مراقبت و بهداشت در حین درمان ارتودنسی
مراقبت و بهداشت در حین درمان ارتودنسی

مراقبت و بهداشت در حین درمان ارتودنسی

مراقبت و بهداشت در حین درمان ارتودنسی

دستگاههای ارتودنسی وسایلی هستند که هزینه زیادی بابت آنها پرداخت می شود، همچنین قرار دادن آنها به دقت و نیز صرف وقت نیاز دارد. در صورت بی احتیاطی و شکسته شدن آنها نه تنها طول درمان طولانی می گردد، بلکه مشکلات خاصی چون پوسیدگی دندانها، بیماری لثه و از دست دادن فضای دندان کشیده شده و.. ایجاد می شود.

لذا مراقبت از آنها و بهداشت دهان ضروری بوده و اکیداً توصیه می شود به موارد ذیل توجه نمائید:

1. روز اول بعد از نصب براکتها بر دندانها از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی مثل: چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شکلات، پاستیل و.. خودداری نمائید.

2. در روزهای اولی که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممکن است دندانها حساس شده و یا احیاناً کمی درد و ناراحتی داشته باشید. اگر درد روی دندانها و لثه شدید بود با پزشک خود تماس بگیرید.

3. در طول درمان از خوردن غذاهای چسبنده مانند شکلات، آدامس و مواد مشابه اجتناب کنید.

4. غذاهای سخت مانند: ته دیگ، نان خشک و برگه میوه جات خورده نشود.

5. گاز زدن به مواد غذایی سفت مانند: ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه انجام نگیرد.

6. شکستن تنقلات مثل: تخمه، پسته، فندق، بادام و … به هیچ وجه صورت نگیرد.

7. هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو و … قبل از خوردن جدا شود.

8. در موارداورژانس مثل: شکستن، خم شدن، باز و جدا شدن قسمتی از دستگاه و سیم بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اصلاح آن را به وقت آینده یا روزهای بعد موکول نکنید.

9. میزان نیرو و زمان استفاده ازدستگاهها کمکی خارج دهانی (فیس بو، هدگیر، چانه بند) و کش های داخل دهانی در پیشرفت درمان نقش بسزایی دارد. لطفاً نیروی آنرا کم و زیاد ننموده و زمان تجویز شده را دقیقاً رعایت کنید.

10. در صورت تجویز کش های داخل دهانی قبل از تمام شدن کش ها جهت دریافت آن به پزشک خود مراجعه نمائید.

11. مهم ترین نکته در خلال درمان ارتودنسی تمیز کردن مرتب دندانها و دستگاههای ارتودنسی می باشد. دستگاههای ارتودنسی به علتِ گیر غذایی، دندانها را مستعد پوسیدگی می کند.

لذا بعد از هر وعده غذایی بطور صحیح و کامل دندانهای خود را مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتماً مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید. هر دندانی بایستی ده مرتبه مسواک زده شود و یک مسواک زدن صحیح برای دو فک حدوداً 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مطمئن شوید که موهای مسواک در ناحیه مجاور و زیر لثه ها را تمیز نماید. میکروب ها تمایل زیادی دارند که در این ناحیه مخفی گردند.

منبع:

http://dorrani.ir/

تعداد بازدید: 650

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.