عوامل خطرزای بیماری قلبی
عوامل خطرزای بیماری قلبی

عوامل خطرزای بیماری قلبی

آترواسکلروزیس بیماری است که در آن سرخرگ ها ضخیم و سفت می شوند. چربی، کلسترول و کلسیم تولید رسوب در سرخرگ ها می کنند. این لخته ها و رسوبات باعث تنگی رگ ها می شوند و رگ ها سفت شده ، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و باعث بیماری های قلبی و عروقی شده و ممکن است حتی در افراد بالای ۴۵ سال باعث مرگ و میر شود. رسوباتی که نرمتر هستند ممکن است در دیواره رگ باعث لخته شده و این لخته ها ممکن است از رسیدن خون به ارگان های حیاتی مثل مغز و قلب جلوگیری نمایند.
اثر آترواسکلروزیس در بدن و بسته به اینکه کدام رگ تنگ و مسدود شده باشد، فرق می کند. اگر رگ های قلب مسدود شوند درد قفسه سینه و سکته قلبی ایجاد می کند.
اگر رگ های مغز مسدود شوند ، حمله های ایسکیمی مغزی می کند.
اگر رگ های دست و پا مسدود شوند ممکن است موجب نارسایی و کم خونی این اندام ها شود.
در افراد دارای سن بالاتر از ۵۵ سال رگ های تامین کننده یک یا هر دو کلیه می تواند تنگ و مسدود گشته و گاهی اوقات سبب نارسایی کلیوی یا فشار خون بالا شوند.
بر طرف کردن عوامل خطر ساز
گپایین آوردن فشار خون و کلسترول خون، استفاده از غذاهای بهداشتی که مقدار سبزیجات و میوه آن ها زیاد باشد، سیگار نکشیدن، لاغر شدن، فعالیت بدنی (۳۰دقیقه ورزش روزانه) ، کنترل دیابت و نداشتن استرس و افسردگی می تواند جلوی بیماری آترواسکلروزیس را بگیرد.
ریسک فاکتورها
• داشتن سابقه ی فامیلی بیماری های قلبی و عروقی.
• به طور کلی مردها بیشتر از زن ها دچار آترواسکلروزیس می شوند.
• در زن ها این بیماری بعد از یائسگی بیشتر است.
عوامل خطر ساز:
سیگار کشیدن
سیگار سطح HDL (کلسترول خوب) را کاهش و سطح LDL (کلسترول بد) را افزایش می دهد. سیگار کشیدن به دیواره رگ ها آسیب می رساند و باعث کم شدن خاصیت ارتجاعی رگ می شود . سیگار به زودی سبب تنگ و منقبض شدن رگ ها به وسیله آترواسکلروزیس و کاهش هر چه بیشتر رسانش خون به بافت ها می شود.
میزان بالای کلسترول؛
میزان بالای تری گلیسیرید باعث افزایش شانس ابتلا به آترواسکلروزیس می شود.
فشار خون بالا ؛
فشار خون بالای کنترل ناپذیر یک عامل خطر برای حمله ی قلبی و سکته هایی می باشد که به وسیله آترواسکلروزیس ایجاد می شود.
دیابت ؛
افرادی که دچار دیابت هستند مستعد ابتلا به آترواسکلروزیس می باشند. خطر ابتلا به آترواسکلروزیس در افراد مبتلا به دیابت به خصوص در زنان ۲ تا ۶ برابر بیشتر از مردان است.
چاقی مفرط؛
چاقی، به ویژه چاقی شکمی ، تنه ای خطر بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.
عدم تحرک فیزیکی؛
ورزش می تواند با اهش فشار خون و میزان کلسترول و با کمک به کاهش وزن باعث کم شدن عوامل خطر ساز شود.
میزان بالای هموسیستئین خون؛
میزان بالای هموسیستئین (یک آمینو اسید) در خون می تواند مستقیما به دیواره رگ ها آسیب برساند . میزان هموسیستئین با افزایش سن به ویژه پس از یا ئسگی افزایش می یابد.
سزح بالای هموسیستئیون در خون می تواند ناشی از ارث باشد. کمبود فولیک اسید یا ویتامین B6 یا ویتامین B12 ، نارسایی کلیوی ، برخی از سرطان ها نظیر سرطان پستان می تواند باعث افزایش هموسیستئوین شو

منبع:

http://www.dr-motamed.com

 

تعداد بازدید: 974

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.