مقابله با خالهای خطرناک
مقابله با خالهای خطرناک

مقابله با خالهای خطرناک

خال های غیر معمولی (آتیپیکال):

کلمه آتیپیکال به معنی غیر معمول و بی قاعده و کلمه Nevus اصطلاح پزشکی خال است که متخصصین پوست از این اصطلاح برای شرح دادن خال هایی استفاده می کنند که شبیه خال های معمولی نیست. این خال ها تا حدودی شبیه به ملانوما (مرگبارترین نوع سرطان پوست) بوده، در حالیکه سرطان نمی باشند و تنها یک خال خوش خیم با ظاهری متفاوت هستند.

 

آیا افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد؟

با وجود خوش خیم بودن خالهای غیر تیپیک(غیرمعمولی) متاسفانه برخی افراد دارای این خال در معرض خطر ابتلا به ملانوما قرار می گیرند.افرادی با شرایطی مانند داشتن خال های غیرعادی متعدد، ابتلا به ملانوما در گذشته و یا داشتن بستگان درجه یک مبتلا به آن،بیشتر درمعرض ابتلا به این نوع بیماری می باشند.

اگر روی بدن فردی تعداد کمی ( 1 تا4مورد) از این خالهای غیرعادی بوده و هیچیک از عوامل بالا را نداشته باشد، خطر ابتلا به ملانوما بسیار کم است.

ظاهر این گونه خال ها چگونه است؟

این نوع خالها ظاهری متفاوت و بزرگتر از دیگر خالها دارد. تعدادی از آنها دارای بیش از یک رنگ بوده و یا دارای ناهمواری هایی روی سطح آن می باشند.به طور کلی این نوع خال ها خصوصیاتی دارند که به محض مشاهده، متخصص پوست سریع باید آنها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

خصوصیات ظاهری خال ها :

A:Asymmetryنیمی از یک خال شبیه به نیمه دیگر آن نمی باشد.

B :Borderخال دارای مرزهایی نامنظم،تیره و ضعیف است.

C:Color این نوع خال از ناحیه ای به ناحیه دیگر پخش می شود و به صورت سایه ای از رنگ های قهوه ای،سیاه و در بعضی موارد سفید،آبی یا قرمز نیز است.

D :Diameterدرحالی که ملانوما( زمانی که تشخیص داده می شود) معمولا بزرگتر از 6 میلی متر است، این خال ها می توانند از نظر طول کوچکتر باشند.

E :Evolvingیک خال یا ضایعه پوستی که به نظر می رسد متفاوت از بقیه بوده و یا در حال تغییر در رنگ ، شکل یا اندازه است.

اگر خالی داشتید که دارای هر یک از این مشخصات بود،باید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. زیرا تعداد ملانوم های تشخیص داده شده امروزه رو به افزایش بوده و با تشخیص زود هنگام و درمان آن احتمال بهبودی بسیار زیاد است.

خالهای غیر عادی کجا و چه زمانی رشد می کنند ؟

این نوع خالها معمولا در هنگام بلوغ و یا بعد از آن رشد می کنند ولی به طور کلی در افراد بزرگسال به خوبی نمایان می شود.

اگرچه این خال ها می تواند در تمام نقاط بدن پدیدار شود اما به طور معمول بیشتر در تنه فرد رشد کرده و گاهی اوقات بصورت بسیار نادر روی صورت ، پوست سر ، پیشانی و گردن نیز ظاهر می شوند.

درمان این خالها چقدر ضروری است ؟

این خالها خطر خیلی جدی نداشته و در همه موارد نیازفوری به درمان ندارد مگر اینکه متخصص پوست به ملانوما مظنون بوده که در این حالت پزشک خال ( یا قسمتی از آن) را برداشته و زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار میدهد که به این عمل بافت برداری یا بیوپسی می گویند.

از آنجایی که ملانوما در توسعه این خال ها نقش دارد ، هر فردی پس از مشاهده این عارضه بهتر است تغییرات آن را زیر نظر بگیرد. زیرا یک خال می تواند از نظر سایز، رنگ یا شکل تغییر کرده و یا شروع به خارش و سوزش نماید. اگر یک خال در هر حالتی شروع به تغییر کرد ، متخصص پوست باید از آن آزمایش به عمل آورد.

نشانه خال های ملانوما ارثی چیست ؟

FAMM (Familial Atypical Mole Melanoma)

افرادی که خالهای متعددی دارند می توانند نشانه های ارثی آن را داشته باشند.

مهم ترین نشانه های افراد دارای ملانوما ارثی :

-داشتن سابقهابتلا به ملانوما در یکی از اعضاء درجه یک خانواده .

-متعدد بودن تعداد خالها با ظاهر غیر عادی و سایزهای متفاوت (معمولا بیش از 50 عدد).

-خالهایی که زیر میکروسکوپ صفات و نشانه های خاصی را نمایش دهند.

فردی که دچار این نشانه های ارثی باشد حتما باید پس ازسن بلوغ ، 3 تا 6 ماه یکبار توسط پزشک معاینه شده و زمانی که به مورد مشکوک پایدار برخورد کرد بررسی غربالگری به عمل آورد وتوسط متخصص آزمایش شود. تمام اینها به پیشگیری و یا کشف زود هنگام انواع سرطان پوست مانند ملانوما و در نتیجه درمان و بهبودی زودهنگام آن منجر می شود.

پیشنهاد می شود هنگامی که در حال معاینه پوست خود هستید ،در خال های موجود روی پوست به دنبال صفات ABCDE بگردید و هرگونه تغییر درسایز، رنگ، اندازه و یا حتی خارش و سوزش را سریع به متخصص پوست گزارش دهید.

آیا میتوان از بروز ملانوما جلوگیری کرد ؟

قرار گرفتن در معرض آفتاب یک خطر بسیارجدی برای افزایش تعداد خال های روی پوست و ملانوما است.

کمتر قرار گرفتن و محافظت در برابر اشعه خورشید ساده ترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می باشد.

گاهی می توان با استفاده از پوشاندن بدن بوسیله لباس های نخی و یا استفاده از ضدآفتاب با SPF حداقل 30 و تمدید آن ، پوست را در برابر اشعه های مضر UV مصون نگه داشت.

حتما از کودکان خود در برابر آفتاب محافظت نمایید و با یک رژیم غذایی مناسب و استفاده ازمکمل های مطمئن ، ویتامینD مورد نیاز بدن را تامین نمایید.

در آخر اگر متوجه هر گونه تغییر،رشد و یا خونریزی غیر عادی روی پوست خود شدید حتما به یک متخصص پوست مجرب مراجعه نمایید.

سرطان پوست سریعا درمان پذیر است اگر زود متوجه آن شوید.

منبع:

http://www.mohammadgolshani.com

تعداد بازدید: 1301

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.