راه های پیشگیری از عفونت روده ای چیست؟
راه های پیشگیری از عفونت روده ای چیست؟

راه های پیشگیری از عفونت روده ای چیست؟

عفونت های روده ای شایع ترین بیماری فصل گرماست و مردم باید توصیه های بهداشتی را در این خصوص جدی بگیرند. عفونت روده ای؛ مسمومیت های غذایی ناشی از سم میکروب های موجود در مواد غذایی است. این مسمومیت ها، معمولا به تب منجر نمی شود و فرد چند ساعت بعد از خوردن مواد غذایی آلوده، دچار علائمی چون دل درد، استفراغ، سردرد و اسهال خواهد شد که خود به خود پس از چند ساعت بهبود می یابد. بحث ما مسمومیت های غذایی در برابر تهاجم میکروب ها به روده است.

● علائم عفونت روده ای

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، رعایت نکردن بهداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده، باعث عفونت روده ای می شود که علائم خود را بعد از ۷۲ ساعت نشان می دهد.

نشانه های عفونت روده ای، سردرد، دل درد، درد کلی بدن، اسهال، اسهال خونی، بی حالی، ضعف و دل پیچه است که ۳ روز طول می کشد تا این علائم بروز کند. اکثرا عفونت روده ای محدودشونده هستند و خودبه خود بهبود می یابند.

عفونت روده ای در بعضی افراد که بیماری زمینه ای دارند، مانند اطفال شیرخوار و افراد مسن خطرناک است.

مردم تصور می کنند که آب چاه، رودخانه ها و چشمه های ظاهرا شفاف، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب ها دارای انواع انگل بوده و خوردن آنها باعث بیماری های روده ای می شود. پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شوید.

برای جلوگیری از این بیماری، مواد غذایی را حتما گرم استفاده کنید. میوه و سبزیجات را در ظرف قرار دهید و با چند قطره مایع ظرفشویی آن را ضدعفونی کنید و بعد با آب ساده شستشو بدهید و استفاده کنید. با رعایت این مسائل می توان از عفونت روده ای پیشگیری کرد.

افرادی که مبتلا به عفونت های روده ای می شوند، از خوددرمانی و مصرف داروهای موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

تعداد بازدید: 1390

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.