موارد شایع ناراحتی در ارتودنسی چیست؟ علت آن کدام است؟ میزان واقعی آن چقدر است؟
موارد شایع ناراحتی در ارتودنسی چیست؟ علت آن کدام است؟ میزان واقعی آن چقدر است؟

موارد شایع ناراحتی در ارتودنسی چیست؟ علت آن کدام است؟ میزان واقعی آن چقدر است؟

موارد شایع ناراحتی در ارتودنسی چیست؟ علت آن کدام است؟ میزان واقعی آن چقدر است؟
در این نوشته ناراحتی های شایع در ارتودنسی را مرور می کنیم و بیان حقایقی در این مورد می پردازیم.

- اولین ناراحتی که در ارتودنسی یا هر درمانی در دهان ممکن است احساس کنید، این حس است که جسم خارجی وارد دهان شما می شود. در ارتودنسی به ندرت تزریق انجام می شود و استفاده از مته ها هم نادر است! بنا براین این ناراحتی محدود به ابزار کنار زدن لب و گونه است که گاه ممکن است کشش آن شمارا آزار دهد!

ولی در واقع نه صدمه خاصی متوجه شماست و نه درد خاصی خواهد داشت!

- ناراحتی احتمالی بعدی دست کاری های حین گذاشتن سیم ها یا عوض کردن آن ها ست!

معمولا این کار دردی ندارد، مگر دندان های شما حساس شده باشند، یا دندان خیلی کج تر از بقیه  باشد و دکتر مجبور شود برای درگیر کردن سیم دستکاری زیادی انجام دهد!

*نکته* با سیستم های جدید تر مانند دیمون، این نوع ناراحتی ها به حداقل رسیده و اغلب حذف شده اند.

- ناراحتی دندان ها بین جلسات:

اساس حرکت دندان ها این است که فشار باعث ایجاد پروسه التهاب در بافت زنده اطراف دندان می شود و از یک سو ساخت و ساز و از سوی دیگر تخریب انجام می شود.

اگر نیرو ها کنترل شده باشند، سطح "درگیر در پروسه تخریب" محدود می شود و بنابراین سیگنال های درد زا بسیار محدود شده پایین تر از آستانه تحمل فرد قرار می گیرند و بنابراین بیمار عملا حس بد خاصی نخواهد داشت! (*نکته* این حالت در سیم ها و سیستم های جدیدتر مانند دیمون بسیار صادق است!)

اما اگر میزان نیرو ها زیاد باشد و یا به خصوص اگر دندانی خیلی کج و نابجا بوده باشد و حساس شده باشد، درد احساس می شود!

-شیوع درد واقعی دندان در ارتودنسی بسیار کم و میزان آن محدود است و به راحتی با استامینوفن (که نیاز به نسخه ندارد) کنترل می شود، مگر علت درد متفاوت باشد یا فرد مشکل زمینه ای داشته باشد و یا دندان مشکل پوسیدگی شدید یا مشکل عصب داشته باشد ( موارد اخیر عملا ربطی به پروسه ارتودنسی ندارند!).

-  درد و ناراحتی در سطح داخلی لب - گونه :

گاه نوک سیم اصلی یا فرعی ممکن است باعث آزار شود و یا قلاب های موجود روی اتصالات ممکن است آزار دهنده باشد، خصوصا اگر مخاط شما حساس باشند و راحت با خراشی کوچک زخم شوند! اغلب در طراحی ابزار ارتودنسی لبه ها گرد طراحی می شوند ولی ممکن است به خاطر کجی دندان، این اتصالات با زاویه بدی  قرار گیرند! یا سیم اندکی بلند مانده باشد و...: صدمه سیم ارتودنسی به گونه

در این موارد می توانید موم مخصوص را روی این برجستگی ها بگذارید.

اگر زخم ایجاد شده باشد، پماد تریادنت به شما کمک می کند تا زخم کمتر آزارتان دهد و زودتر خوب شود!

- ناراحتی های مربوط به تعییر شرایط زندگی و غذا خوردن:

در طی ارتودنسی شرایط زندگی کمی عوض می شود: برخی غذا ها را نباید بخورید چون "ممکن" است باعث کنده شدن اتصالات و افزایش طول و هزینه درمان شود! برخی وقت ها چون جای دندان ها عوض می شود یا به خاطر روند درمان ممکن است احساس کنید در جویدن راحت نیستید یا نمی توانید به خوبی قبل بجوید! در انجام فعالیت های ورزشی باید مراقب باشید، مثلا ضربه زه صورت سبب خوردن لب به براکت ها می شود و همین ممکن است باعث ایجاد زخم و در موارد شدید باعث کنده شدن اتصالات شود. اما اگر محافظت عادی انجام شود و یا از محافظ های ورزشی رایج در هر رشته استفاده شود، جای نگرانی ای نخواهد بود.

و البته در نهایت، این حالت موقتی است و اگر درمان درست پیش برود و همکاری خوبی داشته باشید، به سرعت این حالت  شرایط به پایان می رسد.

 - ناراحتی آخر که ناراحتی شیرین است، در زمان کندن اتصالات ارتودنسی است!

دکتر ارتودنتیست شما اگر تکنیک درستی داشته باشد، نیروی کمی در زمان کندن اتصالات  احساس خواهید کرد و درد احساس نمی کنید مگر دندانی حساس شده باشد! کندن اتصالات هر دندان کسری از ثانیه طول می کشد و بنابراین حتی اگر دندان حساس باشد هم، خیلی زود کار تمام خواهد شد!

 * بسیاری از این ناراحتی ها در سیستم های جدید ارتودنسی یا به حداقل رسیده و یا دیگر وجود ندارد ولی درد و حساسیت دندان چون به خود فرد هم بستگی دارد، ممکن است از کنترل ارتودنتیست خارج باشد و حتی با مدرن ترین تکنیک ها هم کمی ناراحتی برای بیمار وجود داشته باشد!

مثلا:

-  سیستم دیمون خیلی از این ناراحتی ها را در حداقل درجه دارد چون مکانیزم خاصی که  دارد و سیم های اغلب سبک نیروی بسیار کنترل شده وارد می کنن.

- در اینویزالاین اغلب براکتی  وجود ندارد که چسباندن یا کندن یا دستکاری آن مشکل ایجاد کند!

 

***جمع بندی***

در ارتودنسی درد و ناراحتی بسیار کمتر از آن است که فکر می کنید یا می شنوید! اما به هر حال باید بدانید که باید تغییری در روند زندگی را انتظار داشته باشید و بپذیرید!

هرکسی طاووس خواهد... جور هندوستان کشد!

منبع:

http://drgogani.com

تعداد بازدید: 898

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.