سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی
سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی

سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی

سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی حالتی ناراحت کننده است که اغلب نیز به دنبال آن استفراغ پیش می‌آید. این حالت که با تخلیه محتویات معده همراه است، بسیار آزاردهنده و در صورت ادامه یافتن خطرناک است.

تهوع و استفراغ به خودی خود بیماری نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از مشکلاتی دیگر باشد. به عنوان نمونه بیماری حرکت یا دریازدگی، بارداری، درد شدید، استرس عاطفی یاترس، بیماری‌های کیسه صفرا، مسمومیت غذایی، پرخوری، واکنش به برخی بوهای خاص و حتی برخی تومور مغزی می‌توانند منجر به بروز چنین حالتی شوند. البته علت استفراغ نیز با توجه به سن فرد متفاوت است. میان کودکان این حالت شاید بیشتر به دلیل عفونت‌های ویروسی، مسمومیت‌های غذایی، پرخوری و... ایجاد شود.

گاهی نیز زمان تهوع و استفراغ می‌تواند نشان‌دهنده علت سردرد در تومور مغزی باشد. مثلاً وقتی کمی بعد از غذا خوردن این حالت شروع می‌شود، می‌توان به مسمومیت‌های غذایی، التهاب معده و... شک کرد. البته حالت تهوع و استفراغ یک تا 8ساعت پس از صرف غذا هم ممکن است به علت مسمومیت باشد.
علایم

علایم سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی بستگی به اندازه تومور و محل ایجاد آن دارد. علائم هنگامی‌ بروز می‌کنند که تومور بر عصب‌های یک قسمت از مغز فشار آوردند و یا به آن صدمه بزنند. علاوه بر این، علائم ممکن است هنگامی آشکار شوند که تومور، مانع جریان مایع در داخل یا اطراف مغز، و یا تجمع مایع موجب تورم مغز شود. موارد زیر رایج‌ترین علائم تومورهای مغزی هستند:

    تغییرات در صحبت، بینایی و شنوایی
    مشکلات در تعادل و راه‌ رفتن
    تغییرات در خلق، شخصیت، و توانایی تمرکز
    مشکلات در حافظه
    انقباض ماهیچه‌ای (صرع یا تشنج)
    خواب‌رفتگی و یا سوزش در بازوها و پاها

اغلب اوقات، این علائم به‌علت سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی نیستند و برخی دیگر از مشکلات سلامت نیز می‌توانند باعث بروز این علائم شوند. اگر شما دارای هر یک از این علائم هستید، بایستی با پزشک خود مشورت کنید تا این مشکلات تشخیص داده شده درمان شوند. در بسیاری از موارد برخی از میگرن ها علائمی مشابه با تومور مغزی از خود بروز میدهند البته ضربه مغزی و یا خونریزی های مغزی هم ممکن است علامت ها و نشانه های مشابهی داشته باشند.
تشخیص

اگر شما دارای علائمی می باشید که از احتمال سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی خبر می‌دهد، پزشک بایستی یک معاینه فیزیکی از شما به‌عمل آورد و سؤالاتی درباره سابقه بیماری‌های شخصی و خانوادگیتان بپرسد.

معاینه دستگاه عصبی: پزشک بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی، و (رفلکس‌ها) شما را بررسی می‌کند و همچنین چشم‌هایتان را جهت بررسی تورمی که در اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز وصل می‌نماید به‌وجود می‌آید، مورد معاینه قرار می‌دهد.
ام‌ آر‌ آی (MRI) : دستگاه بزرگی مجهز به آهنربای قوی، که به کامپیوتر متصل است، جهت عکس‌برداری دقیق از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی اوقات رنگ مخصوصی (ماده حاجب) هم به داخل رگ‌های خونی در بازو یا دست شما تزریق می‌شود، تا کمک کند تفاوت‌های بافت‌های مغز بیش‌تر نشان داده ‌شوند؛ این عکس‌ها می‌توانند نواحی غیرعادی، از قبیل تومور، را نشان دهند.
سی‌تی‌اسکن (CT Scan) : دستگاه اشعه ایکس، متصل به کامپیوتر، یک‌سری عکس‌های دقیق از سر شما می‌گیرد؛ گاهی ماده حاجب نیز به داخل رگ‌های بازو یا دست شما تزریق می‌شود. ماده حاجب باعث می‌شود که نواحی غیرعادی راحت‌تر دیده‌ شوند.

پزشک شما ممکن است دستور آزمایش‌های دیگری را رای تشخیص علت سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی نیز بدهد :

آنژیوگرام (Angiogaram) : مواد رنگی که به داخل جریان خون تزریق می‌شود موجب می‌شود که رگ‌های خونی مغز در اشعه ایکس نشان داده شوند؛ اگر تومور در مغز وجود داشته‌باشد، اشعه ایکس تومور و یا رگ‌های خونی که آن تومور را تغذیه می‌کنند نشان می‌دهد.

نمونه‌برداری از مایع مغزی نخاعی : پزشک از مایع مغزی نخاعی شما (مایعی که فضا‌های داخل و اطراف مغز و نخاع را پر می‌کند) نمونه‌برداری می‌کند. این فرآیند با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پزشک از یک سوزن بلند نازک، جهت برداشتن مایع از داخل قسمت پایینی ستون فقرات، استفاده می‌کند. نمونه‌برداری از نخاع حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. شما بایستی برای چندین ساعت بعداز نمونه‌برداری به پشت دراز بکشید تا دچار سردرد با حالت تهوع در تومور مغزی نشوید. این مایع جهت کشف سلول‌های سرطانی و یا دیگر علائم بیماری، در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

منبع:

http://drbagherpour.ir

تعداد بازدید: 2274

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.