مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی ثابت
مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی ثابت

مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی ثابت

مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی ثابت

دستگاه های ارتودنسی وسایلی هستند که هزینه زیادی بابت آنها پرداخت می شود، همچنین قرار دادن آن ها به دقت و وقت زیادی نیاز دارد. در صورت بی احتیاطی و شکسته شدن آن ها نه تنها مدت درمان طولانی می گردد، بلکه مشکلات خاصی چون: پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه و از دست دادن فضای دندان کشیده شده و... ایجاد می شود. لذا مراقبت از آن ها و بهداشت دهان ضروری بوده و اکیداً توصیه می شود به موارد ذیل توجه نمایید:

1. روز اول بعد از نصب براکت ها از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی مثل چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شکلات، پاستیل و... خودداری نمایید.

2. در روزهای اولی که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممکن است دندانها حساس شده و یا احیاناً کمی درد و ناراحتی داشته باشید. اگر درد روی دندانها و لثه شدید بود با کلینیک تماس بگیرید.

3. در طول درمان از خوردن غذاهای چسبنده مانند: شکلات، آدامس و مواد مشابه اجتناب کنید.

4. غذاهای سخت مانند: ته دیگ، نان خشک و برگ میوه جات خورده نشود.

5.  گاز زدن به مواد غذایی سفت مانند: ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه صورت نگیرد.

6. شکستن تنقلات با دندان ها مثل: تخمه، پسته، فندق، بادام و... به هیچ وجه صورت نگیرد.

7. هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو و... قبل از خوردن جدا شود.

8. در موارد اورژانسی مثل: شکستن، خم شدن، باز شدن قسمتی از دستگاه و سیم بلافاصله با کلینیک تماس بگیرید و اصلاح آن را به وقت آینده یا روزهای بعد موکول نکنید.

9. میزان نیرو و زمان استفاده از دستگاه ها کمکی خارج دهانی (فیس بود، هدگیر، چانه بند) و کش های داخل دهانی در پیشرفت درمان نقش بسزایی داردو لطفا نیروی آن را کم و زیاد ننموده و زمان تجویز را دقیقا رعایت کنید.

10. در صورت تجویز کش ها داخلی دهانی قبل از تمام شدن کشها جهت دریافت آن به کلینیک مراجعه نمایید.

11. مهم ترین نکته در خلال درمان ارتودنسی تمیز کردن مرتب دندانها و دستگاه های ارتودنسی می باشد. دستگاه های ارتودنسی به علت گیر غذایی، دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند. لذا بعد از هر وعده غذایی بطور صحیح و کامل دندان های خود را مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتما مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید. هر دندانی ده مرتبه مسواک زده شود و یک مسواک زدن صحیح برای دو فک حدوداً 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مطمئن شوید که موهای مسواک در ناحیه مجاور وزیر لثه ها را تمیز نماید. میکروب ها تمایل زیادی دارند که در این ناحیه مخفی گردند.

 
چه مراقبت هایی در طول درمان ارتودنسی توصیه می گردند؟

اول: مانند بسیاری از معالجات دندانپزشکی، همکاری بیمار بسیار مورد توجه بوده و او بیشترین نقش را بر عهده دارد. تمیز کردن دندان ها را با استفاده از نخ و مسواک و نگهداری دستگاه ارتودنسی در دهان و مراقبت از آن در راس قرار دارند.

دوم: معاینات منظم دندانپزشکی در کنار ویزیت ها ارتودنسی کودک شما را از پوسیدگی و بیماری لثه محافظت می کند. سوم: تماس فوری با مطب در زمانیکه قسمتی از دستگاه ارتودنسی شکسته شود.

 
آیا بچه ها با داشتن دستگاه ارتودنسی، بطور طبیعی می توانند صحبت کنند، بخورند و یا بازی کنند؟

فرزند شما می تواند رژیم غذایی عادی را داشته باشد ولی از خوردن مواد غذایی چسبنده مثل ادامس و شکلات و غذاهای سخت و زیاد سفت مثل پسته، فندق، بادام، یخ و... با هدف جلوگیری از شکسته شدن و کج شدن قطعات دستگاه های ارتودنسی باید خودداری کند. ممکن است بعضی از دستگاه ها نحوه صحبت کردن کودکان را موقتا تغییر دهند، ولی اغلب خود را با آن وفق داده و بعد از طی یک الی چند روز بطور عادی صحبت می کنند. عموما بچه ها می توانند با داشتن دستگاه های ارتودنسی در دهان براحتی بدوند، شنا کرده یا بازی نمایند، ولی بایستس توجه داشت که در مواردی این فعالیت ها عدم تجویز دارند. بهتر است با توجه به نوع دستگاه از دندانپزشک معالج دستورات ویژه را دریافت نمایید.

 
مراقبت ها لازم در حین درمان درمان ارتودنسی متحرک

1. لازمه موفقیت درمان با این دستگاه ها، استفاده مداوم از آن ها با توجه به زمانی است که راتودنتیست توصیه می کند.

2. از دستکاری اجزاء سیم جدا خودداری نمایید، بدهی است در صورت شکسته شدم آن علاوه بر اینگه درمان طولانی شده و نتایج بدست آمده قبلی از دست می رود، هزینه قالب گیری و ساخت دوباره آن مجدداً دریافت خواهد شد.

3. دستگاه های پیچ داری را که برای رفع تنگی فک تجویز شده اند، 24 ساعته استفاده نمایید.

4. استفاده متناوب و نامرتب از این دستگاه ها باعث درد و ناراحتی و لقی دندان های پایه می گردد.

5. نتایج بدست آمده طی چند ماه، در صورت کنار گذاشتن بی موقع و خودسرانه، ظرف چند ساعت تا چند روز سریعا از دست خواهد رفت. لذا اکیداً توصیه می گردد، زمان تجویز شده را رعایت نمایید.

6. برای حفظ سلامتی دندان ها و لثه بعد از هر بار غذا خوردن، دندان ها و پلاک را مسواک زده و مجدداً پلاک در دهان گذاشته شود.

7. در صورت شکسته شدن یا هرگونه اتفاقی در کوتاه ترین زمان با کلینیک تماس بگیرید.

8. از کم و زیاد بودن نیروی فنرهای فعال شده خودداری نمایید.

9. جهت برداشتن پلاک از ناخن انگشت اشاره هر دو دست کمک گرفته و گیره های روی دندان های کرسی را آزاد نمایید و از گرفتن اجزاء سیسم دیگر اجتناب کنید.

10. طراحی، ساخت و دستور استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک برای هر بیمار متفاوت است، لذا فقط دستورات توصیه شده از جانب ارتودنتیست خود را بکار بگیرید.

11. در مواقعی که از پلاک استفاده نمی شود، آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید و جهت جلوگیری از شکسته شدن، از قرار دادن آن ها در گوشه و کنار جیب لباس خودداری نمایید.

12. مقدار نیرو، زمان و نحوه استفاده از دستگاه های خارج دهانی (چانه بند، هد گیر، فیس بو، فیس ماسک) در موفقیت درمان تاثیر زیادی دارد. لطفا به دستورات داده شده در این خصوی توجه فرمایید.

منبع:

http://www.aradorto.com

تعداد بازدید: 607

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.