالاست و قبل از اقدام باید تمام جوانب آن را درنظر گرفت

منبع :

http://www.drzamanian.ir

تعداد بازدید: 1038

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.