مشکل خشکی دهان
مشکل خشکی دهان

مشکل خشکی دهان

مشکل خشکی دهان
بزاق چکار می کند
خشکی دهان چیزی بیشتر از احساس تشنگی است. شما وقتی دچار خشکی دهان می شوید که بزاق دهانتان کم باشد یا اصلا بزاق نداشته باشید. با کم شدن بزاق شما  احساس خشکی و چسبناکی در دهان خود خواهید داشت. بزاق به شما کمک می کند طعم خوراکیها و نوشیدنی ها را خوب متوجه شوید و به هضم غذا نیز کمک میکند. همچنین تکه های غذا را از دندان های شما جدا می کند تا دچار پوسیدگی نشوند.
 

خشکی دهان می تواند باعث خشکی پوست شود
وقتی شما بزاق کافی ندارید پوست داخل و بیرون دهان خشک می شود. لب های شما ممکن است ترک بخورند و شما  دچار زخم هایی در گوشه های دهانتان خواهید شد. همچنین زبان شما ممکن است دچار خشکی شود. حتی ممکن است در بلعیدن نیز دچار مشکل شوید.
 

عوارض جانبی خشکی دهان
  به دلیل اینکه بزاق کم نمیتواند تکه های غذا را از دهان شما جدا کند ممکن است دچار بود بد دهان شوید. اگر شما رژ لب استفاده می کند ممکن است رژ به دندان شما بچسبد چرا که بزاقی برای پاک کردن آن وجود ندارد.  همچنین ممکن است دچار حالت گرفتگی و خارش در گلو شوید.
 

رابطه داروها و خشکی دهان
بیش از 400 نوع دارو وجود دارند که خشکی دهان ایجاد می کنند. از آن جمله دارو های ضد آلرژی و بسیاری از داروهای فشار خون و داروهای روان درمانی هستند. همچنین بعد از برخی درمان های خاص مانند درمانهای سرطان از نوع رادیوتراپی و شیمی درمانی ممکن است دچار خشکی دهان شوید.
 

آسیب های عصبی و خشکی دهان
اگر شما از ناحیه اعصاب دچار آسیب شده باشید ممکن است دچار این عارضه شوید. برخی اعصاب پیام هایی بین مغز و غده های تولید بزاق رد و بدل می کنند. اگر این اعصاب آسیب ببینند ممکن است ترشح بزاق با اختلال مواجه شود. بدون بزاق اعصاب موجود در دهان و گلو به سختی می توانند طعم غذاها را تشخیص دهند.
 

سایر دلایل خشکی دهان
شکی دهان می تواند توسط سندروم شوگرن ایجاد شود. شوگرن یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که در آن سلول های سفید به غدد ترشح کننده بزاق حمله می کنند. این عارضه منجر به خشکی چشم و خشکی دهان منجر می شود. افراد مبتلا به دیابت و ایدز نیز در معرض این عارضه هستند.
 

با استعمال دخانیات بدتر هم می شود
دلایل زیاد برای ترک دخانیات وجود دارند و دچار شدن به خشکی دهان نیز یکی از آنهاست. سیگار کشیدن به خودی خود باعث خشکی دهان نمی شود اما استعمال دخانیات حتی انواع بدون دود این مشکل را تشدید می کند. الکل و کافئین هم میتوانند اثر مشابهی داشته باشند.

    
درمان خشکی دهان

اگر با این مشکل مواجه هستید با دکتر یا دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر شما از داروهایی که خشکی دهان ایجاد می کنند استفاده نمی کنید ممکن است بیماری داشته باشید که این مساله را برایتان ایجاد کرده است
 

مراقب دندانهایتان باشید
وقتی که شما به مقدار کافی بزاق در دهانتان نداشته باشید ممکن است دندانهایتان دچار مشکل شوند. به همین دلیل مهم است که به طور منظم توسط پزشک معاینه شوید. هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا تکه های غذا و باکتری را از دندانهایتان دور کنید. اگر شما نمی توانید بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنید اقلا دهانتان را آب بکشید. آب را در تمامی قسمتهای دهانتان بگردانید و از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید.
 

نکاتی برای ایجاد بزاق
با دکتر مشورت کنید تا ببینید که آیا درمان دارویی می تواند علائم خشکی دهانتان را کاهش دهد یا خیر. آب نبات های بدون شکر یا آدامس های بدون شکر می توانند ترشح بزاق را بیشتر کنند. همچنین جایگزین های بزاق دهان نیز میتوانند به طور موقت استفاده شوند.
 

سایر نکات در خصوص خشکی دهان
 به طور مداوم آب بنوشید تا دهانتان مرطوب باشد. اما از نوشیدن انواع نوشیدنی که حاوی شکر، اسید و کافئین هستند بپرهیزید. نوشیدن آب و شیر همراه با غذا عمل جویدن و بلعیدن غذا را راحت می کنند. همچنین می توانید از یک مرطوب کننده محیط استفاده کنید.

منبع:

http://drlabbafi.medicalonline.ir

تعداد بازدید: 898

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.