سردرد میگرن در بارداری
سردرد میگرن در بارداری

سردرد میگرن در بارداری

سردرد های میگرنی بطور شایع در حاملگی دیده می شوند، زیرا میگرن در خانمهای سنین باروری دارای شیوع بیشتری است و هورمونهای حاملگی می توانند باعث بر انگیخته شدن حمله میگرن شوند. مطالعات متعددی ارتباط بین سطح هورمون های استروئیدی با علائم سردرد میگرن در بارداری را نشان داده اند، اگر چه ارتباط آنها با هم به خوبی روشن نشده است. خیلی از زنان در طی حاملگی، تشدید علائم میگرن و یا بروز اولین حمله سردرد میگرن در بارداری را تجربه می کنند.

64 درصد از زنانی که سابقه سردردهای میگرنی در زمان قاعدگی را داشتند، با پیشرفت بسیار زیاد میگرن در طی حاملگی مواجه می شوند. حدود 26 درصد زنانی که در سن باروری قرار دارند، حملات میگرن را تجربه می‌کنند. در حالی که سردرد میگرن در بارداری برخی از زنان تسکین پیدا می‌کند، در بعضی دیگر، حملات میگرن بیشتر و شدیدتر می‌شود. سردرد میگرن در بارداری ممکن است احتمال سکته مغزی، بیماری قلبی، لخته‌شدن خون در رگ‌ها و سایر مشکلات عروقی در حاملگی را افزایش دهد. پژوهشگران می‌گویند میگرن در بارداری ممکن است احتمال سکته مغزی، بیماری قلبی، لخته‌شدن خون در رگ‌ها و سایر مشکلات عروقی حاملگی را افزایش دهد. زنانی که در حین بارداری دچار میگرن می‌شوند، ممکن است نسبت به زنان دیگر 15 بار بیشتر دچار سکته مغزی، دوبرابر بیشتر دچار حمله قلبی ‌و سه برابر بیشتر دچار لخته خونی و سایر مشکلات عروقی در حین بارداری شوند. مراقبت درست پیش از زایمان برای پیشگیری از عوارض سردرد میگرن در بارداری ضروری است.

زنان دچار میگرن شدید یا مداوم در حین بارداری باید به عوامل خطرسازی مانند فشار خون بالا،‌ کلسترول بالا، دیابت، سابقه لخته خون،‌ بیماری قلبی و سکته‌های مغزی توجه داشته باشند. زنان 35 ساله و بالاتر با احتمال بیشتری ممکن است در حین بارداری دچار حملات میگرنی شوند. زنان 40 ساله و بالاتر نسبت به زنان کمتر از 20 سال، 2.4 برابر با احتمال بیشتر ممکن است دچار میگرن در حین بارداری شوند و زنان سفیدپوست هم نسبت به سایر نژادها با احتمال بیشتری دچار سردرد میگرن در بارداری می‌شوند. بررسی های قبلی نشان داده‌اند سردرد میگرن در بارداری، به خصوص میگرنی که با اورا - تغییرات بینایی پیش از شروع سردرد، همراه است، با سکته مغزی و بیماری قلبی در زنان ارتباط دارد. این بررسی ارتباط میان این دو را بیشتر ثابت می‌کند.

حدود 26 درصد زنانی که در سن تولید مثل قرار دارند، حملات سردرد میگرن در بارداری را تجربه می‌کنند. در حالیکه میگرن برخی از زنان در هنگام بارداری تسکین پیدا می‌کند، در بعضی از زنان دیگر حملات میگرن مکررتر و شدیدتر می‌شود. دلیل اینکه چرا حملات شدید میگرن به سکته مغزی و بیماری عروقی می‌انجامد،‌ روشن نیست، اما ممکن است یک علت عدم جبران بدنی کافی در این زنان در مقابل فشارهای عروقی باشد که به طور طبیعی در حین بارداری رخ می‌دهد.

در حین بارداری حجم خون، حجم ضربه‌ای خون تلمبه‌شده از قلب و ضربان قلب بالا می‌رود. جدا از این که علت این رابطه چه باشد، سردرد میگرن در بارداری را باید به عنوان یک عامل بالقوه برای ایجاد بیماری عروقی به حساب آورد.
درمان

درمان حمله حاد سردرد میگرن در بارداری مشابه بیماران غیر حامله است و می تواند شامل داروهای مخصوص باشد. ارگوتامین، در طی حاملگی نباید تجویز گردد، زیرا به علت قابلیت انقباض عروقی می تواند تاثیر نامطلوبی روی گردش خون رحم و جفت بگذارد. از تجویز ضد التهاب های غیر استروئیدی (هم خانواده بروفن) در طی سه ماهه سوم بارداری باید پرهیز شود. والپوریک اسید ممکن است بعد از سه ماهه اول که لوله عصبی جنین کاملا تشکیل شده است، تجویز شود.

منبع:

http://drbagherpour.ir

تعداد بازدید: 847

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.