نکاتی برای درمان کرم‌خوردگی دندان
نکاتی برای درمان کرم‌خوردگی دندان

نکاتی برای درمان کرم‌خوردگی دندان

نکاتی برای درمان کرم‌خوردگی دندان از زبان دکتر شکوه مقصودلو
با اینکه جزئیات متدهای درمانی در میان دندان‌پزشکان مختلف، متفاوت است؛ اما همه دندان‌پزشکان در آغاز از بی حسی استفاده می‌کنند. پیش از تزریق داروی بی حسی، از یک ژل مخصوص برای بی حس کردن نواحی اطراف دندان آسیب‌دیده استفاده می‌شود. زمانی که بخش آسیب دیده بی حس شد، دندان‌پزشک مینای دندان پوسیده را به کمک یک مته سریع و یا تجهیزات لیزری بر می‌دارد. سپس یک سوراخ کوچک بر روی دندان ایجاد می‌شود تا عمل پر کردن دندان انجام بگیرد. ماده‌ای که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته شده است.
 

نحوه انتخاب مواد
انتخاب ماده‌ای که برای پر کردن بکار گرفته می‌‌شود، به اندازه و محل کرم‌خوردگی بستگی دارد. شرایط مالی بیمار نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در این انتخاب دارد.
برای ساخت مواد پر شدنی از آلیاژ فلزاتی مانند جیوه، نقره، قلع و مس استفاده می‌شود. از آنجایی که رنگ این آلیاژ نقره‌ای است، از آن در قسمت‌هایی از دهان استفاده می‌شود که چندان به چشم نمی‌آیند. این آلیاژهای پایدار در برابر فشار ناشی از عمل جویدن دوام خوبی دارند و به عنوان یک انتخاب مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شوند.برای پر کردن دندان‌هایی که بیشتر به چشم می‌آیند، از کامپوزیت رزین استفاده می‌شود، این مواد پلاستیکی همرنگ دندان بوده و بر روی دندان پنهان می‌شوند.
 

متدهای ترمیم
انتخاب نوع پر کننده‌ نیز به میزان پوسیدگی بستگی دارد. اگر کرم‌خوردگی به شیارهای داخلی دندان محدود باشد، از متد اینله استفاده می‌شود. برای پر کردن کرم‌خوردگی‌هایی که بر روی سطح دندان‌ ایجاد می‌شوند، از متد آنله استفاده می‌شود.
این متدهای ترمیمی برای پر کردن کرم‌خوردگی‌های کوچک مناسب هستند؛ پوسیدگی‌های شدیدتر با کاشت تاج ترمیم می‌شوند که کل دندان را پوشش می‌دهد. این راهبرد در ترمیم دندان‌های شکسته و بسیار ضعیف نیز بکار گرفته می‌شود.


در نگارش این مطلب از نتایج تحقیقات ارائه شده در سایت‌های Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو  استفاده شده است.

تعداد بازدید: 486

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.