روکش های تمام سرامیکی
روکش های تمام سرامیکی

روکش های تمام سرامیکی

دندانها به دلایل گوناگون مانند مصرف مواد رنگدانه دار ( مثل نوشابه و چای ) ، سایش در اثر استفاده از مواد اسیدی( مثل لیمو ترش و ترشی ) و افزایش سن علاوه بر بد فرم شدن و بد رنگ شدن ، احتمال شکستن آنها نیز زیاد می شود. و یا ممکن است ردیف کردن دندان ها و بستن فاصله بین دندان ها نیاز به ارتودنسی داشته باشد ولی عوامل مختلف مانند سن و زمان باعث شده که افراد از انجام درمان ارتودنسی صرف نظر کنند.به طور کلی در ترمیم دندان : و بافت از دست رفته آن از دو گروه عمده استفاده می نماییم

آمالگام یا پرگردگی فلزی
که استحکام قابل قبولی دارد ولی رنگ نامناسب و با توجه به بعضی تحقیقات امکان آلودگی فلزات سنگین در آن وجود دارد گرچه هنوز این تحقیقات به نتیجه کامل دست نیافته است. در بعضی از انواع پرکردگی ها استفاده از این نوع ماده ترمیمی بهترین انتخاب است مانند مواردی که حفره ترمیم دندان تا قسمت زیر لثه امتداد می یابد که در این صورت امکان ایزوله کردن حفره و استفاده از مواد همرنگ با افزایش ریسک عود پوسیدگی همراه خواهد بود.

کامپوزیت یا پرکردگی های همرنگ دندان
دسته جدیدی از مواد ترمیمی دندانها می باشند که در دو دهه اخیر گسترش فراگیری در علم دندانپزشکی یافته اند و سرعت به روز شدن آنها زیاد می باشد تا جایی که کامپوزیت های نانو در چند سال اخیر وارد علم دندانپزشکی گشته اند.
این گروه از مواد ترمیمی نزدیک به رنگ دندان دارند و علاوه بر مزایای فراوانی که دارند بسیار از لحاظ زیبایی مورد توجه اند. نقطه ضعف این گروه را می توان به پروسه پیچیده به کارگیری و حساسیت بیشتر به رعایت اصول بهداشتی را نام برد.
مهمترین مزیت این گروه نیز باند شیمیایی آن به بافت دندانی و همچنین کاهش میزان تراش دندان می باشد زیرا برای ترمیم دندان با کامپوزیتها فقط کافی است که نسج پوسیده دندان خارج شود و دیگر نیازی به برداشت بافت سالم دندان نمی باشد.

سایر درمان های زیبایی
در این شرایط می توان با یکی از روش های زیبایی زیر ظاهر دندان ها را به زیباترین حالت تغییر داد:
کامپوزیت ونیر
لامینت ونیر
روکش های تخصصی

روکش های تخصصی
این روکش ها به صورت کامل دندان ها را احاطه می کنند و برای دندان هایی استفاده می شوند که تخریب شدید داشته و نیاز به محافظت بیشتری دارند. در این روش پس از تراش و قالب گیری، به مدت کمتر از یک هفته در لابراتوار آماده می شوند این روکش ها بدون فلز و از جنس زیرکونیا بوده و استحکام و زیبایی فوق العاده ای دارند.

 

تعداد بازدید: 761

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.