جراحی زیبایی گوش
جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش:

ممکن است شما به گوش‌های خود به عنوان یک عامل زیبایی نگاه نکنید، ولی آنها در ظاهر شما تاثیر دارند؛ به عنوان مثال گوش‌هایی که از حد معمول بزرگ تر هستند، تاثیری ناخوشایند در بیننده ایجاد می‌کنند. افرادی که گوش‌هایی برجسته دارند، معمولا موهای خود را به نحوی آرایش می‌کنند که گوش‌هایشان دیده نشوند، ولی عملا این کار در بعضی مواقع امکان‌پذیر نیست و گاهی شوخی‌ها و تمسخر‌ دیگران، فرد را آزار می‌دهد. پسران معمولا مانند دختران نمی‌توانند مو‌های بلند داشته باشند تا با کمک آنها گوش‌ها را بپوشانند، لذا جراحی زیبایی گوش می‌تواند هم از نظر روحی و هم از نظر زیبایی، مفید باشد و در ‌بعضی افراد اعتماد به نفس را افزایش ‌دهد. 
 در واقع بیرون زدگی گوش از سطح جمجمه در اکثر فرهنگها با احساس اضطراب، ناراحتی اجتماعی و حتی رفتارهای غیر طبیعی همراه می باشد. این وضعیت بویژه در مورد کودکان سبب اذیت قرار گرفتن و تمسخر اجتماعی می شود.

خوشبختانه امروزه تکنیکهایی وجود دارد که امکان اصلاح این دفورمیتی را به حداقل درد و اختلال در شیوه زندگی فراهم می نماید.

انجام اتوپلاستی نیازمند درک زیباشناسی صورت، آگاهی از آناتومی گوش و درک دقیق و منطقی از تکنیکهای جراحی بکار رفته دارد. تاریخچه اتوپلاستی از قرن هفتم از هندی ها شروع شده است. استعداد ژنتیکی نقش مهمی را ایفا می کند. 59% بیماران اتوپلاستی شده سابق فامیلی مثبت دارند. 

گوش‌های زیبا ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشند، ولی مهم‌ترین مساله، هما‌هنگی آنها با سر و صورت است. اغلب افراد ترجیح می‌دهند که گوش‌هایشان نزدیک‌ به سر بوده و از حد ابرو تا قاعده ی بینی ادامه یابند.

 

لاله گوش ممکن است در شرایط زیر نیاز به ترمیم و اصلاح داشته باشد:

اول: لاله گوش برجسته که این نوع لاله گوش معمولا اندازه طبیعی داشته، ولی نسبت به سر برجسته‌تر قرار می‌گیرد. این نوع نقص لاله گوش که اصطلاحا بلبلی به آن گفته می‌شود، می‌تواند یک‌‌طرفه یا دو طرفه باشد.

دوم:‌ هنگامی که لاله یک گوش نسبت به گوش دیگر کوچک تر یا بزرگ تر است و یا نقص ظاهری خفیف دارد.

سوم: عدم تشکیل لاله گوش به‌ طور مادرزادی که ممکن است با نقایص مجرا و شنوایی گوش همراه باشد.

چهارم: لاله گوش آسیب‌دیده یا کنده شده در اثر ضربه، سوختگی، سرمازدگی یا پارگی نرمه در اثر استفاده گوشواره سنگین یا کشیده شدن ناگهانی گوشواره.

 

بهترین زمان برای درمان نقایص مادرزادی گوش:

در اغلب موارد، جراحی زیبایی نقایص مادرزادی گوش از شش سالگی به بعد توصیه می‌شود.

 

روش جراحی:

جراحی زیبایی گوش  با هر سه روش بی حسی موضعی، نیمه بی‌هوشی و یا بی‌هوشی کامل قابل انجام است.

در جراحی زیبایی گوش پشت لاله ی گوش را برش می زنند که برای جلوگیری از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اولیه، پشت این غضروف نیز در قسمت‌های لازم تراشیده شده و چین های مربوطه ایجاد و سپس برش پوستی دوخته می‌شود، طوری که بعد ازعمل، جای برش قابل رویت نباشد.
عمل جراحی هر دو گوش، حدود دو ساعت زمان می‌برد.

 

مراقبت های بعد از عمل:

پس از جراحی یک پانسمان نرم در محل عمل می گذارند و دور سر با باند می بندند. بعد از برداشتن پانسمان به بیمار توصیه می‌شود که یک باند کشی برای مدت یک تا چند هفته (به خصوص شب‌ها) روی گوش‌های جراحی شده ببندد. درد ناشی از عمل معمولا با قرص‌های مسکن کنترل می‌شود. ظرف مدت یک هفته کودکان می‌توانند به مدرسه و بزرگسالان به محل کار خود بروند. 

منبع:

http://www.dr-yarmohammadi.ir

تعداد بازدید: 1348

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.