راهکارهای دکتر رضا بهشتی برای انجام فعالیت‌های بدنی پس از آنژیوپلاستی
راهکارهای دکتر رضا بهشتی برای انجام فعالیت‌های بدنی پس از آنژیوپلاستی

راهکارهای دکتر رضا بهشتی برای انجام فعالیت‌های بدنی پس از آنژیوپلاستی

راهکارهای دکتر رضا بهشتی برای انجام فعالیت‌های بدنی پس از آنژیوپلاستی
خیلی از مردم فکر می‌کنند پس از جراحی قلب، سکته قلبی یا آنژیوپلاستی باید از فعالیت‌ها ورزشی دوری کنند مبادا به قلب‌شان فشار وارد شود. اما در واقع این فکر درست نیست. فعالیت‌های بدنی منظم می‌توانند به تقویت عضله قلب کمک کرده و از احتمال سکته قلبی، کلسترل بالا و چاقی مفرط بکاهند. بعد از انجام آنژیوپلاستی و دستور پزشک فعالیت‌های بدنی خود را شروع کنید. ۷ راه‌کار زیر شما را در این امر یاری می‌کنند:
۱- آهسته شروع کنید. اگر به تازگی یک جراحی قلب داشته‌اید آهسته شروع کنید. به مرور زمان و با بهبود وضعیت جسمانی‌تان به سطح فعالیت‌های بدنی خود بیفزایید. برای مثال در ابتدا با سرعتی که برای‌تان راحت است پیاده‌روی کنید و هر مرتبه سرعت و مسافت را افزایش دهید.
۲- هر هفته ۲ ساعت و نیم فعالیت بدنی نیمه سنگین انجام دهید. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، پارو زنی و بالا رفتن از پله از جمله فعالیت‌های بدنی نیمه سنگین هستند.
۳- از یک برنامه‌ی ورزشی متعادل پیروی کنید. علاوه بر تمرینات اروبیک، ۲ یا ۳ روز درهفته از تمریناتی که به تقویت قلب کمک می‌کنند (مانند تمرینات با وزنه یا دستگاه) استفاده کنید.
۴- تمرینات خود را در طول روز پخش کنید. باید از سبک زندگی فعال‌تری پیروی کنید. از تمامی فرصت‌ها برای انجام فعالیت‌های بدنی استفاده کنید. برای مثال ماشین خود را با فاصله از مقصدتان پارک کنید و یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید.
۵- تمرین موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید. احتمال ادامه دادن یک برنامه‌ی ورزشی که از انجام آن لذت می‌برید بسیار بیشتر است. با پزشک خود در مورد آنچه برای‌تان بی‌خطر است مشورت کنید، سپس فعالیت‌های بدنی گوناگون را تجربه کنید تا تمرین مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.
۶- گروهی ورزش کنید. انجام تمرینات ورزشی با کسانی که دوست‌شان دارید بسیار بهتر است. ورزش ‌کردن با یک دوست صمیمی به شما کمک می‌کند تا از برنامه‌ی منظمی پیروی کنید و آن را ادامه دهید. به عنوان مثال می‌توانید با همسر خود پیاده‌روی کنید یا با فرزندان یا نوه‌های خود بازی کنید.
۷- فعالیت‌های بدنی خود را ثبت کنید. هر روز فعالیت‌های بدنی خود را بنویسید یا از برنامه‌های مخصوص (کامپیوتر یا موبایل) برای ثبت آنها استفاده کنید. این اطلاعات می‌توانند به مشخص کردن هدف و تقویت انگیزه‌ی شما کمک کنند.
این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های‌ Heart و‌ ‌British Heart Foundation و کتاب‌های‌ Cardiovascular Physiology Concepts ‌نوشته دکتر ریچارد ای کلابند است.

تعداد بازدید: 723

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.