وسایل کمکی در بهداشت دندان
وسایل کمکی در بهداشت دندان

وسایل کمکی در بهداشت دندان

وسایل کمکی در بهداشت دندان
برای تمیز نگاه داشتن کامل سطوح دندانها علاوه بر مسواک، وسایل مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها نخ دندان است. نخ دندان، استیمولاتور (وسیله ماساژ لثه) برسهای بین دندانی (پروکسی براش)، خلال دندان Water Pik و... از این جمله اند.

 

نخ دندان:
میدانید که مسواک به تنهائی قادر به تمیز کردن نواحی لابلای دندانها و برداشت کامل پلاک میکربی نیست و این نواحی باید توسط وسیله دیگری بنام نخ دندان که قادر به عبور از لابلای دندانها و تمیز کردن عمق شیار لثه ای در نواحی مابین دندانها است انجام شود.
نخ دندان بر دو نوع است: مومی و غیر مومی. مطالعه نشان می دهد که ایندو نوع تفاوت چندانی با هم ندارند.
نخ دندان از رشته های نازک بسیاری تشکیل شده که در هنگام استفاده، این رشته ها از هم باز شده و مانند مسواک عمل می کنند.

طرز استفاده:
پس از مسواک زدن، قطعه ای از نخ دندان حدوداً به طول 30 سانتیمتر جدا کرده دو سرش را بهم گره بزنید. در نتیجه یک حلقه نخی بدست می آید، حال با انگشتان شست و سبابه هر دو دست محکم گرفته شروع به استفاده کنید. به جای حلقه زدن نخ دندان، می توانید دو سر آنرا به دور انگشت وسط هر دو دست پیچیده سپس به این ترتیب از آن استفاده کنید:
ابتدا با حرکت اره ای و به آرامی، نخ دندان را از نقطة تماس بین دو دندان عبور میدهیم بطوری که به لثه صدمه و ضربه ای وارد نشود، سپس به آرامی نخ را تا جائی که امکان دارد به عمق شیار لثه ای پائین می بریم. حال نخ را به دندان تکیه داده و به سمت تاج دندان می کشیم و هر دندان را چند بار به این ترتیب نخ می کشیم.
* توجه داشته باشید که حرکت نخ دندان پس از گذشتن از نقطه تماس بین دو دندان از عمق شیار لثه ای به بالا است و نه حرکت اره ای به داخل و خارج.

 

استیمولاتور:
وسیله ای پلاستیکی و مخروطی شکل است که برای ماساژ لثه در نواحی بین دندانی بکار می رود. استفاده از این وسیله و همچنین وسایل بهداشتی کمکی دیگر برای افرادی که به ناراحتی های پریودنتال (لثه ای) مبتلا هستند توصیه می شود بعضی از مسواکها در انتهای دستة خود دارای استیمولاتور نیز هستند.

 

برسهای بین دندانی:
این وسایل برسهائی به شکل شیشه شور ولی در ابعاد مینیاتوری و کوچک بوده و برای تمیز نواحی بین دندانی بکار می رود.

 

واترپیک:
Water Pick دستگاه کوچکی است که با نیروی الکتریسته، آب را با فشار از انتهای لوله باریکی که آنرا مقابل دندان نگاه می دارید خارج می کند و تا حدی باعث پاک کردن دندانها می شود. استفاده از این وسیله برای افرادی که به ناراحتی های لثه مبتلا بوده و یا دارای بریج در دهان خود هستند توصیه می شود.

منبع:

http://www.mousavidentist.ir

تعداد بازدید: 942

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.