خطرات لوازم آرایشی
خطرات لوازم آرایشی

خطرات لوازم آرایشی

این خبری بود که طی روزهای گذشته دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو به آن اشاره کرده و گفت: سرب مادهای سمی است که مصرف آن بر اعصاب اثر میگذارد و موجب بروز سرطان پوست در افراد میشود. وی با اشاره به اینکه سرطان پوست یکی از شایعترین سرطانهاست، افزود: اگر این سرطان از روی پوست لب آغاز شود، خیلی سریعتر از سایر قسمتهای بدن، به بافتها حمله میکند.

دکتر اللهیار طاهری، متخصص پوست در گفتوگو با همشهری میگوید: مطالعات نشان دادهاند که میزان 2 پیپیام سرب در محصولات آرایشی مثل سایه و رژگونه طبیعی است ولی حتی کمتر از این میزان در رژلبها خطرناک است. وجود سرب اگرچه در محصولات آرایشی بالا نیست ولی به عقیده کارشناسان زنان باردار و شیرده نباید از این محصولات استفاده کنند چون سرب موجود در این محصولات میتواند از جفت عبور کرده به جنین آسیب برساند. برای همین است که مدام به مسئولین بهداشتی سفارش میشود به شرکتهای تولیدکننده از نظر میزان سرب در محصولات آرایشی هشدار دهند.

اما در میان این اظهارات ظاهرا نظر دیگر متخصصان پوست چیز دیگری است چون به گفته برخی از آنها بیشترین عامل سرطان پوست آفتاب، ژنتیک و عواملی از این قبیل است نه مادهای مثل سرب.

به عقیده این متخصصان سرب فقط ایجاد مسمومیتهایی مثل مسمومیتهای گوارشی میکند و منجر به سرطان پوست نمیشود، چون سالهاست که از این محصولات استفاده میشود ولی عارضهای به نام سرطان پوست در آنها گزارش نشده است.

دکتر مسعود داوودی، متخصص بیماریهای پوست، مو و زیبایی در این خصوص به همشهری میگوید: سرب مادهای است که قابلیت جذب شدن از راه پوست را دارد. این ماده وقتی وارد بدن میشود علائم مسمومیت ایجاد میکند و نخستین علامتش هم کمخونی شدید است. وی در ادامه میافزاید: در محصولات قدیمی آرایشی و مواد رنگی این محصولات گاهی ماده سرب وجود داشت ولی چون مشخص شد که این ماده خطرناک است، طبق نظارتها استفاده از آن محدود شد.

به همین دلیل تولید کنندگان، درمحصولات جدید مجاز به استفاده از این ماده نیستند ولی متأسفانه محصولاتی که به شکل قاچاق و تقلبی وارد بازار میشوند، چون نظارت روی آنها صورت نمیگیرد، اغلب مواقع از ترکیبات ارزانقیمت در آنها استفاده میشود که حاوی سرب هستند. این محصولات اغلب هم در نزدیک مخاطها استفاده میشوند مثل خطچشم و رژلب. سرب موجود در این مواد ابتدا به شکل حساسیت و آلرژی خودش را نشان داده و بعد ایجاد مسمومیت میکند.

به گفته این متخصص پوست البته سرب موجود در محصولات آرایشی به هیچ وجه سرطانزا نیست و فقط ایجاد علائم مسمومیت میکند آن هم از طریق رسوب در گلبولهای قرمز و ایجاد ضعف، بیحالی، حالت تهوع، خواب آلودگی و خستگی در استفادهکنندگان. برای همین است به شهروندان توصیه میکنیم به هیچوجه محصولات آرایشی ارزان قیمت از دست فروشان خریداری نکنند و حتما محصولات با لیبل قانونی وزارت بهداشت را از اماکن معتبر خریداری کنند.

این نکتهای است که دکتر محمد گلشنی، دبیر علمی انجمن پوست، مو و زیبایی ایران نیز به آن اشاره کرده و خاطرنشان میکند: محصولات قانونی که لیبل وزارت بهداشت را نیز دارا هستند، میزان سرب موجود در آنها کمتر از 2پیپیام بوده و به هیچ وجه خطرناک نیستند. به گفته وی البته این قضیه در مورد آرسنیک هم مصداق دارد که میزانش نباید بیشتر از 10پیپیام باشد. ولی بهطور کلی سرب به هیچ وجه خاصیت ایجاد سرطان پوست ندارد و فقط بهدلیل اینکه ممکن است در محصولاتی مثل رژ لب که خورده میشوند، و جذب دستگاه گوارش میشوند، ایجاد مسمومیت کند.

منبع:

http://taheriskinclinic.com

تعداد بازدید: 1245

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.