سینوزیت و درمان آن
سینوزیت و درمان آن

سینوزیت و درمان آن

سینوزیت و درمان آن

سینوس ها حفره هایی هستند که درون استخوانهای صورت جای گرفته اند و هر یک از آنها توسط مجرایی به بینی راه پیدا می کند. سطح پوشاننده این حفره ها بطور طبیعی ترشحات شفافی دارد که این ترشحات وارد بینی میشود. این ترشحات توسط مژکهایی که جهت نوسان آنها به طرف حلق است به عقب رانده میشوند و هر فرد طبیعی با هر بلع مقداری از بزاق خود و مقداری از این ترشحات بینی و سینوس ها را بلع می کند. سینوس های یک فرد بالغ بطور متوسط درشبانه روز حدود یک لیتر ترشح می کنند. این ترشحات در لطیف نگهداشتن مخاط پوشاننده سینوس ها و بینی موثر است و در تمیز کردن هوایی که از بینی به ریه می رسد نقش اساسی دارند. سه گروه ممکن است از این ترشحات و ورود آنها به حلق شکایت نمایند :

1 – وقتی که میزان ترشحات بیشتر از حد نرمال شود مثل حالتی که در افراد مبتلا به حساسیت بینی مشاهده می کنیم.

2 – وقتی که قوام، رنگ و یا بوی این ترشحات عوض شود.

3 – در بعضی افراد هم میزان این ترشحات و هم قوام، رنگ و بوی آن طبیعی است ولی باز هم بیمار از ترشحات پشت حلق خود شکایت دارد. این دسته افرادی هستند که خیلی حساس هستند و ترشحات طبیعی بینی را ترشحات چرکی می انگارند و از بلعیدن آن اکراه دارند.

سینوس ها علاوه برترشحات فوق الذکر مزایای دیگری هم دارند که عبارتند از :

1 – وجود این حفرهای توخالی درون استخوانهای صورت باعث کاستن از وزن سرمیشود.

2 – این حفره ها در دلنشین بودن صدای فرد موثر هستند و چنانچه این حفره ها و یا بینی پر شوند صدای فرد تودماغی می گردد.

3 – این حفره ها بصورت ضربه گیر جمجمه و مغز عمل می کنند. بدین معنی که اگر ضربه شدیدی به صورت وارد شود بواسطه وجود سینوس ها، استخوانهای صورت می شکند ولذا ضربه مستهلک شده و به جمجمه و در نتیجه به مغز وارد نمیشود.

انواع سینوزیت :
1 - سینوزیت حاد            2- سینوزیت مزمن
 

سینوزیت حاد
سینوزیت به معنی التهاب و تورم مخاط سینوس هاست که ممکن است منشاء عفونی یا آلرژیک داشته باشد. در مبتلایان به آلرژی، مخاط بینی و سینوس ها متورم شده و در نتیجه آلرژی باعث انسداد مجاری مرتبط کننده سینوسها به بینی میشود. از طرف دیگر آلرژی باعث افزایش میزان ترشحات بینی و سینوس ها می شود و با وجود دو عامل فوق سینوزیت با منشا آلرژی حاصل میشود. در زمینه سینوزیت عفونی قضیه از این هم ساده تر است. یعنی همانطور که حلق بدلیل عفونت دچار تورم و ترشح میشود، میکروب میتواند مخاط بینی و سینوس ها را نیز متورم نماید.
 

سینوزیت مزمن

در مواردی که مجاری مرتبط کننده سینوس به بینی به طور طولانی مدت مسدود شود، سینوزیت مزمن حاصل میشود که علامت اصلی آن به شکل ترشحات عفونی مزمن پشت حلق است  که  معمولا به درمان دارویی جواب نمی دهد و برای علاج آن احتیاج به عمل جراحی است.
درمان جراحی به دو روش معمولی و روش آندوسکوپیک انجام میشود. در روش معمولی محتویات درون سینوس ها تخلیه میشود  و در روش آندوسکوپیک مجاری سینوس به بینی را باز می کنیم.

منبع:

http://dr-mbalaji.com

تعداد بازدید: 898

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.