شکستگی بینی یا nasal fracture
شکستگی بینی یا nasal fracture

شکستگی بینی یا nasal fracture

شکستگی بینی یا nasal fracture

به دلیل اینکه بینی جلوئی ترین قسمت صورت است، بیشتر از سایر اجزای صورت در معرض ضربه قرار دارد. این ضربه پذیری و همچنین نازک بودن استخوان بینی باعث شده تا شایعترین شکستگی در صورت،  شکستگی استخوان بینی باشد. بسته به شدت ضربه وارده و جهت آن، شکستگی بینی ممکن است منفرد، متعدد، بدون جابجایی و یا همراه جابجایی باشد. شکستگی بینی علاوه بر اینکه تاثیر شگرفی بر روی ظاهر فرد دارد ممکن است تنفس از بینی را با مشکل مواجه کند.

وارد آمدن ضربه به بینی تا قبل از کامل شدن بلوغ ، علاوه بر اینکه ممکن است باعث شکستگی استخوان بینی شود میتواند باعث آسیب رسیدن به  مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی بینی  شود. بینی نیز مثل سایر اجزای بدن تا پایان بلوغ همچنان رشد می کند و بر ابعادش افزوده می شود. چندین مرکز غضروف سازی و استخوان سازی در رشد هماهنگ  بینی موثرند. بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چند تا از این مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند شکل بینی از حالت هماهنگ و نرمال خارج خواهد شد. لذا ضربات وارده به بینی قبل از کامل شدن بلوغ ممکن است باعث شکستگی نشده باشد ولی در دراز مدت باعث تغییر شکل بینی شود. متاسفانه آسیب احتمالی این مراکز غضروف سازی و استخوان سازی قابل تشخیص و همینطور قابل درمان نیستند و در چنین مواردی باید فقط امیدوار بود که ضربه وارده باعث آسیب این مراکز نشده باشد. چنانچه ضربه باعث صدمه این مراکز شده باشد به تدریج شکل بینی تغییر خواهد کرد و در صورتیکه فرد مایل باشد میتواند بعد از کامل شدن سن رشد و بلوغ تحت عمل جراحی زیبائی بینی قرار گیرد.

 علائم شکستگی بینی به صورت تورم، کبودی و تغییر شکل ظاهری بینی است. هر چند عکس رادیولوژی در مواردی برای تشخیص شکستگی بینی کمک کننده است اما  تشخیص قطعی شکستگی  بر مبنای معاینه بالینی است. از آنجائیکه شکستگی بینی معمولا با تورم قابل ملاحظۀ صورت همراه است ممکن است تشخیص و همینطور جااندازی آن تا حدودی دشوار باشد و نیاز به تجربه و تبحر جراح بینی دارد و گرنه ممکن است به خوبی تشخیص داده نشده و یا به طور صحیح جا انداخته نشود.

 چنانچه کمتر از 4 ساعت از شکستگی گذشته باشد، معمولا تورم و کبودی زیاد نیست و میتوان شکستگی را جا انداخت ولی اگر بیش از 4 ساعت از ضربه گذشته باشد معمولا بینی ورم میکند و بهتر است جااندازی، چند روز به تعویق بیافتد تا در این فاصله تورم بینی بیمار کمتر شده باشد. حدوداً تا یکهفته بعد از شکستگی جااندازی آن امکانپذیر است و بعد از این مدت ممکن است بینی شکسته درهمان حالت جوش بخورد و برای اصلاح آن نیاز به جراحی پلاستیک بینی باشد. اگر شکستگی بینی بطور صحیح اصلاح نشود دو عارضه را میتواند بهمراه داشته باشد : اول، تغییر شکل ظاهری بینی و دوم انسداد تنفس از بینی.

جا اندازی شکستگی بینی هم با بی حسی موضعی و هم با نیمه بیهوشی  در اتاق عمل و حتی در مطب قابل انجام است. برای جااندازی برشی بر روی صورت بیمار داده نمیشود بلکه با وسیلۀ مخصوصی قطعۀ شکسته شده به جای خود فرستاده میشود.  بعد از جااندازی به مدت 5 روز روی بینی شما گچ طبی قرار خواهد گرفت که نقش آن محافظت در مقابل ضربات ناخواسته است. بعداز جااندازی نیازی به استفاده ازتامپون بینی نخواهد بود.


در مواردی ممکن است ضربهٌ وارده آنقدر شدید نباشد که باعث شکستگی شود اما باعث تجمع خون در زیرمخاط تیغه بینی شود و این امر باعث انسداد تنفسی از یک یا دو طرف بینی شود. چنانچه به این مشکل توجهی نشود باعث ازبین رفتن غضروف تیغه بینی میشود و در نتیجه شکل ظاهری بینی اصطلاحا ‏‘ زین اسبی ‘ میشود. لذا چنانچه بعد از وارد آمدن ضربه به بینی شما، تنفس ازیک یا هر دو سوراخ بینی برای شما مشکل گشت، حتما بطور اورژانسی به پزشک  متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

منبع:

http://dr-mbalaji.com

تعداد بازدید: 846

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.