دلایل هیسترکتومی تخلیه رحم
دلایل هیسترکتومی تخلیه رحم

دلایل هیسترکتومی تخلیه رحم

دلایل هیسترکتومی تخلیه رحم
بیمار، خانمی 30 ساله G3P2L2 از قم مراجعه کرده است. 2 زایمان قبل سزارین شده است. 3 سونوگرافی مبنی بر پلاسنتاآکرتا دارد ولی MRI نکرده است. در اورژانس بستری شدند تا برای ختم بارداری اقدامات لازم صورت گیرد.بیمار سابقه بیماری خاصی را ذکر نمی کند در خانواه نیز سابقه سقط یا هرگونه مشکل بارداری وجود نداشته.

در بارداری تحت نظر پزشک متخصص بوده است که هیپوتیروئید است و یک GTTبا 75g مختل دارد که متاسفانه بررسی و پیگیری نشده است. بیمار ساعت 11 شب از مطب بستری شده است. به دلیل نداشتن علائم اورژانسی شامل آبریزش، درد. خونریزی و با توجه به نرمال بودن ضربان قلب جنین و حرکات جنین جهت سزارین صبح روز بعد با جراح، اورولوژیست و یک همکار متخصص زنان هماهنگ شد تا همراه جراح در اتاق عمل باشیم.

برای بیمار همه ی آزمایشات داده شده 10 واحد خون و 10 واحد پلاکت و 5 واحد FFP رزرو شد.جراحی بیمار ساعت 8 صبح شروع شد. ابتدا آقای دکتر اورولوژیست Double j  برای بیمار تعبیه کردند. جفت، کلیه و لگن و مثانه را احاطه کرده بود. برش طولی بالای رحم روی فوندوس زده شد. جنین، دختر آپگار نه دهم با پا خارج شد.

سپس سریع اقدام به هیترکتومی شد.این کار توسط دو جراح زنان و یک جراح عمومی صورت گرفت. همزمان 10 واحد خونی و 5 واحد پلاکت و 5 واحد FFP دریافت کرد. در نهایت جفت که کلیه و کف لگن را اشغال کرده بود خارج شد.هموستاز کامل انجام شد (به دلیل وجود سوندهای حالب هموستاز کامل انجام شد) و در نهایت بیمار با سوندفولی هماچوریک و هوشیار تحویل ریکاوری و سپس ICU شد.

24ساعت در ICU کنترل شد. خونریزی فعال نداشت. بدون مشکل به بخش منتقل گردید. 36 ساعت پس از عمل بیمار احساس درد در قفسه سینه کرد که برای بیمار سریع سی تی اسکن ریه انجام شد که آمبولی حاد و وسیع ریه چپ گزارش شد. بلافاصله بیمار مجدد به ICU منتقل شد و IV000/10 واحد هپارین گرفت و سپس تحت هپارین درمانی 5000 واحد هر 6 ساعت، وریدی قرار گرفت.

ناگهان 6 ساعت پس از انتقال به ICU  فشار خون بیمار به 200/120رسید که با همکاری و مشاوره تیم متخصص داخلی و قلب، برای بیمار درمان پره آکلامپس شروع شد. قند خون بیمار نیز همزمان تحت کنترل بود. در نهایت پس از سه روز بیمار به بخش منتقل گردید. در بخش زنان درن بیمار بدون خونریزی خارج شد. ادرار روشن بود و هپارین به وارفارین تغییر داده شد.

بیمار با بخیه های عمل سزارین و آنتی بیوتیک و وارفارین ترخیص شد. برای بیمار آزمایشات کامل ترومبوفیلی ارثی و اکتسابی برای 2 ماه بعد داده شد. پس از 3 ماه بیمار با پاسخ آزمایشات مبنی بر1-PAI و MTHFR هر دو نوع هموزیگوت مثبت داشتند و PCR فاکتور 5 لیدن نیز هتروزیگوت جهش داشت مراجعه کرد.

 

بحث :
1-بیمار به دلیل دوبار سزارین قبلی، جفت سر راهی از نوع پرکرتا داشته است.

2-به دلیل ترومبوفیلی و جراحی طولانی و تزریق خون زیاد دچار ترومبوآمبولی شده است.

3-در ضمن در زمینه ترومبوفیلی ارثی که داشته اند،در ICU دچار پره اکلامپسی نیز شده اند. در نهایت با حال خوب و توضیحات کامل و علائم هشدار به شهر خود باز گشتند.

منبع:

http://www.drarambonyad.ir

تعداد بازدید: 778

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.