چند نکته ی ضروری در تغذیه ی شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده
چند نکته ی ضروری در تغذیه ی شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده

چند نکته ی ضروری در تغذیه ی شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده

به یاد داشته باشید پرخوری در نوزادان و شیرخواران به عنوان عامل زمینه ای یا تشدید کننده ی ریفلاکس باید در تمام سنین و قبل، حین وبعد از درمان ریفلاکس به عنوان اصلی ترین راه کنترل ریفلاکس معده مدنظر والدین گرامی باشد و عدم اجبار در خوراندن شیر ( شیرمادر یا شیر کمکی ) به کنترل بهتر ریفلاکس و از بین بردن علایم اولیه و ثانویه ی ان کمک بسیاری مینماید برای این منظور تغذیه با سینه ی مادر هر دوساعت و به مدت 5 دقیقه در اغلب موارد موثر و کافی است.

برای استفاده از شیرکمکی نیز میزان 30 تا 45 سی سی در ماه اول و سپس 60 تا 75 سی سی در هر وعده جایگزین شیرمادر از پرخوری در شیرخوار جلوگیری مینماید . در طول شیردهی مادر لازم است پرهیز های غذایی توصیه شده توسط پزشک را بخصوص در مورد مصرف لبنیات گاوی . گوجه فرنگی خام و انواع شکلات و کاکایو و قهوه و.... رعایت نماید .در برخی شیرخواران که همزمان دچار عدم تحمل شیر و حساسیت شدید به پروتیین گاوی هستند استفاده از شیر های کمکی رژیمی به صورت همزمان با شیر مادر یا جایگزین با شیر مادر اجتناب ناپذیر است و لازم است در این مورد با پزشک کودک مشورت نمایید.

درهنگام شیردهی و بعد از خوردن شیر لازم است شیرخوار در وضعیت نشسته یا ایستاده در بغل بماند و تا 20 دقیقه بعد از ان شیرخوار به محل خواب خود منتقل میگردد و از خواباندن بلافاصله ی شیرخوار در تخت یا گهواره باید اجتناب شود.از انجا که شیرخواران مبتلا به ریفلاکس حین تلاش برای گرفتن اروغ دچار حملات برگشت و بی قراری و دردهای ناشی از ان میشوند الزامی به گرفتن اروغ در این شیرخواران نمیباشد ودرصورتی که با زدن اروغ کودک دچار بی قراری میشود از این کار اجتناب نمایید.زمان مناسب برای شروع تغذیه ی کمکی در کودکان ریفلاکس از ابتدای ماه پنجم میباشد ولازم است کودک با بیسکویت و پوره های ساده همراه با کمی نمک و سوپ های میکس شده با کمی نمک  و لیموترش تازه تحت تغذیه ی کمکی قرار گیرد زیرا شیر به عنوان عامل اصلی محرک ریفلاکس بعد از ماه چهارم نه تنها باعث تشدید ریفلاکس خواهد شد بلکه توسط خود کودک نیز به سختی پذیرفته میشود و این مورد باعث اختلال در وزن گیری و رشد کودک در ماه های سوم تا ششم خواهد گردید.درخصوص میزان .نوع و زمان تغذیه ی کودک بعد از شروع تغذیه هیچ محدودیتی بجز عدم استفاده از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یکسال وجود ندارد و لازم است کودک در انتخاب نوع غذا ازاد گذاشته شود.

شروع قطره ی اهن همزمان با شروع تغذیه ی کمکی و کاستن از میزان ودفعات شیردهی توصیه میشود.اغلب کودکان ریفلاکسی تمایل به خوردن غذاهای سفره و مواد غذایی تند و ترش و حتی پیاز و پیازچه ی خام خواهند داشت واین مواد را به غذای شیرین معمول در این سن مانند فرنی و حریره ترجیح میدهند که در این موارد تغذیه ی کودک با غذای سفره بدون ادویه و فلفل اشکالی نخواهد داشت . به یاد داشته باشید بسیاری از شیرخواران ریفلاکسی به شیر گاو واکنش نشان میدهند و لازم است برای تهیه ی غذای کودک از شیر دوشیده شده ی مادر یا شیرهای سویا و رژیمی استفاده نمود.

بعد از شروع غذای کمکی پزشک داروهای مصرفی کودک را بتدریج کاهش خواهد داد وبعد از مدتی انها را قطع خواهد نمود ولی لازم است به خاطر داشته باشید علایم ریفلاکس معده درفواصل زمانی تا قطع کامل شیردهی و حتی تا سنین کودکی و قبل از مدرسه به علل استرس زایی همچون واکسیناسیون . مسافرت .بیماری های ویروسی .دندان درآوردن و امثال ان به صورت های متعددی که اغلب بی قراری درخواب . بوی بد دهان .بی اشتهایی .کابوس های شبانه .دندن قروچه وسرفه های مزمن شبانه را بدنبال خواهد داشت مجدد بروز مینماید که در این موارد اطلاع به پزشک در مورد سابقه ی ریفلاکس معده شیرخوارگی ضروری است و در این موارد پزشک با توصیه به درمان مجدد و کوتاه مدت ریفلاکس علایم راکنترل خواهد نمود و از اقدامات پاراکلینیکی غیر ضروری و استفاده ی بی رویه از سایر دارو ها اجتناب خواهد شد.

 

تعداد بازدید: 972

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.