پیچ خوردگی مچ پا
پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا

چگونه پیچ خوردگی مزمن و تکراری مچ پا را درمان کنیم ؟

پیچ خوردگی مچ پا و ضایعات همراه آن 25 تا 40 درصد صدمات ورزشی را در والیبالیستها، بسکتبالیستها و فوتبالیستها تشکیل می دهد.

چنانچه توجه کافی و درمان مناسب صورت نگیرد 15 تا 48 درصد موارد منجر به ناپایداری مزمن مچ پا و پیچ خوردگی مکرر مچ پا میگردد.

پیچ خوردگی مکرر مچ پا در ورزشکاران در 25 تا 56 درصد موارد همراه ضایعات دیگری مثل آسیبهای تاندون پرونئال ، کندگی غضروف مچ پا، التهاب مزمن و کلفت شدن پرده های مفصلی، نرمی غضروف، بوجود آمدن و گیر افتادن بافت اضافه در مفصل، آب آوردن مچ پا و ضایعات بعضا" جبران ناپذیر دیگری در مچ پا میگردد.

بدنبال پیچ خوردگی مچ پا، فرد احساس درد و تورم در سمت قوزک خارجی دارد. این حالت بدنبال کشیدگی بیش از حد، تغییر جهت حرکت یا کاهش حرکت ناگهانی و یا بدنبال ضربات ورزشی رخ می دهد.

 

چنانچه بدنبال پیچ خورگی مچ پا هر یک از علائم زیر بروز کرد :

شنیدن صدای "پاپ" شبیه صدای ترکیدن چیزی

درد و تورم شدید اطراف مچ پا

حساسیت موضعی در لمی اطراف قوزک خارجی

عدم تحمل وزن

 لازم است پس از بیحرکت کردن و گذاشتن کیف یخ در اسرع وقت به یک متخصص جراحی پا و مچ پا مراجعه نمائید.

ممکن است به منظور رد کردن شکستگی یا سایر اختلالاتی که منجر به ایجاد علایم مشابه می شوند ، عکسبرداری از محل آسیب توصیه گردد.

درمان در موارد خفیف که فرد درد و تورم ندارد و قادر به راه رفتن میباشد ، تنها اقدامات مراقبتی معمول و استفاده از داروهای معمولی کافی است.

در موارد متوسط که بیمار درد و تورم مختصر دارد و با درد راه می رود، بانداز مناسب و کیف یخ همراه با داروهای مسکن و ضد التهاب تا دو هفته و فیزیوتراپی مچ پا کافی است.

در موارد شدید که با درد و تورم شدید و عدم تحمل وزن همراه است ، بی حرکتی مچ پا با آتل و یا گچ و سپس شروع فیریوتراپی های تخصصی زیر نظر جراح پا و مچ پا و یک فیزیوتراپیست مجرب قبل از بازگشت به ورزش الزامی است.

در مواردی که پس از 6 الی 12 هفته درمان و فیزیوتراپی هنوز درد و یا ناپایداری ادامه داشته باشد ، باید حتما" بررسی دقیق از نظر ضایعات همراه و آرتروسکپی مچ پا بعمل آید.

آرتروسکوپی مچ پا روش جدیدی برای بررسی ضایعات داخل مفصلی است و در آن به کمک لنز و دوربینهای بسیار ظریف بدون شکافتن مفصل ، داخل مفصل روئیت و فیلم برداری می گردد.

در صورت وجود صدمات شدید رباط های نگهدارنده مچ پا و یا ضایعات همراه مثل آسیبهای تاندون پرونئال ، کندگی غضروف مچ پا، کلفت شدن پرده های مفصلی و گیر افتادن بافت اضافه در مفصل و یا در مواردی که درمان غیر جراحی  نتایج رضایتبخشی نداشته باشد ، درمان جراحی لازم می شود.

http://www.iranoa.ir/18&19/index.php?option=com_content&view=article&id=249:1390-09-29-03-12-11&catid=76:1390-09-16-22-27-49&Itemid=121

منبع:

http://www.drmovahedi.com

تعداد بازدید: 1436

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.