لمینیت های دندان
لمینیت های دندان

لمینیت های دندان

همه انسانها مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند اما برخی به خاطر دندانهای بد شکل و بد رنگ از این آرزو محرومند. اینجاست که دندانپزشکی ترمیم به میدان وارد می شود و با معجزه ای به نام لامینیت،لبخندی زیبا را به مردم هدیه می کند. اما لمینیت چیست؟ برای چه افراد و چه دندانهایی مناسب است؟ آیا اسیبی به دندانها می رساند؟ ایا ممکن است این درمان طول عمر طولانی ای نداشته باشد و با شکست مواجه شود؟
لایه ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح فرم، رنگ، شکل و طول دندانها (Veneer( یا ونیر (Laminate)لمینیت و یا برای بستن فاصله بین دندانها و درمان دندانهای شکسته روی دندان قرار می گیرد. ونیرها از جنس کامپوزیت هستند و بطور مستقیم در مطب ساخته می شوند (که به آنها ونیر کامپوزیتی می گویند) و یا از جنس سرامیک بوده و در لابراتوار ساخته می شوند ( که به آنها ونیر کامپوزیتی می گویند) به علت تراش بسیار کم و ایجادزیبایی فوق العاده ونیرها اولین طرح درمان در دندانهای قدامی محسوب می شوند.

تفاوت اصلی لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

لمینیت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لامینیت های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند.

لمینیت های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند ولی مزیت اصلی آن نسبت به لامینیت های سرامیکی، قیمت ارزان تر و تراش کمتر دندان است.

چه کسانی می توانند از درمان لمینیت استفاده کنند و چه کسانی نمی توانند ؟

لمینیت ها برای اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط دندان های قدامی کاربرد دارد.بسیار مهم است که دندان دچار ضایعات گسترده نبود و مشکلات خفیف تا متوسط دندان های قدامی کاربرد دارد.
بسیار مهم است که دندان دچار ضایعات گسترده نبود و مشکلات زیبایی در حد مینای دندان باشد. مسأله مهم تر اکلوژن ( نحوه قرار گرفتن دندانها روی هم ) بیمار است.

وجود عادات دهانی مثل دندان قروچه، موارد منع کاربرد این درمان است زیرا درزمان دندان قروچه بیمار نیروی بسیار زیادی به دندان های خود و لامینیت وارد می کند که در طی زمان منجربه شکستن لامینیت می شود.

آیا در جریان این درمان دندان ها تراش می خورند؟

تراش دندان قبل از گذاشتن لمینیت بستگی به طرح و شکل اولیه دندان ها و وضعیت قرار گرفتن دندانها روی هم، دارد. در برخی از موارد انجام هیچ تراشی لازم نیست، اما در برخی از موارد تراش دندان لازم است.

البته بطور کلی تراش ایجاد شده در دندانها بسیار محافظه کارانه تر از تراش روکش است و حجم بسیار کمتر از دندان تراشیده می شود.
ایا انجام لمینیت عوارض جانبی هم دارد و ممکن است به دندانها اسیب وارد شود ؟

عوارض احتمالی لمینیت عبارتست از:

  • حساسیت تأخیری پس از درمان: مانند هر ترمیم دیگری احتمال ایجاد حساسیت به سرما و گرما پس از درمان وجود دارد که البته پس از گذشت زمان کوتاهی این مشکل برطرف می شود.
  • شکستگی لمینیت: اگر اصول اولیه انتخاب بیمار برای درمان لمینیت به درستی مورد نظر قرار گیرد و بیمار هیچ مورد منع کاربردی در مورد درمان لمینیت نداشته باشد احتمال شکستگی ترمیم بسیار کاهش می یابد اما از بین نمی رود چون در طول عمر درمان لمینیت، بیمار نقش اساسی ایفا می کند.
  • بیمار باید از برخی عادات غذایی خود مثل گاز گرفتن غذاهای سفت، جویدن یخ و……خودداری کند تا طول عمر درمان افزایش یابد اما در صورتی که لامینیت کامپوزیتی یا سرامیکی دچار پریدگی شود با کامپوزیت قابل ترمیم و اصلاح است.
  • تغییر رنگ لبه های لمینیت: تغییر رنگ لبه ای در طی زمان کاملا بستگی به مواد رنگی مصرفی بیمار مثل چای، قهوه و یا کشیدن سیگار دارد. به عبارتی هر چه این مواد بیشتر مصرف شود احتمال تغییر رنگ در لبه های لامینیت بیشتر است و اگر بیمار مصرف مواد رنگی را کم کند قابل پیشگیری است

افراد پس از لمینیت کردن دندانها چه ملاحظات خاصی باید انجام دهند؟

در کل برای هرگونه درمان ترمیمی دندانپزشکی رعایت بهداشت دهان الزامی است اما در مورد درمان لمینیت علاوه بر رعایت اصول بهداشتی استفاده از دستگاههای جرمگیری باید با احتیاط انجام شود.همچنین برخی از دهانشویه های حاوی فلوراید روی لامینیت تأثیر منفی دارد. بنابراین قبل از استفاده از دهان شویه باید با دندانپزشک مشاوره به عمل آید.

آیا انگونه که در برخی از آگهی های تبلیغاتی ادعا می شود، می توان از لمینیت ها به عنوان جایگزین درمان ارتودنسی استفاده کرد؟

در صورتی که بیمار دچار مشکلات اکلوزانی شدید نباشد و رشد فکین به حد نهایی خود رسیده باشد می توان طرح درمان لامینیت را مدنظر داشت. به علت طولانی بودن درمان ارتودنسی ایجاد عوارض جانبی روی دندانها مانند تحلیل ریشه، ایجاد پوسیدگی بیشتر در طی درمان ارتودنسی و همچینین برگشت درباره مشکلات قبلی دندان ها پس از برداشتن براکت های ارتودنسی لامینیت می تواند به عنوان یک جایگزین درمانی با پیش آگهی بسیار عالی در بیماران با مشکلات خفیف تا متوسط دندانی مد نظر قرار گیرد.

منبع:

http://www.dfccenter.com

 

تعداد بازدید: 700

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.