علل سردرد هنگام ورزش
علل سردرد هنگام ورزش

علل سردرد هنگام ورزش

علت اصلی بروز انواع اولیه سردرد هنگام ورزش ناشناخته است. اما یک نظریه این است که ورزش شدید با ایجاد تغییراتی در رگ های خونی داخل جمجمه باعث ایجاد چنین حالتی می شود. اما سردردهای ثانویه، اغلب به دلیل بیماری و مشکلی زمینه ای ایجاد خواهند شد. به عنوان نمونه خونریزی در ناحیه بین مغز و غشای نازک پوشاننده مغز، اختلالات رگ های خونی مغز، تومورهای سرطانی یا غیرسرطانی، انسداد جریان مایع مغزی نخاعی و عفونت سینوس می توانند از جمله دلایل بروز سردرد هنگام ورزش باشند. البته چنانچه در منطقه ای با آب و هوای گرم یا ارتفاع زیاد ورزش کنید، احتمال بروز سردرد هنگام ورزش نیز بیشتر می شود. همچنین در صورتی که در خانواده شما سابقه میگرن وجود دارد یا خود شما در گذشته میگرن را تجربه کرده اید، باز هم ممکن است بیشتر از دیگران با این چنین سردردهایی روبه رو شوید.

سردردهای اولیه معمولا در افراد جوان ـ بخصوص آقایان ـ و در سنین حدود 20 تا 30 سالگی بروز می کند. اما سردردهای ثانویه معمولا در سنین بالاتر ـ میانگین 42 سالگی ـ ایجاد شده و خانم ها و آقایان را درگیر می کنند.

افرادی که هنگام بیدار شدن از خواب با سردرد شدید و دردناک، گرفتگی بینی، آبریزش و خلط در ته گلو مواجه هستند به درد سینوزیتی حاد مبتلا شده اند که در میانه روز از میزان سردرد کاسته شده ولی درد مختصری باقی خواهد ماند. این دسته از بیماران از نظر ظاهری علائم خاصی ندارند اما پس از معاینه از بینی آنها متوجه تورم شدید مخاط بینی می‌شویم. اگر این سردردها درمان نشود یا به صورت نیمه درمان شده، رها شود، گاه گاهی‌فرد با سردرد هنگام ورزش مواجه می‌شود سردردی که به شدت اولیه نیست اما به صورت مزمن و دائمی وجود دارد و در نقاط مختلف پیشانی، بالای ابرو و زیر چشم با فشار انگشتان درد احساس می‌شود.

اگر چه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت سلامت داشته باشد اما اگر فرد حین انجام فعالیت‌های ورزشی به اندازه کافی آب نخورده باشد، کمبود آب بدن به دلیل مقدار آبی که بدن هنگام انجام این فعالیت‌ها از دست می‌دهد موجب سردرد هنگام ورزش خواهد شد.

شاید برایتان پیش آمده باشد در یک روز گرم و پس از این‌ که ساعاتی طولانی خارج از خانه بوده‌اید، وقتی به خانه باز می‌گردید سردرد هنگام ورزش را تجربه کرده باشید. علت این سردرد نیز کم آبی بدن است. بنابراین اگر چه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت و افزایش توانمندی‌های جسمانی بدن شما داشته باشد اما اگر بلافاصله پس از انجام فعالیت‌های بدنی، آب از دست رفته بدن را جبران نکنید به ناچار باید با پیامدهای ناشی از آن مانند سردرد و خستگی شدید هم دست و پنجه نرم کنید. پس اگر می‌خواهید در روزهای گرم تابستان، با سردرد هنگام ورزش کهناشی از کمبود آب بدن است، مواجه نشوید بهتر است آب کافی بنوشید.
پیشگیری

سردرد هنگام ورزش، بیشتر در آب و هوای گرم و شرجی یا در مناطقی مرتفع بروز می کنند، در نتیجه بهتر است چنانچه شما مستعد ابتلا به این گونه سردردها هستید، در چنین مناطقی ورزش نکنید.گاهی نیز افراد تنها هنگام انجام فعالیتی خاص سردرد هنگام ورزش را تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر آن فعالیت کنار گذاشته شود، علل سردرد هنگام ورزش نیز برطرف خواهد شد.در نهایت نیز فراموش نکنید که چند دقیقه ای گرم کردن قبل از ورزش می تواند به پیشگیری از بروز این سردردها کمک کند.

منبع:

http://drbagherpour.ir

تعداد بازدید: 822

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.