جرم گیری کی و چرا؟
جرم گیری کی و چرا؟

جرم گیری کی و چرا؟

معمولا عادت داریم، هر تغییر رنگی که روی دندانها مشاهده می کنیم را جرم نامیده و این تصور را داریم که با جرم گیری بایستی این لکه ها رفع گردد.در حالی که اصلا اینگونه نیست. برای شروع لازم است که انواع لکه های رنگی که در روی دندان ممکن است مشاهده کنیم را نام ببریم:

  • یکسری از تغییر رنگها برروی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا به صورت سیاه رنگ مشاهده می شود.
  • یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند و معمولا این تغییر رنگها دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی رود. این تغییر رنگها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان، یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب مصرفی و….. می باشد.
  • نوع سوم تغییر رنگها ناشی از موادی است که به طور معمول مصرف می کنیم و رسوباتی که برروی دندان تشکیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه هستند و یا به صورت جرم که بحث اصلی ما را تشکیل می دهد. این جرم ها بخوبی با جرم گیری از بین می روند. و همین جرم ها هستند که لثه را تخریب کرده و در نهایت باعث لق شدن دندانها می شود.

جرم چیست و چگونه تشکیل می شود؟


آیا جرم گیری به دندان صدمه می زند؟
خیر، جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافتهای نگهدارنده دندان مضر می باشد محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب های بیماری زا است. با عمل جرم گیری تعداد این میکروبها در دهان به مراتب کمتر می شود. با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است. این احساس همراه با مقداری حساسیت به سرما یا گرما ( بعد از جرم گیری) این تصور غلط را تقویت نموده است که شاید دندانهایش در حین جرم گیری تراش خورده باشند.


علت حساسیت دندان به سرما بعد از جرم گیری چیست؟
وجود جرم بر طوق دندان به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می کند و یا به عبارت دیگر جلوی حس دندان را می گیرد. با برداشته شدن است که دندان بهتر متوجه تغییرات حرارتی می گردد. حساس شدن دندان را می توان به احساسی که بدن انسان بعد از استحمام دارد،تشبیه نمود. سرما همیشه و غالبا به وجود نیامده و در صورت ایجاد، گذرا و جای هیچگونه نگرانی ندارد.

آیا دندان بعد از جرم گیری لق می شود؟
خیر با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و بدنبال آن مقداری از استخوان اطراف دندان تحلیل می رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندانها به هم توسط جرم درک نشده و با برداشته شدن جرم کشف می گردد و بیمار لق شدن را منتسب به عمل جرم گیری می داند.

آیا جرم گیری درد دارد؟
خیر،موردی برای بی حس کردن دندان به هنگام جرم گیری وجود ندارد، جرم گیری توسط قلم های دستی و یا با دستگاه صورت می گیرد. نوک قلم دارای لرزش و نوساناتی می باشد که با زدن ضربه های بسیار کوتاه بر جرم آن را می کند و دندان را نمی تراشد، آب دستگاه علاوه بر تمیز کردن و شستن دندان را خنک می کند.

جرم گیری را هر چند وقت باید انجام داد؟

بسیاری از اشخاص با یکبار جرم گیری و رعایت همیشگی بهداشت ممکن است تا مدتها نیازی به جرم گیری مجدد نداشته باشند. بدین گونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان منجربه تجمع دوباره جرم می شود. ضمنا بعضی از بیماران به علت دارا بودن بزاقی با وِیژگی های خاص ترشح و ترکیب، بسیار مستعد به تشکیل جرم هستند، ضمنا تحلیل استخوان در بعضی خانواده ها بیشتر می باشد. در این گروه از بیماران جرم گیری در تناوب زمانی کوتاه تری انجام شود.

آیا استفاده مداوم از خمیر دندانهای ضد جرم مفید می باشد؟
خیر. خمیر دندانهایی که به عنوان ضد جرم معروفند دارای مقادیر ساینده بوده و فقط لکه های رنگی روی دندانها را تا حدی بر میدارند و اثری برروی جرم دندانها ندارند در ضمن مواد ساینده موجود در این خمیر طی استفاده مداوم باعث آسیب دائمی به سطح مینای دندان می شود.

منبع:

http://www.dfccenter.com

تعداد بازدید: 756

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.