سنجش شنوایی و سمعک
سنجش شنوایی و سمعک

سنجش شنوایی و سمعک

سمعک وسیله ایست که توسط آن اشخاص کم شنوا قادر به شنوایی با شدت بلندتری می باشند که ارتباط فرد را با افراد و محیط اطراف خود بهبود می بخشد.اکثرا سبب بهبودی شنوایی در افرادی که به علت کهولت سن یا بیماری های مختلف یا ناشی از سر و صدای زیاد یا جراحات دچار کمبود شنوایی حسی -عصبی شده باشند ، ولی قابل استفاده در کلیه کمبودهای شنوایی می باشد.

هر سمعک از سه قسمت تشکیل می گردد :

1. میکروفن که صوت را دریافت و تبدیل به سیگنال های الکتریکی می نماید.

2. آمپلی فایر یا تقویت کننده که سبب تقویت سیگنال ها می گردد.

3. بلندگو که آن را به گوش منتقل می نماید.

 

سمعک ها از نظر شکل به انواع زیر تقسیم می گردند:

1. جیبی (Body-Worn) که در حال حاضر کمتر مورد استعمال دارد ولی در کمبودهای شنوایی بسیار شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

2. پشت گوشی (BTE) Behind-The-Ear در این سمعک تشکیلات در پشت گوش قرار گرفته و صوت توسط لوله ای به گوش منتقل می گردد، نوع جدید آن Open-Fit می باشد که لوله ی آن قسمتی از مجرا را اشغال کرده لذا در افرادی که گوش جرم ساز دارند قابل استفاده است.

3. داخل گوشی (ITE) In- The-Ear یا Full Shell که تشکیلات آن در قالب پلاستیکی جاسازی شده و در گودی گوش خارجی جای می گیرد.

4. داخل مجرایی Canal که خود دو نوع دارد:

داخل مجرا (ITC)  In-The-Canal که باید به شکل و اندازه ی مجرای گوش هر فرد ساخته شود.نوعی از آن به نام Half-Shell که فقط در نیمه ی تحتانی گودی گوش خارجی جا می گیرد.

داخل مجرای کامل (CIC)  Complete-In-The-Canal که تقریبا نامرئی بوده که به سبب کوچکی اندازه ومشکل در جاگذاری و برداشتن در بچه ها و افراد بسیار مسن محدودیت به کار گیری دارد و چون قدرت خروجی آن محدود است در افراد با کمبود شنوایی شدید یا بسیار شدید توصیه نمی گردد.

5. سمعک قابل جا گذاری در مجرای گوش Extended Wear Hearing Aid که برای هر شخص جداگانه باید تهیه شود و توسط افراد کاردان در داخل مجرا نزدیک پرده ی گوش نصب گردد.که تا چند ماه در مجرا باقی می ماند.مورد استعمال آن بیشتر در افراد فعال در اجتماع بوده که سازگار با محیط مرطوب مجرای گوش و جرم گوش و حتی در زمان تمرینات بدنی و استحمام می باشد.

6. سمعک های عینکی Eye Glass Hearing Aid سابقا در افرادی که نیازمند به عینک و سمعک بودند استفاده می شد انتقال صوت از طریق استخوان گیجگاه می باشد ولی در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی به طور مجزا با عینک استفاده می گردد .در ضمن در سابق در افراد با نا شنوایی یک گوش یا کمبود شنوایی نابرابر دو گوش به طریق CROS یا BI-CROS صوت از گوش نا شنوا از طریق سیم جا سازی شده در قاب عینک به گوش دیگر منتقل می گردید که در حال حاضر روش بی سیم جایگزین آن شده است .

7. سمعک های قابل کاشت (BAHA) Bone Anchored Hearing Aid که سمعک طی عمل جراحی در شخص در استخوان جمجمه کارگذاشته شده و صوت از طریق استخوان جمجمه به حلزون گوش منتقل می گردد و مورد استعمال آن مخصوصا در افراد با کمبود شنوایی انتقالی است.

 

سمعک ها بر حسب مدار الکترونیکی به انواع زیر تقسیم می گردند:

1. آنالوگ Analog که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید.

2. آنالوگ قابل برنامه ریزی Analog Programmable سمعکی است که با سفارش متخصص شنوایی شناسی جهت شخص سفارش داده می شود و قابلیت برنامه ریزی های مختلف را داشته و با کامپیوتر تنظیم می گردد و قابل تغییر برنامه در محیط های مختلف توسط خود شخص می باشد.

3. دیجیتال Digital در این نوع سمعک امواج صوتی قبل از تقویت به رمزهای عددی تبدیل می گردد و چون این رمزها مشخصات بلندی و تواتر صوت را هم در بر می گیرند لذا قادر به تقویت بعضی از فرکانس ها بیش از بقیه بوده و قابلیت تنظیم در مورد هر فرد بیش از امواع آنالوگ می باشد. در ضمن قابل تنظیم جهت دریافت جهت صوت هم می باشد.

4. دیجیتال هوشمند Intelligent Digital .

 در حال حاضر با فن آوری های مختلف در ساخت سمعک و لوازم جانبی آن ، پیشرفت های چشم گیری حاصل شده است . مانند :سمعک های بی سیم Wireless Hearing Aids  ، سیستم FM ، میکروفن جهت دار Directional Microphone که صوت در جهت جلو را بیش از جهات دیگر تقویت می نماید و بیشتر در اماکن شلوغ کار آیی دارد ، میکروفن های چند جهتی و جهت دار Omni Directional & Directional Microphone  که در اماکن شلوغ جهت یابی اصواتی  را که از جلو می آیند و در اماکن خلوت تقویت را در جهات مختلف انجام میدهد، Telecoil   که اصوات مستقیما از طریق بدنه ی سمعک به سیم پیچ مغناطیسی داخل آن منتقل می گردد لذا قابلیت دریافت اصوات را مستقیما از طریق تلفن یا از طریق Induction Loop System  در محل های عمومی مانند مسجد و کلیسا و مدارس و فرودگاه ها یا سالن های سخنرانی را دارد ،دریافت کننده های مستقیم صوتی  Direct Audio Input .

توصیه های لازم:

اگر شما احساس کمبود شنوایی دارید به صلاح شماست که در ابتدا توسط پزشک متخصص گوش ، گلو ، بینی و حنجره موری معاینه قرار گیرید تا نوع و میزان کمبود شنوایی شما به طور کیفی مشخص گردد سپس با ارجاع به متخصص شنوایی شناسی Audiometrist  به طور دقیق نوع و میزان کمبود شنوایی مشخص گردد.

کدام سمعک مناسب شما می باشد؟

در انتخاب سمعک رعایت نکات زیر الزامی است .

شدت کمبود شنوایی

اگر کمبود شنوایی شما دو طرفه است صلاح بر استفاده از دو سمعک می باشد.چون حس شنیدن طبیعی تر بوده در ضمن تفهیم صدا و دریافت محل آن واضح تر می باشد.

سمعکی که نیاز شما را بر حسب نوع زندگی شما تامین نماید.

قیمت سمعک که بر حست تجهیزات درونی متفاوت است و باید در نظر داشت که سمعک خیلی گران و یا با تجهیزات جانبی بیش از حد مناسب شما نباشد.

سمعک را از سمعک های موجود در کشور خود تامین نمایید.

سمعکی را انتخاب نکنید که شنوایی شما را دچار مشکل نماید .

سمعکی را انتخاب نمایید که روش استفاده ی سهل داشته باشد و دارای سرویس و گارانتی معتبر باشد.

روزهای اول ساعات کمتری از آن استفاده نمایید و تا جای ممکن در محل های شلوغ به کار نبرید. در ضمن سمعک هم صدای خواسته را تقویت نموده و هم اصوات ناخواسته ی محیط را تقویت می نماید ،ولی با استفاده ی مستمر به آن عادت نموده تا فقط از اصوات خواسته بهره مند شوید و سرآخر آن را عضو بدن خود احساس نمایید.

منبع:

http://www.drdoust.com

تعداد بازدید: 976

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.