راه‌های مقابله با مشکلات مرتبط با براکت ارتدنسی
راه‌های مقابله با مشکلات مرتبط با براکت ارتدنسی

راه‌های مقابله با مشکلات مرتبط با براکت ارتدنسی

راه‌های مقابله با مشکلات مرتبط با براکت ارتدنسی
براکت‌های ارتدنسی نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارند، اما بروز برخی عوارض جانبی نیز شایع است. خوشبختانه این عوارض را می‌توان به راحتی برطرف کرد.
با توجه به حرکت دندان‌ها طبیعی است که در دندان‌ها و فک خود احساس درد کنید. همچنین در صورت پاره‌شدن سیم‌ها یا شل شدن براکت احتمال التهاب دندان، دهان و آفت وجود دارد. با توجه به سایش بین براکت و قسمت داخلی دهان، آفت یکی از عوارض شایع ارتدنسی است. برای کاهش درد و سوزش دهان می‌توان از پمادهای مخصوص استفاده کرد. در صورت بروز هر یک از موارد زیر بهتر است به ارتودنتسیت خود مراجعه کنید:
• شل شدن براکت: در این مورد می‌توان از موم ارتدنسی بر روی براکت استفاده کرد. این موم را همچنین می‌توان بین براکت و بافت‌های نرم دهان به کار برد.
• شل شدن بند ارتدنسی: ارتودنتسیت می‌تواند بندهای شل شده را ترمیم کند.
• جلوآمدن سیم‌های پاره‌ شده: می‌توان با استفاده از پاک‌کن انتهای مداد سیم را با دقت به مکانی انتقال داد که باعث درد کمتری شود. در صورتی که موفق نشدید سیم را جابجا کنید می‌توانید مقداری از موم ارتدنسی را روی تیزی نوک آن قرار دهید. اگر این مشکل باعث ایجاد زخم در دهان شود باید از محلول آب گرم و نمک یا محلول ضد عفونی مخصوص دهان برای شست‌ و شوی دهان استفاده کنید.
• شل شدن اسپیسر (جدا کننده): در این مورد نیاز به تصحیح محل قرارگیری اسپیسر یا در آوردن آن است.
غذاهایی که نباید مصرف کنید
وقتی از براکت استفاده می‌کنید مصرف برخی از غذاها می‌تواند باعث بروز مشکل شود. به یاد داشته باشید که باید غذای خود را به تکه‌های کوچک تبدیل کنید تا جویدن آن آسان‌تر باشد. از مصرف غذاهایی که سفت هستند و جویدن آنها احتمال آسیب دیدن قطعات ارتدنسی داخل دهان را افزایش می‌دهد خودداری کنید. همچنین از مصرف آجیل، هویج، سیب، یخ و آدامس بپرهیزید.

تعداد بازدید: 936

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.