درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم
درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم

درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم

درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم
ارتودنسی نامرئی شامل سه نوع می شود :

1. ارتودنسی لینگوال

2. ارتودنسی سرامیکی

3. ارتودنسی با روش بدون چسباندن براکت (CAT)

 

درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم

لازم است در ابتدا ذکر شود که براکت ها همان قسمت های مربع شکل کوچکی هستند که بر روی سطح دندان قرار می گیرند. در ارتودنسی لینگوآل که امروزه بیشتر مورد توجه شرکت های تجاری قرار گرفته است بدون ایجاد هیچ اثری، دندان های بیمار صاف می شوند. در این مورد چسباندن براکت ها  از سمت داخل دندانها به شدت باعث آزردگی زبان بیمار شده و مشکلات قابل توجهی را هنگام غذا خوردن برای بیمار به وجود می آورد که در مواردی،بیماران بخاطر عدم تحمل آنها با مراجعه خواهان توقف درمان خود می شوند. به طور کلی استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود.

 ارتودنسی سرامیکی (شیشه ای) بیشتر ین سابقه را در بین انواع ارتودنسی داشته است، روش انجام ارتودنسی آن مانند سایر روش ها می باشد، تفاوت آن در رنگ ظاهری آن می باشد که به علت بی رنگ بودن آن بیشتر مورد توجه بیماران است، البته می توان سیم نازک وسط آن از جنس فلزی باشد که دوام بیشتری داشته باشد که در این صورت شکل ارتودنسی بیماران به صورت یک خط نازک در وسط دندان ها دیده می شود، البته ناگفته نماند که این ارتودنسی سرامیکی نیز از نزدیک دیده می شود ولی در کل این نوع ارتودنسی کارایی بیشتر و رضایت بیشتری از بیماران را جلب نموده است.

در ارتودنسی با روش بدون چسباندن براکت از هیچ یک از وسایل ارتودنسی استفاده نمی شود بلکه از یک پوسته ی نازک بر روی دندان ها استفاده می شود که به روش ژله ای هم معروف است. این روش نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و بیشتر تحت نام اینویزیلاین شناخته شده است. بدین صورت که از دندان های بیمار قالبی تهیه می کنند و به لابراتوار فرستاده می شود و بدین صورت پوسته ساخته می شود.

 

درباره ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانیم

شاید این سوال در ذهن بیماران باشد که براکت سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

بهترین نوع براکت دندانی، سرامیکی است. براکت های فلزی نسب به نوع بی رنگ و سرامیکی درشت تر و ضخیم تر و حجیم تر هستند. اما براکت های فلزی خیلی راحت نیرو را تحمل می کنند و این به دلیل خاصیت فلزی بودن و چکش خواری آن ها است. اما سرامیکی ها قدرت تحمل زیادی نداشته و می شکنند. هزینه های سرامیکی هم نسبت به فلزی بیشتر است. از طرفی براکت های فلزی دیده می شوند اما براکت های سرامیکی کمتر دیده می شوند و از نظر زیبایی بهترند، مخصوصا اگر روکش های بدون رنگ برای نصب شان استفاده شود. روکش هایی که روی دندان می افتد چند روزی پس از قرار دادن آنها و به دلیل مواد غذایی زرد رنگ می شود ولی در هر صورت براکت های سرامیکی دید کمتری دارند. وجود متخصص ارتودنسی می تواند بیماران را به خوبی راهنمایی کند.

منبع:

http://proorthosys.com

تعداد بازدید: 866

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.